Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZSV_MO_SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE

je oblast psychologie, která se zabývá

- otázkami lidských interakcí

- a mechanismy začleňování lidí do mezilidských vztahů.

Oblasti:

- Sociální poznávání

- Sociální komunikace

- Mezilidské vztahy

- Agrese

- Sociální konflikty

Sociální poznávání = poznávání sociálních jevů (např. mezilidských vztahů) a objektů (druhých lidí).

Sociální percepce = způsob, kterým si vytváříme dojmy o druhých.

Sociální percepce zahrnuje

a) vnímání zjevu a chování člověka,

b) objasnění (interpretaci) tohoto chování.

Během sociální percepce se často vyskytují zkreslení a chyby. Např.:

1) haló efekt - hodnocení druhého podle výrazného znaku jeho

osobností, který pozorujeme (jedná se o nejčastější chybu);

2) efekt primárnosti - na formování dojmu mají větší vliv rysy

zaznamenané jako první. Pozdější informace jsou ignorovány,

redukovány či potlačovány (např. poznáme-li nějakého člověka

jako veselého, milého a společenského, považujeme jej za takového

už trvale);

3) efekt novosti - větší vliv na formování dojmu má nejnovější

informace (tato chyba není tak obvyklá);

4) efekt shovívavosti - tendence jedince k lepšímu hodnocení lidí, ke

kterým má dobrý vztah (člověk tak může podceňovat nedostatky

nebo naopak přeceňovat úspěch oblíbeného jedince);

5) chyba centrální tendence - vyhýbání se extrémnímu hodnoceni

druhých;

6) chyba blízkosti - časová nebo prostorová blízkost vede k

obdobnému posuzovaní (např. lidem, kteří patří k určité skupině, v

níž je nám dobře, připisujeme podobné pozitivní vlastnosti);

7) předsudky - jedinci jsou připisovány vlastnosti na základě Jeho

příslušnosti k určité sociální skupině (např. na základě pohlaví,

rasy či národnosti);

8) projekce - pozorovatel má tendenci promítat do pozorované osoby

své vlastnosti a prožitky;

9) očekávání - rozlišujeme pozitivní a negativní (pokud mám pozitivní

očekávání, více si všímám pozitivního chování a kladných

vlastností druhého člověka a naopak).

Sociální komunikace

Komunikaci můžeme definovat jako předávání a přijímání významů mezi lidmi.

Rozlišujeme verbální a neverbální komunikaci.

- Verbální k. je základní způsob předávání a přijímání významů.

Předpokladem je znalost jazyka (kombinace zvuků, slov, významů a

pravidel).

Schopnost dorozumívat se jazykem se nazývá řeč.(nástroj myšlení:

umožňuje formulování myšlenek a jejich sdílení

Verbální komunikace probíhá ve dvou liniích:

■ obsahové (tematické) - to, co si lidé mezi sebou sdělují,

■ výkladové (interpretační) - to, jaký smysl lidé přikládají probíranému tématu.

U verbální komunikace rozlišujeme psanou a mluvenou formu. Mluvená forma má dvě roviny:

  • obsahovou (to, co chce jedinec sdělit) a

  • formální, jež obsah řeči doplňuje (např. barva hlasu, rychlost projevu a přestávky v něm).

Témata, do kterých materiál patří