Vedení a uzavření DAE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Uzavření knih daňové evidence
Podnikatelé (fyzické osoby) uzavírají složky daňové evidence:
k poslednímu dni zdaňovacího období (kalendářního roku)
ke dni skončení činnosti
ke dni předcházejícímu den účinnosti konkursu
Uzavíráním složek daňové evidence se zjišťují:
souhrnné částky zdanitelných příjmů a daňových výdajů sledovaných v deníku příjmů a výdajů, potřebném pro zjištění základu daně z příjmů
stavy nevyrovnaných (neuhrazených) pohledávek a dluhů
stavy peněžních prostředků na účtech v bankách a v pokladnách
stavy majetku a dluhů podnikatele (firmy) v ostatních složkách daňové evidence
kursové rozdíly u bankovních účtů vedených v cizích měnách a u valutových pokladen
Před vlastním uzavřením deníku příjmů a výdajů a ostatních složek daňové evidence je třeba zjistit skutečný stav majetku a dluhů podnikatele (fyzickou či dokladovou kontrolou) a zjištěné rozdíly promítnout do daňové evidence.
Peněžní deník se uzavře, když se zjistí konečné stavy zdanitelných příjmů a daňových výdajů a ostatních sledovaných položek.
Kontrolní součty deníku umožňují ověřit formální správnost zapisovaných částek a zjistit rozdíl mezi příjmy a výdaji, který vstupuje do ZD z příjmů za daný rok.
Zřetelně se oddělí (podtrhne a podepíše) uzavřené zdaňovací období ve složkách daňové evidence.
Sestaví se přehled o majetku a dluzích podnikatele za uplynulé zdaňovací období v členění podle přiznání k dani z příjmů fyzických osob.
V novém zdaňovacím období se pokračuje v daňové evidenci (převádí se pouze počáteční stav v pokladní knize).