Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3.a) Paměť

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (125.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Účelné zapomínání
• nepotřebné, nepřesné, chybné informace jsou zapomínány

Organizace materiálu v paměti
• Usnadňuje vybavení - čím lepší organizace, tím snadnější vybavení

Explicitní paměť

- uchováváme vzpomínky na různé životní události a faktické znalosti o světě

Epizodická paměť - uchování a vybavení si událostí nebo příhod, které jsou prostorově umístěny, časově datovány a subjektivně prožívány
- autobiografická paměť - uchováváme vzpomínky na různé osobní zážitky, jež se odehrály v různých údobích našeho života

Sémantická paměť - k uchování a využívání znalostí o slovech a pojmech, jejich vlastnostech a vzájemných vztazích
- obsahuje naše faktické znalosti o světě bez vztahu k času a místu jejich osvojení
- verbální kódování
- hierarchická struktura

Implicitní paměť

- nezávislá na epizodické paměti (např. při amnézii zůstává zachována)

- při jejím využití není nutná vědomá kontrola

- Její obsah nelze vyjádřit verbálně

- soubor několika různých subsystémů, jejichž fungování zjišťují různé oblasti mozku:
≈ senzibilizace - „priming“ - zcitlivění vůči relativně novým podnětům, které zajišťují senzorické oblasti mozkové kůry
≈ procedurální paměť - zajišťuje formování dovedností a návyků
≈ jednoduché klasické podmiňování

Vlastnosti paměti

- určují rozdíly v paměti jednotlivých lidí (Individuální rozdíly)

1. Rozsah (kapacita) = množství informací, které jsme schopni si zapamatovat. Kapacita krátkodobé paměti (5 – 9 prvků v jednom okamžiku). Zkouška = zapamatování řady čísel.

2. Vštípivost (rychlost zapamatování) = hodně závislá na věku.

3. Přesnost = daná shodou mezi zapamatovanými a vybavenými informacemi.

4. Pohotovost vybavování = jak rychle si vybavíme informaci, kterou potřebuji, je závislá na temperamentu = rychlý = sangvinik, cholerik.

5. Trvalost = na jak dlouho jsme schopni si informaci uchovat, malé děti se zapamatují rychle, ale brzy zapomínají.

Poruchy paměti

- největší poruchy u důchodců, s věkem se zhoršuje

- Amnézie = časově ohraničený výpadek paměti. Může být způsobena požitím drogy, alkoholu, po nehodě.

-Hypomnézie = chorobně oslabená paměť. Zejména u lidí mentálně postižených.

-Hypermnézie = chorobně zesílená paměť (slovní paměť). U lidí mentálně postižených, neurotických, podezíravých.

-Konfabulace = častá u starých lidí. Mají tendenci nahradit výpadek paměti smyšlenkami.

Křivka zapomínání

– v průběhu 2 – 4 dnů zůstane jen 60 – 75% toho, co jsme si zapamatovali.

- nejvíce zapomínáme v prvních několika hodinách po naučení se informace.

- v následujících dnech již naopak k výrazné redukci zapamatovaného obsahu nedochází.

- můžeme zapomínání zabránit, když si to budeme opakovat.

- zapomínání má dva významy – abychom měli místo v paměti a abychom zapomněli špatné zážitky.

Témata, do kterých materiál patří