8.Základy teorie práva. Dějiny práva. Ústava a zákony ČR.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
8. ZÁKLADY TEORIE PRÁVA. DĚJINY PRÁVA. ÚSTAVA A ZÁKONY ČR.
PRÁVO
= Soubor předpisů, kterými se řídí lidská společnost
Dělení:
OBJEKTIVNÍ PRÁVO – psáno obecně, přímo právní předpis
SUBJEKTIVNÍ PRÁVO – aplikace na konkrétního člověka
ABSTRAKTNÍ PRÁVO – obecně – máme právo na respektování našich svobod
KONKRÉTNÍ PRÁVO – konkrétní situace
PRÁVNÍ NORMA – závazné pravidlo chování, které má přesnou formu a v případě jeho porušení následuje trest
SANKCE
Preventivní – odrazující, něco vidíš, co by se mohlo stát, kdybys tohle udělal
Represivní – něco jsme spáchali, následuje trest
Pokuty, veřejně prospěšné práce, odnětí svobody…
PRÁVNÍ PŘEDPIS – soubor norem na stejné téma a prošel legislativním procesem
PRÁVNÍ ŘÁD – souhrn všech právních pramenů, jež platí v určitém státě
ZÁKONNÉ PŘEDPISY:
Ústava
Zákony
PODZÁKONNÍ PŘEDPISY:
Vládní vyhláška
Ministerská vyhláška
Obecní vyhláška
LEGISLATIVNÍ PROCES – proces přijímání zákonů, jehož pravidla jsou zakotvena v Ústavě České republiky a v jednacích řádech obou komor Parlamentu ČR
ČTYŘI ZÁKLADNÍ STÁDIA:
Zákonodárná iniciativa – podání návrhu zákona
Podává: poslanec, skupina poslanců, Senát (jako celek), vláda, zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku
Písemné podání
Důvodová zpráva – vysvětluje nezbytnost nové právní úpravy a zdůvodňuje její principy
Návrh doručen všem poslancům a vládě
Pokud navrhovatelem není vláda, vyjadřuje se k návrhu stanoviskem
Projednávání návrhu zákona – posuzování zákona, vytváření konečného znění
První a druhé čtení – rozprava – poslanci se mohou vyjadřovat a předkládat pozměňovací návrhy
Návrh může být vrácen k dopracování, zamítnut, postoupen k projednání některému z výborů nebo stažen předkladatelem
Schválení návrhu zákona – hlasování o návrhu zákona a podpis zákona
Třetí čtení – hlasování
K přijetí třeba většina hlasů přítomných poslanců
V případě ústavního zákona je třeba tzv. ústavní většina – 3/5 všech poslanců
Pokud zákon není schválen, legislativa je ukončena
V případě schválení postupuje návrh do Senátu
Zákon je schválen, pokud se Senát do 30 dnů nevyjádří, rozhodne se jím nezabývat nebo jej schválí
V případě zamítnutí se zákon vrací zpět do Poslanecké sněmovny
Může být vrácen s pozměňujícími návrhy – pokud je Poslanecká sněmovna přijme, zákon je přijat
Poslanci jej mohou znovu schválit – nutná nadpoloviční většina všech poslanců
Přijatý zákon je postoupen prezidentu republiky
Suspenzivní právo veta – právo prezidenta vrátit zákon do Poslanecké sněmovny bez možnosti dodat pozměňující návrhy – může být přehlasováno nadpoloviční většinou všech poslanců
Nemá-li prezident námitky, zákon podepíše