Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2.Osobnost charakteristika vrozených i získaných vlastností osobnosti. Ontogeneze psychiky jedince.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.34 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • VOLNÍ VLASTNOSTI – vlastnosti podmíněné vůlí člověka, vyjadřují záměrné, cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě vytyčeného cíle (např. odpovědnost, vytrvalost, svědomitost, sebekázeň)

  • KONFLIKT – komplikace, zároveň plní roli motivu (→ nespokojenost)

    • Vnější – např. střetnutí rodiče s dítětem

    • Vnitřní – střetnutí dvou zájmů/potřeb

    • Konflikt dvou pozitivních sil

    • Konflikt dvou negativních sil

    • Konflikt mezi pozitivní a negativní silou

    • Dvojitý konflikt kladných a negativních sil (dítě chce vylézt na strom, ale bojí se, pozorují ho kamarádi, od nichž chce získat obdiv, zároveň má strach z nezdaru)

    VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE

    • Oblast psychologie zabývající se otázkami psychického vývoje jedince, a to od prenatálního období až do smrti

    • Zkoumá činitele ovlivňující vývoj

    • Charakteristiky vývojových období
      nejdříve prenatální

    • VÝVOJOVÁ OBDOBÍ JEDINCE (ONTOGENEZE)

      • NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ

        • 0–6 týdnů

        • Nejdůležitější matka

        • Důležité vrozené reflexy (polykací, sací, vyměšovací apod.)

      • KOJENECKÉ OBDOBÍ

        • Do 1 roku

        • Po 3 měsících – zvládne udržet hlavu

        • Po 6 měsících – posadí se

        • Po 9 měsících – stojí s oporou

        • Začíná reagovat na své okolí

        • Rozeznává mezi známou a cizí tváří

      • BATOLECÍ OBDOBÍ

        • 1–3 roky

        • Rozvoj jemné motoriky

        • Rozvoj první komunikace

        • Počátek navazování vztahů s vrstevníky

        • Uvědomění „já“ (na konci)

        • První vzdor (na konci)

      • PŘEDŠKOLNÍ VĚK

        • 3–6 let

        • Umí mluvit

        • Základní samoobsluha

        • První přátelství

        • Svědomí

        • Kooperativní hra – děti si hrají spolu (na rodinu, prodavače…)

        • Přiřazuje jevům magická vysvětlení

      • MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK

        • 1. stupeň ZŠ (cca 6–11)

        • Rychlý rozvoj myšlení

        • Rozšiřování slovní zásoby

        • Prohlubují se vztahy mezi vrstevníky

        • Schopnost představivosti

        • Schopnost eidetismu (vizuální představy, schopnost vybavit si to, co už dítě vidělo)

        • Jednoduché logické operace

      • STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK

        • 2. stupeň ZŠ

        • OBDOBÍ PUBESCENCE – tělesné změny, první menstruace/poluce, emoční labilita, hledání identity, odpoutání od rodiny

        • Využívání formálních (abstraktních) operací

        • Rozšiřování slovní zásoby

        • Zvyšování soustředěnosti

        • Hledání vzorů

        • Velká role vrstevníků

      • ADOLESCENCE

        • 16–20

        • Psychické dospívání

        • Ústup hormonálních výbuchů

        • Rozvoj vztahů s vrstevníky – přátelství i partnerské vztahy

        • Přemýšlení o budoucnosti (profesi)

        • Budování sebevědomí

        • Rozvoj etických a estetických emocí

      • RANNÁ DOSPĚLOST

        • 20–30 let

        • Dokončování vzdělávání, začátek profesního života

        • Fyzické schopnost, myšlení a inteligence jsou na vrcholu

        • Emoční stabilita

        • Dokončení procesu odpoutání od rodiny

        • Hledání trvalého vztahu

        • Fenomén singles – upřednostňování práce před rodinným životem, strach ze závazku

      • STŘEDNÍ DOSPĚLOST

        • 30–45 let

        • Rodina

        • Budování kariéry

        • Na vrcholu sil

        • Snížení výkonnosti paměti

    Témata, do kterých materiál patří