1.c) Učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
19. využívání aktivního, hlasitého čtení
20. metoda vzájemného zkoušení
21. zvýšenou pozornost je důležité věnovat střední části učiva
22. Záleží na oblíbenosti oblíbenospředmětu
23. použití mnemotechnických pomůcek (nesouvisející slova dáme do věty, která dává smysl, MEDICI – římské číslovky M,D,C=1000,500,100…)
Vědomosti
- poznatky, které je osvojeny nějakou formou učení. Představují pochopená a zapamatovaná fakta a vztahy mezi nimi (v podobě pojmů, pravidel, pouček, zákonů, vzorců, značek atd.)
- teoreticky získané zkušenosti, které jsou výsledkem konkrétního myšlení
- poznatek přejímaný od předchozí generace (např. tabule — název stanovený předky)
- je výsledkem abstraktního myšlení (např. 1 +1 =2)
Dovednosti
- učením získaná dispozice pro vykonávání určité činnosti, pro užití vědomostí, pro řešení problémů (řízení auta, hra na hudební nástroj, atp.)
- automaticky prováděná činnost za účasti vědomí (,,musím u toho myslet“)
- např. —jízda na kole — šlapání— automaticky, ale musím dávat pozor kolem sebe — vědomí
Návyky a zvyky
- jsou získané dispozice, podněcující k vybavení určitých pohybů nebo úkonů v určité situaci (rozhlédnutí se na přechodu, zdravení, atp.)
- poznatek je prováděn automaticky
- zvyk —jednoduchá aktivita (hygiena dutiny ústní)
- návyk — kumulace více zvyků (ranní vstávání)
Poruchy učení
Dyslexie
- porucha schopnosti naučit se číst běžnými metodami a porozumět čtenému textu, přestože inteligence takového dítěte není snížená.
- Děti (a také dospělí) nejsou schopni číst dlouhé texty a pochopit jejich smysl, ačkoliv znají písmena.
- Obtíže se zvládnutím čtení má v začátcích školní docházky poměrně velká skupina dětí, ne ve všech případech se zde ale jedná o specifickou poruchu učení.
Dysgrafie
- obtíže s písemnou formou projevu
- dítě píše neobratně, má problém si zapamatovat tvar písmen
- jeho písmo je nečitelné a neuspořádané
Dysortografie
- projevuje se ztíženou schopností osvojit si pravopis daného jazyka, ačkoliv se dítěti dostává běžného vedení.
Dyskalkulie
- specifická porucha počítání a práce s matematickými symboly.
Dysmúzie
- porucha související s hudebními schopnostmi.
Dyspinxie
- porucha charakteristická nízkou úrovní kresby.
Dyspraxie
- znamená špatnou obratnost