ZSV_MO_SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
je oblast psychologie, která se zabývá
- otázkami lidských interakcí
- a mechanismy začleňování lidí do mezilidských vztahů.
Oblasti:
- Sociální poznávání
- Sociální komunikace
- Mezilidské vztahy
- Agrese
- Sociální konflikty
Sociální poznávání = poznávání sociálních jevů (např. mezilidských vztahů) a objektů (druhých lidí).
Sociální percepce = způsob, kterým si vytváříme dojmy o druhých.
Sociální percepce zahrnuje
a) vnímání zjevu a chování člověka,
b) objasnění (interpretaci) tohoto chování.
Během sociální percepce se často vyskytují zkreslení a chyby. Např.:
1) haló efekt - hodnocení druhého podle výrazného znaku jeho
osobností, který pozorujeme (jedná se o nejčastější chybu);
2) efekt primárnosti - na formování dojmu mají větší vliv rysy
zaznamenané jako první. Pozdější informace jsou ignorovány,
redukovány či potlačovány (např. poznáme-li nějakého člověka
jako veselého, milého a společenského, považujeme jej za takového
už trvale);
3) efekt novosti - větší vliv na formování dojmu má nejnovější
informace (tato chyba není tak obvyklá);
4) efekt shovívavosti - tendence jedince k lepšímu hodnocení lidí, ke
kterým má dobrý vztah (člověk tak může podceňovat nedostatky
nebo naopak přeceňovat úspěch oblíbeného jedince);
5) chyba centrální tendence - vyhýbání se extrémnímu hodnoceni
druhých;
6) chyba blízkosti - časová nebo prostorová blízkost vede k
obdobnému posuzovaní (např. lidem, kteří patří k určité skupině, v
níž je nám dobře, připisujeme podobné pozitivní vlastnosti);
7) předsudky - jedinci jsou připisovány vlastnosti na základě Jeho
příslušnosti k určité sociální skupině (např. na základě pohlaví,
rasy či národnosti);
8) projekce - pozorovatel má tendenci promítat do pozorované osoby
své vlastnosti a prožitky;
9) očekávání - rozlišujeme pozitivní a negativní (pokud mám pozitivní
očekávání, více si všímám pozitivního chování a kladných
vlastností druhého člověka a naopak).
Sociální komunikace
Komunikaci můžeme definovat jako předávání a přijímání významů mezi lidmi.
Rozlišujeme verbální a neverbální komunikaci.
- Verbální k. je základní způsob předávání a přijímání významů.
Předpokladem je znalost jazyka (kombinace zvuků, slov, významů a
pravidel).
Schopnost dorozumívat se jazykem se nazývá řeč.(nástroj myšlení:
umožňuje formulování myšlenek a jejich sdílení
Verbální komunikace probíhá ve dvou liniích:
■ obsahové (tematické) - to, co si lidé mezi sebou sdělují,
■ výkladové (interpretační) - to, jaký smysl lidé přikládají probíranému tématu.
U verbální komunikace rozlišujeme psanou a mluvenou formu. Mluvená forma má dvě roviny:
obsahovou (to, co chce jedinec sdělit) a
formální, jež obsah řeči doplňuje (např. barva hlasu, rychlost projevu a přestávky v něm).