Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




21.Filozofie 17. a 18. století. Racionalismus. Empirismus. Francouzské osvícenství. I. Kant.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (95 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Teorie o dvou světech:

    • SVĚT PRO NÁS – běžné zkušenostní poznání člověka – svět jevů, předmětů kolem nás

    • SVĚT O SOBĚ – nemáme s ním zkušenost – mimo náš zkušenostní svět

      • 3 oblasti:

        • Idea duše/psychologická idea – oblast psychologie

        • Idea světa jako celku/kosmologická idea – co víme o vesmíru

        • Idea Boha/teologická idea – nic nevíme, nic není žádoucí vědět

  • DÍLA:

    • KRITIKA ČISTÉHO ROZUMU

      • Vnímá člověka jako bytost se třemi atributy:

        • Myslící bytost

        • Toužící bytost – morálka

        • Cítící bytost – estetika

      • Zkoumá předpoklady zkušenosti

      • Co je v našem poznání dáno předem?

        • APRIORI – to, co je nám dáno předem

        • A POSTERIORI – to, co získáváme během naší zkušenosti

      • APRIORI:

        • Naše poznání světa se odvíjí od nazírací formy prostoru a času – zaznamená to i mimino

        • Člověk je vybaven 3 základními myšlenkovými kategoriemi:

          • Nahodilost

          • Nutnost

          • Příčina a následek (kauzální zákon)

        • SYNTETIZUJÍCÍ SCHOPNOST – schopnost spojovat různé údaje

          • Např. mimino se rozbrečí, přivolá tím pozornost rodiče → povedlo se to tak včera, povede se to tak i dnes

    • KRITIKA PRAKTICKÉHO ROZUMU

      • Zkoumá etiku

      • Neuvěřitelně si váží člověka jako eticky smýšlející bytosti

      • „Dvě věci naplňují mou mysl vždy novým a rostoucím obdivem a úctou, čím častěji se jimi zabývám: hvězdné nebe nade mnou a mravní zákon ve mně.“

      • Člověk je autonomní bytost – sám je schopný se rozhodnout, co je špatně a co ne

      • Zdůrazňuje rovnost lidí před morálními zákony

      • Dosavadním etikám vytýká, že jsou heteronomní – volá po autonomní etice, člověk má zavázat sám sebe

      • MAXIMA – příkaz, který dá člověk sám sobě

      • IMPERATIV – obecně zavazující příkaz

      • PODMÍNĚNÝ IMPERATIV – hypotetický – člověk danou věc udělá, pakliže bude splněna jeho podmínka

      • KATEGORICKÝ IMPERATIV – jak žít dobře svůj život

        • Jednej tak, aby tvá vůle mohla zároveň platit jako všeobecné zákonodárství

        • Jednej tak, aby lidství v tobě i v jiném člověku ti bylo vždy účelem, nikoliv prostředkem – chovej se k druhým tak, aby sis jich vážil, ne abys je využíval ke šplhání výš

    • K VĚČNÉMU MÍRU

      • Pokritické období

      • Koncepce OSN

      • Třetí, kdo řešil spojení národů, světový mír (první Jiří z Poděbrad, druhý Jan Ámos Komenský)

  • Témata, do kterých materiál patří