Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




26. Vybrané filozofické směry 20. stol.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.95 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

HEIDEGER

  • Myslitel bytí, znal Husserla – rozvíjel fenomenologii, i ji kritizoval, na chvíli vstoupil do nacistické strany

  • Ptá se po smyslu svého bytí (pojem Dasein – být tu) – kritika metafyziky, že se na to neptá také

  • Existence: neautentická (člověk se podřizuje vlivu spol.) x autentická (čelí smrtelnosti a bere odpovědnost za své bytí)

  • Pojem úzkost (Angst) (z nebytí)

  1. PRAGMATISMUS (zakl. – William James)

  • Pragma: jednání, praxe, účelné, fil. činu (užitečné pro mne je to pravdivé), USA, přelom stol.

JOHN DEWEY

  • fil., pedagog, reformátor, ovlivnil školství (kritika autoritativního způsobu a zavrhoval znalosti – škola má být laboratoř života), politiku a soc. teorii (důraz na demokracii jako způsob života – aktivní účast obč. a kritické myšlení)

  • myšlení je nástroj jednání“ (praktický charakter) – nejde o hledání absolutních pravd, ale o řešení konkrétních problémů

  • Instrumentalismus – ideje jsou nástroje („člověka přesvědčíme a zlomíme, středem dění je člověk“)

ČESKÁ FIL.

  • Rozmanitý odkaz (teologie, etika, politika, ekologie…), teoretické problémy i praktický dopad u nás i v Evropě

JAN HUS (teologie, pravda, morálka)

  • Zakladatel č. reformace, jeden z nej. myslitelů středověku, vliv na protestantskou reformaci

  • Kritika církve (odpustky), absolutní pravda, nezávislá na l. vnímání (božská), morální imperativ (cítěné nutkání něco udělat)

  • Apel na vlastní zodpovědnost, morálku a spravedlnost

JAN ÁMOS KOMENSKÝ (vzdělání, humanismus)

  • Jeden z nejvlivnějších pedagogů a fil. v historii, dílo: Velká didaktika (snaha o sjednocení fil., teologii a pedagogiku)

  • Formulace systému výchovy harmonická, vzdělaná spol., vzdělání ve vědomostech i etických a morálních hodnotách

  • Pokora a láska k bližnímu, humanistická fil. – člověk = tvořivá, svobodná bytost odpovědná za svět okolo sebe

BERNARD BOLZANO (pravda, logika)

  • Český teolog a matematik, logika, otázky poznání, teorie vědy (Nauka o vědě)

  • Pravda není relativní (založena na subjektivním vnímání), ale existuje nezávisle na psychologii lidí

  • věta o sobě“ – může být pravdivá či nepravdivá nezávisle na psychologii člověka

FRANTIŠEK PALACKÝ (národ a pokrok)

  • Ideály národa, pokroku, svobody a humanismu – český národ – klíčový pro vývoj Evropy

TGM (etický realismus, demokracie)

  • Politik, sociolog, etika, demokracie a spravedlnost, etický realismus (existence objektivních morálních hodnot – i pro stát)

  • Proti ideologickým dogmatům – snaha o konkrétní řešení, osobní zodpovědnost (i na úrovni celé spol. či státu)

EDVARD BENEŠ (stát a mír)

  • Navazuje na Masarykovy demokratické a etické ideály, zkoumá, jak stát reaguje na globální probl., stabilitu míru a konfliktů

JAN PATOČKA (fenomenologie, existencialismus, fil. dějin)

  • Jeden z nej. č. fil., disident – mluvčí Charty 77 – umírá po výslechu, otázky existence a lidské svobody

  • Dějiny nejsou lineárním pokrokem, ale zrcadlem lidské existence plné konfliktů a změn

  • „solidarita otřesených“ – lidé si uvědomují tragičnost lidské existence, ale stejně zachovávají odpovědnost vůči sobě a spol.

Témata, do kterých materiál patří