Majetek podniku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dokladová- provádí se zejména u pohledávek, závazků, vkladových účtů podniku apod., její podstata spočívá v tom, že skutečný stav je ověřen na základě dokumentace vedené jinými subjekty (pomocí dokladu)
- pro každou položku majetku se vyhotovuje inventurní soupis, a to podle míst uložení a odpovědných osob, každý soupis je řádně označen
- obsahuje přesné označení majetku a zjištěné množství, z evidence se doplní cena za jednotku a vypočítá celková hodnota, dále zde musí být podpisy osob, které inventuru prováděly
b) porovnání skutečného stavu majetku a závazků zjištěných inventurou se stavem účetním
- dochází k porovnání inventurních soupisů s účetnictvím
- oba údaje by měly být totožné, inventarizace by měla ověřit tuto shodu
- pokud se tak nestane, dostaneme inventarizační rozdíly:
MANKO (u 211 a cenin nazýváme schodek) je-li skutečný stav nižší než účetní
PŘEBYTEK, je-li vyšší skutečný stav než účetní
c) vysvětlení příčin a vypořádaní inventarizačních rozdílů
= znamená, že buď nebylo správně účtováno, popř. nebylo účtováno vůbec, nebo došlo k přirozeném úbytku, k odcizení…
- u každého inv. rozdílu je nutné zjistit příčiny jeho vzniku
- musí se provést takové účetní zápisy, jimiž se uvede stav na účtech do shody se stavem skutečným
Lhůty pro provedení inventarizací
- inventarizace aktiv a závazků se provádí alespoň 1x ročně, a to ke dni sestavení ročních účetních výkazů
- je možné ji provádět také čtyři měsíce před a jeden měsíc po rozvahovém dni, pokud z časových důvodů není možné provést inventury k rozvahovému dni
- tím se sleduje, aby údaje v ní obsažené, byly věcně správné, roční interval je rozhodující pro výpočet a vypořádání daňových povinností i pro hodnocení efektivnosti podniku
Druhy inventarizací
a)podle periodicity:
ŘÁDNÁ – může být periodická, která se uskutečňuje pravidelně k určitému datu (př. 31. 12.) nebo průběžná
MIMOŘÁDNÁ – provádí se v mimořádných případech, jako je vznik podniku, jeho sloučení, rozdělení, uzavření dohody o hmotné odpovědnosti zaměstnance apod.
podle toho, kolika složek majetku a závazků se týká:
ÚPLNÁ DÍLČÍ
Rozvaha (aktiva, pasiva)
Pro účetnictví je charakteristické, že se na majetek dívá ze dvou hledisek:
a) z hlediska konkrétního druhu majetku, s nímž podniku hospodaří (co máme?) = AKTIVA
b) z hlediska zdrojů, z jakých byl majetek pořízen (kde jsme na to vzali?) = PASIVA
Aktiva = majetek podniku uspořádaný podle složení, zahrnují zejména peněžní prostředky, dlouhodobý majetek, zásoby a pohledávky
Pasiva = majetek uspořádaný podle toho, z jakých finančních zdrojů byl pořízen, zahrnují zejména vlastní kapitál, úvěry, závazky
Součet aktiv se musí rovnat součtu pasiv = BILANČNÍ ROVNICE