21.Filozofie 17. a 18. století. Racionalismus. Empirismus. Francouzské osvícenství. I. Kant.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3 zákony, jak propojit ideje s impresí:
Kauzální zákon – příčina a následek
Prostorová a časová souvislost
Podobnost X odlišnost
Přírodní zákony jsou postaveny na pravděpodobnosti
Vycházíme ze zkušenosti, ale nemáme jistotu, že situace nastane vždy.
Zkušenost nejsou fakta, ale naše duševní představy.
FRANCOUZSKÉ OSVÍCENSTVÍ
Filosofie rozumu – důraz kladen na víru v rozum
Důraz na rozum
Klade se důraz na lidská práva + vzniká tolerance v náboženství
Většina lidí jsou deisté (Bůh vytvořil svět a už do něj nezasahuje), ale byli i ateisté
Racionalita, svoboda, demokracie, nevyhnutelnost pokroku
Francouzi méně konzervativní než Angličané, radikálnější
První materialisté
Ovlivnilo VFR
JEAN JACQUES ROUSSEAU – francouzské osvícení
1712–1778, Švýcarsko (Ženeva)
V 16 letech zběhl ze školy
Žil u starší přítelkyně – katolictví, začíná psát
Oženil se – jednoduchá žena, vše dirigovala její matka
Střídavě žil v Anglii a ve Francii – neustále se obával, že je pronásledován
DÍLA:
ROZPRAVA O VĚDÁCH A UMĚNÍ
Soutěž Akademie v Dijonu – zvítězil, proslavil se
Téma: zda umění a vědy přinášejí užitek a štěstí člověku
ROZPRAVA O PŮVODU NEROVNOSTI MEZI LIDMI
Přirozená nerovnost: věk, tělesné dispozice
Přírodní stav: všichni jsou zdraví, protože vše slabé vyhlazuje příroda, panují přirozené ctnosti, nekomplikované vztahy, lidé nejsou nikomu poddaní, neexistuje výroba, řeč, přemýšlení
Citát: Člověk, který uvažuje, je zvrhlé zvíře.
Dílo Emil – dospívajícího člověka je třeba chránit před špatnými vlivy, aby se mohlo přirozené rozvíjet to, co je v něm dobré.
Poměr náboženství: je mu cizí klasická víra i ateismus – staví víru na cit: „Cit mi praví, že Bůh jest. Více není nutné vědět. Pozorují ho v jeho dílech s kořím se mu.“
CHARLES MONTESQUIEU
1689–1755
Šlechtický původ
Část života strávil v Anglii – velice si ji zamiloval
Dílo: DUCH ZÁKONŮ
Základní myšlenka: nejdůležitějším momentem dějin není svévole vládců, ale celkové uspořádání společenských poměrů
Stát a zákony nejsou utvářeny libovolně = nelze je ani libovolně měnit. Vyrůstají z přírodních podmínek, mravů, vzdělanosti, náboženství, …
K zákonodárné moci přidává soudní moc
Vladař nesmí stát nad zákonem
VOLTAIRE
1694–1778
Vlastním jménem Francois M. Arouette – syn zámožného notáře → pseudonym
Veliká osobnost, ale špatné vlastnosti, nešvary
V 21 letech odešel do Paříže – pověst posměváčka → problémy
Dvakrát vězněn v Bastile – nepovolené souboje apod.
Podruhé propuštěn pod podmínkou, že opustí Francii – odjel do Anglie
Návrat do Francie – hrozí další vězení – utekl a schoval se u přítelkyně, kde tvořil
Později ho k sobě pozval osvícenský panovník Fridrich II. (Prusko) – přijal
Nejdříve mezi nimi panovalo přátelství, Fridrich si ho velmi vážil
Pak se zjistilo, že kradl královi svíčky a příbory – poprask → utekl z Polska