Gotika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
malířství
Nizozemí
Jan van Eyck (Gentský oltář – obsahuje Zvěstování P. Marii, podobizny donátorů, kamenné sochy sv. Jana Křtitele a Jana Evangelisty, Klanění Božímu beránkovi, ..).
nové realistické prostředky
lineární, světelná a barevná perspektiva ( pozoroval skutečnost)
šerosvit vytvářel iluzi reality
vynalezl olejomalbu
Hieronymus Bosch
vizionářsko-expresivní, bohatá fantazie, symbolické obrazy lidských neřestí
jeho dílo je „zlatý věk“ nizozem. malířství, bylo výrazem očekávání konce světa a posl. soudu (Poslední soud, obrazy Ráje a Pekla na křídlech).
Itálie
Giotto
Posl. roky života zasvětil architektuře a sochařství jako hl. architekt flor. dómu.Osobní Dantův přítel (namaloval jeho podobiznu v kapli flor. radnice).Stěžejní dílo vytvořil v Padově v kapli Scrovegniů, zvané Arena (alegorie Ctností a Neřestí).
Ve Florencii vymaloval S. Croce.V oboru desk. mal. vytvořil Krucifix, obraz Madony na trůně s anděly a mozaiku zvanou Navicella.
realistické zobrazování
nový kompoziční princip
zvláštní prostor. konstrukce (3D, ale neiluzivní prostor)
vytvořil nové typy lidí plných živ. síly (líčení jejich duš. stavů)
Čechy a Morava
Zpočátku knižní malba, v karlovském období nástěnné malířství, ve václavském období desková i knižní.
Husitské války – Praha ztratila ved. postavení v evrop. umění; izolace, znemožnění výtv. tvorby, vyvolaly emigraci umělců, zdůraznění mimovýtvarné složky obrazu, nový obsah.
M. Jan Hus – dal vyzdobit Betlémskou kapli citáty ze svých knih (+ nástěnné malby antitezí).
Prvním význ. dílem got. slohu u nás jsou liturgické knihy pro cisterciácký klášter ve Starém Brně, kt. objednala královna Eliška Rejčka (soubor tvoří devět knih).
Vláda Karla IV. – vytvoření pražské malířské školy (spojení proudu Franc. a Italského).Ved. úloha patřila nástěnné malbě (Mikuláš Wurmser – nedochovaný Rodokmen předků Karla IV. v hl. sálu cís. paláce na Karlštejně, výzdoba kaple sv. Kříže na Karlštejně)
Mistr emauzského cyklu – výjevy typolog. cyklu, jeho žák:
Mistr Theodorik
dvorní malíř Karla IV.
výzdoba kaple sv. Kříže na Karlštejně (alegorie Nebeského Jerzaléma – polodrahokamy, deskové obrazy světců a světic)
Desková malba – Mistr vyšebrodského oltáře – madony (Maodona z Veveří, Madona strahovská, kladská, vyšehradská, zbraslavská a obraz Sv. trojice vratislavské)
Vláda Václava IV. – odklon od monumentálního a reprezentativního malířství k intimnímu projevu, od realismu k idealismu, od italského vlivu k franko-vlámské orientaci, nástěnná malba ztratila ved. postavení.
Mistr třeboňského oltáře – výzdoba kostela sv. Jiljí v Třeboni, bolestná P. Marie z Církve, Roudnická madona.Pražský dvorní malíř a vyvrcholil jím vývoj českého got. malířství král. období.