2.Osobnost charakteristika vrozených i získaných vlastností osobnosti. Ontogeneze psychiky jedince.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VOLNÍ VLASTNOSTI – vlastnosti podmíněné vůlí člověka, vyjadřují záměrné, cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě vytyčeného cíle (např. odpovědnost, vytrvalost, svědomitost, sebekázeň)
KONFLIKT – komplikace, zároveň plní roli motivu (→ nespokojenost)
Vnější – např. střetnutí rodiče s dítětem
Vnitřní – střetnutí dvou zájmů/potřeb
Konflikt dvou pozitivních sil
Konflikt dvou negativních sil
Konflikt mezi pozitivní a negativní silou
Dvojitý konflikt kladných a negativních sil (dítě chce vylézt na strom, ale bojí se, pozorují ho kamarádi, od nichž chce získat obdiv, zároveň má strach z nezdaru)
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Oblast psychologie zabývající se otázkami psychického vývoje jedince, a to od prenatálního období až do smrti
Zkoumá činitele ovlivňující vývoj
Charakteristiky vývojových období
nejdříve prenatálníVÝVOJOVÁ OBDOBÍ JEDINCE (ONTOGENEZE)
NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
0–6 týdnů
Nejdůležitější matka
Důležité vrozené reflexy (polykací, sací, vyměšovací apod.)
KOJENECKÉ OBDOBÍ
Do 1 roku
Po 3 měsících – zvládne udržet hlavu
Po 6 měsících – posadí se
Po 9 měsících – stojí s oporou
Začíná reagovat na své okolí
Rozeznává mezi známou a cizí tváří
BATOLECÍ OBDOBÍ
1–3 roky
Rozvoj jemné motoriky
Rozvoj první komunikace
Počátek navazování vztahů s vrstevníky
Uvědomění „já“ (na konci)
První vzdor (na konci)
PŘEDŠKOLNÍ VĚK
3–6 let
Umí mluvit
Základní samoobsluha
První přátelství
Svědomí
Kooperativní hra – děti si hrají spolu (na rodinu, prodavače…)
Přiřazuje jevům magická vysvětlení
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
1. stupeň ZŠ (cca 6–11)
Rychlý rozvoj myšlení
Rozšiřování slovní zásoby
Prohlubují se vztahy mezi vrstevníky
Schopnost představivosti
Schopnost eidetismu (vizuální představy, schopnost vybavit si to, co už dítě vidělo)
Jednoduché logické operace
STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
2. stupeň ZŠ
OBDOBÍ PUBESCENCE – tělesné změny, první menstruace/poluce, emoční labilita, hledání identity, odpoutání od rodiny
Využívání formálních (abstraktních) operací
Rozšiřování slovní zásoby
Zvyšování soustředěnosti
Hledání vzorů
Velká role vrstevníků
ADOLESCENCE
16–20
Psychické dospívání
Ústup hormonálních výbuchů
Rozvoj vztahů s vrstevníky – přátelství i partnerské vztahy
Přemýšlení o budoucnosti (profesi)
Budování sebevědomí
Rozvoj etických a estetických emocí
RANNÁ DOSPĚLOST
20–30 let
Dokončování vzdělávání, začátek profesního života
Fyzické schopnost, myšlení a inteligence jsou na vrcholu
Emoční stabilita
Dokončení procesu odpoutání od rodiny
Hledání trvalého vztahu
Fenomén singles – upřednostňování práce před rodinným životem, strach ze závazku
STŘEDNÍ DOSPĚLOST
30–45 let
Rodina
Budování kariéry
Na vrcholu sil
Snížení výkonnosti paměti