Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17.Sofisté. Sókratés. Platón.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.33 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

17. SOFISTÉ. SOKRATES. PLATÓN.

SOFISTÉ

  • Sofia = moudrost → učitelé moudrosti

  • V morální oblasti je vše relativní

  • Každý si může uhádat svou vlastní pravdu – neexistuje jedna pevně daná pravda – starší verze pojetí dialektiky

  • Sofisté pouze jednotlivci ne škola

  • Velké bohatství Athén (po Řecko-perských válkách) – zájem o vzdělání

  • Demokratická ústava + rozvoj řečnictví/přemlouvání

  • Působí hl. učitelé rétoriky = sofisté – považují se za mudrce

  • Učitelé putovali a za peníze učili – důsledkem je úpadek morálky a relativizace – proto jimi Platón pohrdá (za učení by se nemělo platit)

  • Objektivní poznání není možné – pravda je relativní

  • Pravdu má ten, kdo si jí lépe obhájí = veřejné obhajoby

  • PROTÁGORAS

    • 481–410 př. n. l.

    • Z města Abdéry

    • „Člověk je mírou všech věcí. Jsoucích, že jsou a nejsoucích, že nejsou.“

    • Neexistuje žádná objektivní pravda a vše je subjektivní

    • Bohové – nelze dokázat ani že jsou, ani že nejsou → věc je moc temná a život krátký, neřešme to

    • Obviněn z bezbožnosti a vykázán z Athén

  • GORGÍAS

    • 483–375 př. n. l.

    • Ze Sicílie

    • Potulný učitel

    • Dílo: O NEJSOUCNU NEBOLI O PŘÍRODĚ

      • Nic neexistuje

      • I kdyby něco existovalo, bylo by to nepoznatelné

      • I kdybychom to mohli poznat, bylo by to nesdělitelné

SOKRATES

  • 470–399 př. n. l.

  • Původně žák sofistů – poté se vůči nim velmi výrazně vymezil

  • Jeho matka porodní bába → inspirace → tvrdil, že pomáhal myšlenkám na svět

  • Říká se, že se nějakou dobu pohyboval ve vojsku

  • Žil z darů → nevyhovovalo to jeho ženě Xantypě

  • Vyučování: hra otázek a odpovědí

  • Zájem pouze o člověka, pomíjí přírodu

  • Obviněn z bezbožnosti a kažení mládeže – trestáno smrtí – řekl, že by si připadal směšně, kdyby se snažil o prodloužení svého života, odmítl pomoc na útěk – popraven

  • Úkoly: 1. plnit povinnosti vůči bohům, 2. rozvíjet rozumové poznání

  • „Vím, že nic nevím.“

  • Chodil po Athénách a kladl náhodným lidem otázky

    • Na první pohled primitivní otázka, dalšími otázkami je vedl, naváděl hlouběji

    • Snaha přimět lidi, aby sami hledali otázky

    • Snaha vyvolat údiv nad tím, kolik toho lidé neví

    • Chtěl, aby lidé pochopili, že sami jsou nedokonalí

    • MAJEUTIKA – pomáhání myšlenkám na svět

    • INDUKTIVNÍ FORMA – z konkrétního tvrzení na obecné

    • AIRONEÁ – na začátku ze sebe dělá hlupáka, nechá se poučovat

  • Část Athéňanů chápala, že dělá dobro, druhá se domnívala, že si z nich tropí legraci

  • Psali o něm jeho žáci (např. Platón)

  • Označen delfskou věštírnou za nejmoudřejšího z Řeků

  • IDEA DOBRA – člověk je v základu dobrý, dobro je naučitelné

  • EUDAIMONIÁ – stav nejvyšší blaženosti, maximum, největší životní cíle

  • DAIMONION = svědomí

  • SÓKRATES UČITELEM

  • Bezplatně učil každého, kdo o to stál – nechal se od žáků hostit, jinak byl skromný

  • Nic nenapsal – vedl raději dialogy – metoda sofistů

  • 2 fáze dialogů: Destruktivní (zhejtovat žáka a jeho myšlenky), Konstruktivní (formulace závěru – správná definice).

Témata, do kterých materiál patří