17.Sofisté. Sókratés. Platón.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
17. SOFISTÉ. SOKRATES. PLATÓN.
SOFISTÉ
Sofia = moudrost → učitelé moudrosti
V morální oblasti je vše relativní
Každý si může uhádat svou vlastní pravdu – neexistuje jedna pevně daná pravda – starší verze pojetí dialektiky
Sofisté pouze jednotlivci ne škola
Velké bohatství Athén (po Řecko-perských válkách) – zájem o vzdělání
Demokratická ústava + rozvoj řečnictví/přemlouvání
Působí hl. učitelé rétoriky = sofisté – považují se za mudrce
Učitelé putovali a za peníze učili – důsledkem je úpadek morálky a relativizace – proto jimi Platón pohrdá (za učení by se nemělo platit)
Objektivní poznání není možné – pravda je relativní
-
Pravdu má ten, kdo si jí lépe obhájí = veřejné obhajoby
PROTÁGORAS
481–410 př. n. l.
Z města Abdéry
„Člověk je mírou všech věcí. Jsoucích, že jsou a nejsoucích, že nejsou.“
Neexistuje žádná objektivní pravda a vše je subjektivní
Bohové – nelze dokázat ani že jsou, ani že nejsou → věc je moc temná a život krátký, neřešme to
Obviněn z bezbožnosti a vykázán z Athén
GORGÍAS
483–375 př. n. l.
Ze Sicílie
Potulný učitel
Dílo: O NEJSOUCNU NEBOLI O PŘÍRODĚ
Nic neexistuje
I kdyby něco existovalo, bylo by to nepoznatelné
I kdybychom to mohli poznat, bylo by to nesdělitelné
SOKRATES
470–399 př. n. l.
Původně žák sofistů – poté se vůči nim velmi výrazně vymezil
Jeho matka porodní bába → inspirace → tvrdil, že pomáhal myšlenkám na svět
Říká se, že se nějakou dobu pohyboval ve vojsku
Žil z darů → nevyhovovalo to jeho ženě Xantypě
Vyučování: hra otázek a odpovědí
Zájem pouze o člověka, pomíjí přírodu
Obviněn z bezbožnosti a kažení mládeže – trestáno smrtí – řekl, že by si připadal směšně, kdyby se snažil o prodloužení svého života, odmítl pomoc na útěk – popraven
Úkoly: 1. plnit povinnosti vůči bohům, 2. rozvíjet rozumové poznání
„Vím, že nic nevím.“
Chodil po Athénách a kladl náhodným lidem otázky
Na první pohled primitivní otázka, dalšími otázkami je vedl, naváděl hlouběji
Snaha přimět lidi, aby sami hledali otázky
Snaha vyvolat údiv nad tím, kolik toho lidé neví
Chtěl, aby lidé pochopili, že sami jsou nedokonalí
MAJEUTIKA – pomáhání myšlenkám na svět
INDUKTIVNÍ FORMA – z konkrétního tvrzení na obecné
AIRONEÁ – na začátku ze sebe dělá hlupáka, nechá se poučovat
Část Athéňanů chápala, že dělá dobro, druhá se domnívala, že si z nich tropí legraci
Psali o něm jeho žáci (např. Platón)
Označen delfskou věštírnou za nejmoudřejšího z Řeků
IDEA DOBRA – člověk je v základu dobrý, dobro je naučitelné
EUDAIMONIÁ – stav nejvyšší blaženosti, maximum, největší životní cíle
DAIMONION = svědomí
SÓKRATES UČITELEM
Bezplatně učil každého, kdo o to stál – nechal se od žáků hostit, jinak byl skromný
Nic nenapsal – vedl raději dialogy – metoda sofistů
2 fáze dialogů: Destruktivní (zhejtovat žáka a jeho myšlenky), Konstruktivní (formulace závěru – správná definice).