ZSV_MO_SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
2/ sociální - mezi dvěma či více osobami. Jsou způsobeny protichůdnými zájmy, motivy…
V rámci sociálních konfliktů rozlišujeme:
a) interpersonální - mezi dvěma či více osobami;
b) skupinové - v malých nebo velkých sociálních skupinách.
Střet člena skupiny se skupinou, skupiny s „cizincem“, nebo
střetu dvou či více členů skupiny mezi sebou;
c) meziskupinové - mezi malými i velkými sociálními skupinami.
Konflikty lze řešit třemi způsoby:
A/ autoritativně - řešení je založené na moci nebo síle, bývá vynucené
(např. řešení soudní cestou);
B/ alternativně - umožňuje účastníkům zvolit zda a jakým způsobem
konflikt vyřešit. Např.;
B1) vyhýbání - ignorováni či potlačování problému, jde
jen o dočasné řešení;
B2) kompromis - hledání řešení, které je přijatelné pro
zúčastněné, strany hledají řešení společně;
C/ intervence třetích stran - využívá se v případě, kdy se konflikty
přemění na dlouhodobé a náročné. Za asistence třetí strany se
zprostředkovává dohoda (mediace). Třetí strana (mediátor) směřuje
aktéry k hledání řešení jejich konfliktu.
SOCIALIZACE
prostředí, do něhož se člověk rodí a v němž žije, je kvalitativně něco zcela odlišného než prostředí přírodní.
je to celý systém specifických životních podmínek, který vyžaduje specifické způsoby adaptace a který vytváří specifický druh psychiky.
Žijí-li zvířata především vazbou na přírodní, tj. fyzikálně chemické vlivy, žije člověk především vazbou na symboly jako produkty kultury, vazbou na instituce a organizace, které vytvořila (písmo, řeč, peníze…).
Primární vliv kultury zprostředkovává člověku rodina, do níž se jako dítě rodí.
Jednou z jejích funkcí je uvést ho do života v rámci konkrétního kulturního prostředí, tj. naučit ho orientaci ve světě symbolů, ale i předmětů denní potřeby, ve světě společenských zvyklostí a hodnot, naučit ho kulturním návykům slušného chování, sebeobsluhy, tělesné hygieny atd.
Tento proces seznamování se člověka s konkrétním kulturním prostředím jeho rodiny a osvojování si kulturních způsobů chování, ale i cítění a interpretace skutečnosti, se nazývá socializace.
Je to v podstatě, jak již bylo podotknuto, proces sociálního učení, tj. učení, které se odehrává v sociálních situacích a vyžaduje osvojení žádoucích způsobů chování (rolí).
Sociální zkušenosti dítěte vůbec vytvářejí tzv. bazální osobnost, tj. jakýsi psychický základ, odrážející konkrétní situaci dítěte a s ní spojené emoce: její základní dimenzí je tzv. bazální jistota či nejistota (úzkost), jejímž zdrojem je dostatek nebo nedostatek pozitivních citových vztahů projevovaných dítěti rodiči a s tím související strategie rodinné výchovy, míra sociální izolace dítěte a další.
Protože emoce hrají v upevňování zkušeností rozhodující význam a protože zkušenosti formují osobnost dítěte, je období do 3-4 let věku dítěte rozhodujícím formativním obdobím.