17.Sofisté. Sókratés. Platón.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
SOKRATOVA NAUKA
O jeho nauce víme od jeho žáků, kterými byl velice podporován – čerpáme z Platona (Obrana Sokratova), Xenofona, Aristotela
- Složitě učil své myšlenky
Obrací se k člověku – k důležitostem pro člověka a společnost + se obracel na konkrétního člověka
MALÉ SOKRATOVSKÉ ŠKOLY
KYRÉNSKÁ ŠKOLA – HÉDONISTÉ
Podle osady Kyréte, oblast Kyrenajka
Zakladatelem ARISTIPPOS z Kyrenajky
Jeho myšlenka – smyslem života je si užít – hledat slast
Slast = hédoné = Hédonisté
HEGÉSIAS – tvrdil, že trvalé slasti nelze dosáhnout – buď to člověk pochopí, nebo raději dobrovolně odejde ze světa
KYNICKÁ ŠKOLA
Kyón = pes
Lidé vedou psí život – skromný, nenáročný
Smyslem života – soběstačnost, nezávislost
DIOGENES – žil v sudu, vlastnil hůl, pil z rukou (příběh s Alexandrem Velikým)
MEGARSKÁ ŠKOLA
Vnik v Megaře
Zakladatel Eukleidés
Údajně zde měl chvíli působit Platón
ERISTIKA – umění vést dialog - dialektita
Vytváření paradoxů
Např. paradox lháře – „Jestliže někdo říká, že lže, pak současně lže i mluví pravdu.“
PLATÓN
427–347 př. n. l.
Narozen v Athénách
Z aristokratické společnosti
Se Sokratem se seznámil až ve 20 – pod jeho vlivem přestal studovat literaturu a začal se věnovat filosofii
Po Sokratově smrti hodně cestoval, naštvaný na Athéňany za popravu Sokrata
Založil školu v Athénách – ACADEMIÁ – učil bezplatně
Hodně psal – zejména formou dialogů
Označován jako první systematik – utváří první ucelený filozofický systém
Bojuje proti Protágorovi – musí existovat univerzální, všeobecné ustanovení mravnosti – všeobecné dobro/zlo
Stejně jako Sofisté nevěřil svým smyslům
Byl málem v otroctví, protože chtěl zkusit svou teorii z dialogů – žáci ho vykoupili (největší žák Aristoteles)
Zemřel v 80letech
DÍLA:
OBRANA SOKRATOVA
Záznam soudu se Sokratem, první rozsáhlé filozofické dílo
SYMPOSIÓN
„Hostina“
ÉROS – bůh – to, co člověka žene k tomu, aby se hnal za krásnými a příjemnými věcmi
ÚSTAVA
Jak by podle něj vypadal ideální stát
Kritika státních útvarů
KRITIÁS
Popisuje bájnou Atlantidu
ZÁKONY
Jak by měly vypadat zákony ideálního státu
Vynalezl budík – na principu několika nádob – aby mu studenti nechodili pozdě
NAUKA O IDEJÍCH
ÉROS – filosofický pud k filosofii, touha hlouběji poznávat
Poznání idejí je možné jen dialektickým myšlením – ze všech stran, protiklady
PODOBENSTVÍ O JESKYNI
Snaha popsat charakter lidského poznání – nikdy jsme pravou podstatu věcí nepoznali
Podobenství o jeskyni – člověk vyproštěný z jeskyně vidí pravdu, že stíny nejsou opravdové věci – má éros – je filozof vidící společnost
Nad námi je svět idejí – tam může vystoupat duše
Ideje jsou obrazy – pravé a reálné
Věci jsou pomíjivé, ideje zůstávají
ANAMNÉSIS – rozpomínání duše na svět idejí