Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10_Inventarizace

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (29.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

inventura se podle způsobu zjišťování skutečného stavu člení na:

  1. fyzická

  • provádí se u majetku hmotné povahy (dlouhodobý hmotný majetek, zásoby zboží, materiálu, výrobků, peněz v pokladně) přepočítáváním, přeměřením, zvážením

  1. dokladová

  • provádí se zejména u takových položek, které svojí povahou vylučují provedení fyzické inventury, tj. zejména u pohledávek, závazků, nákladů příštích období, výdajů příštích období, rezerv, vkladových účtů podniku apod.

  • dále se zjišťuje také skutečný stav majetku hmotné povahy, u něhož jiný způsob inventury není možný vzhledem k místu, kde se v době provádění inventury tento majetek nachází, např. stav peněz na BÚ, stroje v opravě u dodavatelů

  • spočívá v tom, že se při ní skutečný stav příslušného druhu majetku a závazků zjišťuje, ověřuje či prokazuje pomocí různých zůstatků mezd, sociálního a zdravotního pojištění, daní, daňová přiznání – ověření zůstatku účtu DPH, silniční daně, daně z příjmů, písemně uzavřené smlouvy – kupní smlouva, smlouva o půjčce, darovací smlouva, apod.

Etapy inventarizace

  1. inventura

  • fyzická

  • dokladová

  1. porovnání skutečného stavu se stavem účetním

  • zjišťování skutečného stavu majetku a závazků ke stanovenému datu (ke dni inventarizace)

  • stavy majetku jsou zapisovány inventurní komisí do inventurních soupisů

  • ideálním stavem je: účetní stav = skutečný stav

  1. zjištění inventarizačních rozdílů

  • vyčíslení rozdílů mezi skutečným stavem a účetním stavem:

  • manko: skutečný stav < účetní stav

  • přebytek: skutečný stav > účetní stav

  • to, že se účetní stav nerovná stavu skutečnému, může být způsobeno nepořádkem evidenci dokladů

  1. vyšetření příčin vzniku inventarizačních rozdílů

  • komise, která kontroluje správnost inventarizace, musí přijít na příčiny vzniklých inventarizačních rozdílů

  • inventarizační rozdíl znamená, že buď nebylo správně účtováno, popř. nebylo účtováno vůbec o některém účetním případu, nebo došlo k přirozenému úbytku, k odcizení apod.

  • proto je nutno u každého rozdílu zjistit příčiny jeho vzniku

  1. vypracování návrhu na vypořádání inventarizačních rozdílů

  • na základě zjištění příčin inventarizačních rozdílů lze učinit rozhodnutí o jejich vypořádání

  1. zaúčtování inventarizačních rozdílů

  • musí se provést také účetní zápisy, jimiž se uvede stav na účtech do shody se stavem skutečným, a rozdíly musí být vyúčtovány do období, za něž byly zjištěny

Termín inventarizace

  • inventarizace aktiv a závazků se provádí alespoň jedenkrát ročně a to ke dni sestavení ročních účetních výkazů (ale je možné ji provádět také čtyři měsíce před a jeden měsíc po rozvahovém dni, pokud z časových důvodů není možné provést inventuru k rozvahovému dni)

  • tím se sleduje, aby údaje v nich obsažené byly věcně správné, roční interval je rozhodující pro výpočet a vypořádání daňových povinností to však neznamená, že inventuru je nutno provádět u všech položek najednou, např. ke dni 31.12.

  • vzhledem k pracnosti inventury dovoluje zákon inventarizovat zásoby průběžně, pokud tomu odpovídá použitý postup účtování

  • účetní jednotky jsou povinny prokázat provedení inventarizace u veškerého majetku a závazků po dobu 5 let po jejím provedení

Témata, do kterých materiál patří