Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




uzávěrka, závěrka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

22 1. Význam inventarizace a základní pojmy Zákon o účetnictví ukládá účetním jednotkám povinnost inventarizovat majetek a závazky a stanoví pravidla pro provádění inventarizací. Inventarizace je jednou z činností, která přispívá k úplnosti, průkaznosti a správnosti v UCE. pokud účetní jednotka řádně neprovedla inventarizaci majetku a závazků a provedení nedoloží inventurními soupisy, není její účetnictví věrohodné a průkazné. Účelem je ověřit, zda stav majetku a závazků zachycený v UCE odpovídá skutečnosti, tj. je jedním z nemnoha způsobů, kterými lze provést kontrolu správnosti účtování. Rozdíl mezi pojmy inventura a inventarizace Inventura = zjištění skutečného stavu majetku a závazků k určitému dni u jednotlivých složek

Fyzická inventura –u majetku hmotné povahy. například materiál na skladě, zboží na skladě a v prodejnách, pokladní hotovost, Skutečné stavy se zjišťují přepočtením, převážením a přeměřením Dokladová inventura –u takových položek, které svojí povahou vylučují provedení fyzické inventury (pohledávek, závazků,…). Dále se zjišťuje také skutečný stav majetku hmotné povahy, u něhož jiný způsob inventury není možná vhlede k místu, kde se v době provádění nachází , spočívá v tom, že se při ní skutečný stav zjišťuje, ověřuje či prokazuje pomocí různých písemných podkladů. př. o:– bankovní výpisy z BÚ – výplatní listina – daňová přiznání –písemné uzavření smlouvy – vzájemně odsouhlasovací dopisy dlužníků a věřitelů Inventarizace je obsahově širší pojem – zahrnuje sice také inventuru, ale navíc celý soubor dalších prací, například porovnání skutečného stavu se stavem účetním, zjištění inventarizačních rozdílů, vypracování návrhu na jejich vypořádání. 2. Postup při provádění inventarizace- zahrnuje soubor činností obsahující: Zjišťování skutečného stavu majetku a závazků ke stanovenému datu, stavy jsou zapisovány inventurní komisí do inventurních soupisů. Důležité je dbát na odpovídající složení inventarizační komise, zejména účast a následné potvrzení inventurních soupisů hmotně odpovědnou osobou. jsou průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat: a) jednoznačné učení inventarizovaného majetku a závazků včetně množství b) podpis osoby odpovědné za zjištění inventarizovaného majetku a závazků c) za provedení inventarizace majetku a závazků d) způsob zjišťování skutečných stavů, např. přepočítání, zvážení, kvalifikovaný odhadem e) ocenění majetku a závazků k okamžiku ukončení inventury f) den zahájení a ukončení inventury Vyčíslení rozdílů mezi skutečným stavem a účetním stavem (manko, přebytek) Objasnění příčin a vypořádání inventarizačních rozdílů může vzniknout v důsledku toho, že buď nebylo správně účtováno o účetním případu, nebo došlo k přirozenému úbytku, k odcizení apod.
Proto u každého rozdílu je nutno zjistit příčiny jeho vzniku. Musí se provést účetní zápisy, jimiž se uvede stav na účtech do shody se stavem skutečným, a rozdíly musí být vyúčtovány do období, za něž byly zjištěny.

Témata, do kterých materiál patří