Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Majetek podniku

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (67.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Dokladová- provádí se zejména u pohledávek, závazků, vkladových účtů podniku apod., její podstata spočívá v tom, že skutečný stav je ověřen na základě dokumentace vedené jinými subjekty (pomocí dokladu)

- pro každou položku majetku se vyhotovuje inventurní soupis, a to podle míst uložení a odpovědných osob, každý soupis je řádně označen

- obsahuje přesné označení majetku a zjištěné množství, z evidence se doplní cena za jednotku a vypočítá celková hodnota, dále zde musí být podpisy osob, které inventuru prováděly

b) porovnání skutečného stavu majetku a závazků zjištěných inventurou se stavem účetním

- dochází k porovnání inventurních soupisů s účetnictvím

- oba údaje by měly být totožné, inventarizace by měla ověřit tuto shodu

- pokud se tak nestane, dostaneme inventarizační rozdíly:

MANKO (u 211 a cenin nazýváme schodek) je-li skutečný stav nižší než účetní

PŘEBYTEK, je-li vyšší skutečný stav než účetní

c) vysvětlení příčin a vypořádaní inventarizačních rozdílů

= znamená, že buď nebylo správně účtováno, popř. nebylo účtováno vůbec, nebo došlo k přirozeném úbytku, k odcizení…

- u každého inv. rozdílu je nutné zjistit příčiny jeho vzniku

- musí se provést takové účetní zápisy, jimiž se uvede stav na účtech do shody se stavem skutečným

Lhůty pro provedení inventarizací

- inventarizace aktiv a závazků se provádí alespoň 1x ročně, a to ke dni sestavení ročních účetních výkazů

- je možné ji provádět také čtyři měsíce před a jeden měsíc po rozvahovém dni, pokud z časových důvodů není možné provést inventury k rozvahovému dni

- tím se sleduje, aby údaje v ní obsažené, byly věcně správné, roční interval je rozhodující pro výpočet a vypořádání daňových povinností i pro hodnocení efektivnosti podniku

Druhy inventarizací

a)podle periodicity:

ŘÁDNÁ – může být periodická, která se uskutečňuje pravidelně k určitému datu (př. 31. 12.) nebo průběžná

MIMOŘÁDNÁ – provádí se v mimořádných případech, jako je vznik podniku, jeho sloučení, rozdělení, uzavření dohody o hmotné odpovědnosti zaměstnance apod.

podle toho, kolika složek majetku a závazků se týká:

ÚPLNÁ DÍLČÍ

Rozvaha (aktiva, pasiva)

Pro účetnictví je charakteristické, že se na majetek dívá ze dvou hledisek:

a) z hlediska konkrétního druhu majetku, s nímž podniku hospodaří (co máme?) = AKTIVA

b) z hlediska zdrojů, z jakých byl majetek pořízen (kde jsme na to vzali?) = PASIVA

Aktiva = majetek podniku uspořádaný podle složení, zahrnují zejména peněžní prostředky, dlouhodobý majetek, zásoby a pohledávky

Pasiva = majetek uspořádaný podle toho, z jakých finančních zdrojů byl pořízen, zahrnují zejména vlastní kapitál, úvěry, závazky

Součet aktiv se musí rovnat součtu pasiv = BILANČNÍ ROVNICE

Témata, do kterých materiál patří