Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Účetnictví - základy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.34 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Výnosy – výkony vyjádřené v Kč, tj. tržby za provedené práce a služby, za prodané výrobky nebo zboží

Náklady – spotřeba hospodářských prostředků (materiál), cizích výkonů (spotřeba energie, služeb,…) nebo práce pracovníků podniku

– stejně jako u výnosů není ani v tomto případě rozhodující okamžik úhrady

Typy účetnictví

Finanční – poskytuje soubor informací o aktivech, pasivech, nákladech, výnosech a hospodářském výsledku jako celku

Manažerské – poskytuje informace k řízení uvnitř podniku

– dělení: vnitropodnikové, rozpočty, kalkulace

Účetní doklady

  • Průkazný účetní záznam, ve kterém se zachycuje a ověřuje hospodářská/účetní operace

Členění:

  1. Podle druhů

- faktury vystavené → vyúčtování provedené dodávky

- faktury přijaté → vyúčtování od dodavatele

- příjmové pokladní doklady

- výdajové pokladní doklady

- bankovní výpisy → informace o stavu a pohybu peněz na bankovním účtu

- vnitřní účetní doklady → pro zaúčtování hospodářských operací uvnitř podniku

→ výdejka, příjemka, výplatní listina

  1. Podle počtu dokumentovaných účetních případů

- jednotlivé → dokumentují 1 hospodářskou operaci

- sběrné → shrnují více jednotlivých účetních dokladů

  1. Podle obsahu

- vnější → mají vztah k okolí podniku

- vnitřní → mají vztah k účetním případům, které se uskutečnily pouze uvnitř podniku

Náležitosti účetních dokladů

  1. Označení úč. dokladu – označeny způsobem zabezpečujícím vazbu mezi jednotlivými doklady a úč. zápisy v úč. knihách

  2. Popis obsahu úč. případu a označení jeho účastníků

  3. Peněžní částku nebo údaje o ceně za měrnou jednotkou a vyjádření množství

  4. Okamžik vyhotovení úč. dokladů

  5. Okamžik uskutečnění případu, není – li shodný s okamžikem vyhotovení úč. dokladů

  6. Podpisový záznam osoby odpovědné za úč. případ a osoby odpovědné za jeho zaúčtování

Vyhotovování účetních dokladů

  • Účetní doklady se vyhotovují bez zbytečného odkladu, nejlépe ihned po zjištění skutečností, které dokládají

  • Zápisy musí být trvalé, aby byly po celou dobu úschovy plně čitelné

  • Účetních doklady vyhotovují pracovníci různých pracovišť – pokladník, skladník, účetní

  • V malé firmě si drobní podnikatelé vyhotovují účetní doklady sami

  • V souvislosti s DPH se vystavují daňové doklady

  • Daňové doklady mají předepsané náležitosti širší než náležitosti účetního dokladu

Opravy

  • Nesmějí vést k neúplnosti, neprůkaznosti a nesprávnosti účetnictví

  • Vyznačíme přímo na původním dokladu

  • Chybný údaj slabě přeškrtneme tak, aby zůstal čitelný

  • Nad nebo vedle původního údaje uvedeme správný údaj a k opravenému zápisu uvedeme datum a podpis pracovníka, který opravu provedl

  • K chybnému dokladu vystavíme nový opravný účetní doklad

Oběh účetních dokladů + zpracování

Témata, do kterých materiál patří