26. Vybrané filozofické směry 20. stol.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
HEIDEGER
Myslitel bytí, znal Husserla – rozvíjel fenomenologii, i ji kritizoval, na chvíli vstoupil do nacistické strany
Ptá se po smyslu svého bytí (pojem Dasein – být tu) – kritika metafyziky, že se na to neptá také
Existence: neautentická (člověk se podřizuje vlivu spol.) x autentická (čelí smrtelnosti a bere odpovědnost za své bytí)
Pojem úzkost (Angst) (z nebytí)
PRAGMATISMUS (zakl. – William James)
Pragma: jednání, praxe, účelné, fil. činu (užitečné pro mne je to pravdivé), USA, přelom stol.
JOHN DEWEY
fil., pedagog, reformátor, ovlivnil školství (kritika autoritativního způsobu a zavrhoval znalosti – škola má být laboratoř života), politiku a soc. teorii (důraz na demokracii jako způsob života – aktivní účast obč. a kritické myšlení)
„myšlení je nástroj jednání“ (praktický charakter) – nejde o hledání absolutních pravd, ale o řešení konkrétních problémů
Instrumentalismus – ideje jsou nástroje („člověka přesvědčíme a zlomíme, středem dění je člověk“)
ČESKÁ FIL.
Rozmanitý odkaz (teologie, etika, politika, ekologie…), teoretické problémy i praktický dopad u nás i v Evropě
JAN HUS (teologie, pravda, morálka)
Zakladatel č. reformace, jeden z nej. myslitelů středověku, vliv na protestantskou reformaci
Kritika církve (odpustky), absolutní pravda, nezávislá na l. vnímání (božská), morální imperativ (cítěné nutkání něco udělat)
Apel na vlastní zodpovědnost, morálku a spravedlnost
JAN ÁMOS KOMENSKÝ (vzdělání, humanismus)
Jeden z nejvlivnějších pedagogů a fil. v historii, dílo: Velká didaktika (snaha o sjednocení fil., teologii a pedagogiku)
Formulace systému výchovy harmonická, vzdělaná spol., vzdělání ve vědomostech i etických a morálních hodnotách
Pokora a láska k bližnímu, humanistická fil. – člověk = tvořivá, svobodná bytost odpovědná za svět okolo sebe
BERNARD BOLZANO (pravda, logika)
Český teolog a matematik, logika, otázky poznání, teorie vědy (Nauka o vědě)
Pravda není relativní (založena na subjektivním vnímání), ale existuje nezávisle na psychologii lidí
„věta o sobě“ – může být pravdivá či nepravdivá nezávisle na psychologii člověka
FRANTIŠEK PALACKÝ (národ a pokrok)
Ideály národa, pokroku, svobody a humanismu – český národ – klíčový pro vývoj Evropy
TGM (etický realismus, demokracie)
Politik, sociolog, etika, demokracie a spravedlnost, etický realismus (existence objektivních morálních hodnot – i pro stát)
Proti ideologickým dogmatům – snaha o konkrétní řešení, osobní zodpovědnost (i na úrovni celé spol. či státu)
EDVARD BENEŠ (stát a mír)
Navazuje na Masarykovy demokratické a etické ideály, zkoumá, jak stát reaguje na globální probl., stabilitu míru a konfliktů…
JAN PATOČKA (fenomenologie, existencialismus, fil. dějin)
Jeden z nej. č. fil., disident – mluvčí Charty 77 – umírá po výslechu, otázky existence a lidské svobody
Dějiny nejsou lineárním pokrokem, ale zrcadlem lidské existence plné konfliktů a změn
„solidarita otřesených“ – lidé si uvědomují tragičnost lidské existence, ale stejně zachovávají odpovědnost vůči sobě a spol.