3.Komunikace. Asertivita. Konflikt. Náročná životní situace. Psychohygiena a zdravý životní styl
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. KOMUNIKACE. ASERTIVITA. KONFLIKT. NÁROČNÁ ŽIVOTNÍ SITUACE A REAKCE NA NI. PSYCHOHYGIENA A ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL.
KOMUNIKACE
Proces předávání informací, dorozumívání
Zkoumá ji psychologie, lingvistika, politologie
Proces komunikace:
KDO – komunikant, sdělující, tedy ten, který vysílá sdělení a zahajuje komunikační proces
CO ŘÍKÁ – komuniké, obsah sdělení
PRPSTŘEDNICTVÍM JAKÉHO MÉDIA – prostředky, jakými je informace sdělována
S JAKÝM ÚMYSLEM – záměr komunikanta, jeho motivace
S JAKÝM ÚČINKEM – dopad sdělení příjemce, pochopení účelu sdělení
VERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Předpokladem znalost jazyka
Dvě linie:
Obsahová (tematická) – to, co si mezi sebou lidé sdělují
Výkladová (interpretační) – to, jaký smysl lidé přikládají probíranému tématu
Mluvená a psaná
Mluvená – obsahová rovina (to, co chce jedinec, říct), formální rovina (barva hlasu, rychlost projevu apod.)
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
MIMIKA – výrazy obličeje
PROXEMIKA – vzdálenost mezi komunikujícími jedinci
Intimní zóna (0,5 m)
Osobní zóna
Společenská zóna (2 m)
Veřejná zóna
HAPTIKA – dotek (podání ruky, objetí apod.)
POSTUROLOGIE – postoj a držení těla
KINEZIKA – pohyby těla
GESTIKA – pohyby těla zastupující verbální komunikaci
DLE POČTU ÚČASTNÍKŮ:
Meziosobní/interpersonální – 2 lidé
Skupinová
Masová – oslovuje velké množství lidí – masy (např. prostřednictvím médií, přednáška apod.)
ASERTIVITA
Schopnost prosazovat své zájmy nebo názory, aniž by byla překračována práva ostatních lidí
Asertivní práva:
Máme právo říci „já nevím“
Máme právo říci „nerozumím“
Máme právo změnit svůj názor
Máme právo sami posuzovat – své vlastní chování, city a být za ně zodpovědný
Máme právo posoudit, jestli jsme zodpovědní za řešení problémů dvou lidí
Máme právo nenabízet žádné omluvy a výmluvy ospravedlňované naše chování
TECHNIKY:
POŠKRÁBANÁ GRAMODESKA – jasné a jednoznačné opakování požadavku stále dokola, vyžaduje klid a vytrvalost, není vhodná v dlouhodobých vztazích, dobře funguje jednorázově (např. př reklamaci zboží, pracovním jednání)
POŽÁDÁNÍ O LASKAVOST – pokud člověk něco chce, měl by o to umět požádat, nečekat, zda to ostatní dojde
PŘIJATELNÝ KOMPROMIS – dosažení oboustranné spokojenosti nabídnutím pro obě strany přijatelné možnosti
ODMÍTNUTÍ – právo říci „ne“ bez pocitu viny
OTEVŘENÉ DVEŘE – schopnost dát protivníkovi za pravdu, soustředění se na fakta, hledání pravdivé myšlenky, se kterou souhlasíme, protivník postupem času ztratí energii pro kladení dalších argumentů
SEBEOTEVŘENÍ – vyjádření vlastních prožitků, myšlenek, pocitů spojených s přijatými volnými informacemi
NEGATIVNÍ ASERTIVITA – akceptace vlastní chyby/omylu
KONFLIKT
Působení dvou sil s protichůdnými účinky
Komunikace není možná bez konfliktu
INTRAPERSONÁLNÍ – v sobě samém
INTERPERSONÁLNÍ – 2 a více lidé
SKUPINOVÉ – v sociálních skupinách
MEZISKUPINOVÉ – mezi sociálními skupinami
Racionální a emoční stránka věci
Jedinec si může uvědomovat, že rozumné je jedno, ale touží po druhém