ZSV_MO_SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Např. z nedostatku projevů lásky rodičů dítěti, se mohu vytvořit již nezvratné rysy osobnosti, jako je agresivita, citová labilita, sebepodceňování a další.
Výchova dítěte rodiči je určována zejména kombinací faktorů:
1. projevovaná láska - neláska;
2. míra kontroly dítěte spojená s užíváním trestů
Typy výchovy jsou:
1) demokratický= vyznačuje se přiměřenou kontrolou, dostatkem
pozitivních citových projevů ze strany rodičů vůči dítěti, jakož i
vědomím dítěte, že je v rodině dobře integrováno; vede k vytváření
adaptabilní osobnosti, citově vyrovnané a přiměřeně sebevědomé.
2) rejektivní (odmítavá) výchova, kdy dítě zakouší projevy nezájmu a
nelásky rodičů a bývá přísně a tvrdě trestáno. Vede k utváření
citově labilní, agresivní a nejisté osobnosti.
3) liberalistická výchova: má variantu spojení s nekritickým
zbožňováním dítěte a variantu projevů nelásky vůči dítěti, obě s
nežádoucími důsledky pro další psychický vývoj dítěte: u dítěte
ulice i u zhýčkaného dítěte se vyvíjí přesvědčení, že si může vše dovolit, přecitlivělost a konformismus a povahová nevyhraněnost.
Bazální osobnost vytváří jádro „sociálního charakteru“, tj. postojů, které jedinec zaujímá vůči jiným lidem.
Rodinná výchova zprostředkovává dítěti seznámení s tím, co se souborně označuje jako kulturní vzorce, tj. normy chování, ale i myšlení a cítění, normy, které vystupují jako tradice, zvyklosti, módy, mravy, zákony a tabu.
Jejich nedodržování negativně sankcionováno takovými reakcemi, jako jsou projevy odporu, nesouhlasu, posměchu, pohrdání ze strany veřejnosti a různými pokutami a tresty ze strany úřadů a soudů.
Různé extravagance v oblékání, úpravě účesu i chování mohou být protestem jedinců i celých skupin proti společenskému řádu, který za těmito normami stojí.
Sociokulturní vlivy na utváření osobnosti se komplexně projevují především tím, že se u každého člověka vytváří určitý systém závazných a jeho okolím očekávaných způsobů chování = systém rolí:
Vztah osobnosti a role je složitým komplexem jevů zahrnujícím škálu od ztotožnění až po odmítání.
Socializací vznikají trvalejší charakteristiky osobnosti.
Uplatňuje se přitom individuální zkušenost získávaná uvnitř určitého kulturního rámce. Proto se podobají u příslušníků jedné kultury a velmi se mohou lišit mezi příslušníky různých kultur.
Tyto trvalejší vlastnosti vznikají jako
- důsledek opakování,
- vlivem odměn a trestů
- vlivem ztotožnění se se vzory
- aktivní práce na sobě samém
Je-li socializace uvedením do kulturního prostředí, můžeme se ptát po psychologické roli kultury:
Rozlišujeme tyto teze:
1. osvojování poznatků o světě a jeho přetváření (jedinci je umožněno, aby poznal „svůj svět“ jako svůj domov) a interpretace a dešifrování významů objektů v jeho prostředí;