Sociologie jako věda, základní sociologické pojmy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
funkcionálního přístupu - teorie zkoumání soc. faktu od vnějšího k vnitřnímu
-
O dělbě práce ve společnosti
-
-
Anómie = patologický stav vznikající přílišnou specializací při dělbě práce → stereotyp (pásová výroba) → velká migrace pracovních sil (lidé to dlouho nevydrží)
-
solidarita = přesvědčen, že lidé nechtějí jen vlastní prospěch (ale kalkulují s ním), zdůrazňuje emocionální
-
hledisko lidského soužití
-
-
sebevražda = vzniká jako malá účast člověk na životě skupiny, vztah člověka ke skupinou oslaben
-
egoistická (bytost zevnitř zlomená – např. nešťastná láska)
-
anomická (člověk ztrácí orientaci ve světě, nevidí pro sebe žádné východisko – krachy na burze)
-
altruistická (člověk obětuje svůj život za ideje něčeho jiného – ve jménu něčeho)
VILFREDO PARETO
definuje sociologii jako vědu o lidském jednání (logické nebo nelogické)
převládá nelogické => ale lidé si zpětně zdůvodňují jednání => zpětná racionalizace
TEORIE ELIT - elity = skupiny ovládající společnost – částečně
ovlivňují společnost: 1. silou (moc)
přesvědčováním
skrytým jednáním (manipulace)
typy elit: politické, vojenské, průmyslové, obchodní, sportovní, umělecké, duchovní
- koloběh elit - některé vznikají, jiné zanikají, jádrem politického dění
- dějiny - hřbitov elit
GEORGE SIMMEL - 1858-1918, sociolog (jeden z prvních postmoderních)
- soustřeďuje se na městský způsob života, roli peněz a modu
20. léta 20. stol. – 50. léta 20. stol.
a) americká sociologie (USA) - sociologie se stává empirickou disciplínou
- pro hospodářství velmi funkční - užití statistiky
- sociologové z laboratoří docházejí i do praxe (továren)
- hl. předmětem studia „využití lidských zdrojů“
b) evropská sociologie - Frankfurtská škola (1931)
kritická teorie společnosti
zázemím ústav pro sociální výzkum (vedení se ujal Max Horkheimer)
vycházel i časopis sociálního výzkumu → položeny základy sociologie
s nástupem Hitlera se stěhuje: Ženeva → Paříž → New York → Frankfurt
po válce se vrátila a ředitelem se stal Teodoer Adorno až do roku 1969
myšlenky:
1) kritika rozumu v osvíceneckém smyslu (rozum zaměřený na ovládnutí přírody vědou, průmyslem) → ovládnutí přírody nutně vede k vládnutí nad člověkem (Weber hovoří o „zfetišizovaném rozumu“)
2) v Z civilizaci vzniká to, co je typické pro moderního člověka – konzumní společnost (moderní osud lidí)
3) zdůrazňují úlohu inteligence
MAX HORKHEIMER
1931 zakladatelem ústavu a jeho prvním ředitelem
názor: v průmyslové společnosti dochází k úpadku rozumu → lidstvo spěje k barbarství (pesimistické pojetí dějin i budoucnosti)
Dialektika osvícenství
THEODOR W. ADORNO
ředitelem ústavu po 2. svět. válce až do r. 1969
kritika systémového myšlení (nestačí pojmout složitost moderní společnosti)
Negativní dialektika