Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3.Komunikace. Asertivita. Konflikt. Náročná životní situace. Psychohygiena a zdravý životní styl

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.19 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3. KOMUNIKACE. ASERTIVITA. KONFLIKT. NÁROČNÁ ŽIVOTNÍ SITUACE A REAKCE NA NI. PSYCHOHYGIENA A ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL.

KOMUNIKACE

  • Proces předávání informací, dorozumívání

  • Zkoumá ji psychologie, lingvistika, politologie

Proces komunikace:

  • KDO – komunikant, sdělující, tedy ten, který vysílá sdělení a zahajuje komunikační proces

  • CO ŘÍKÁ – komuniké, obsah sdělení

  • PRPSTŘEDNICTVÍM JAKÉHO MÉDIA – prostředky, jakými je informace sdělována

  • S JAKÝM ÚMYSLEM – záměr komunikanta, jeho motivace

  • S JAKÝM ÚČINKEM – dopad sdělení příjemce, pochopení účelu sdělení

  • VERBÁLNÍ KOMUNIKACE

    • Předpokladem znalost jazyka

    • Dvě linie:

      • Obsahová (tematická) – to, co si mezi sebou lidé sdělují

      • Výkladová (interpretační) – to, jaký smysl lidé přikládají probíranému tématu

    • Mluvená a psaná

      • Mluvená – obsahová rovina (to, co chce jedinec, říct), formální rovina (barva hlasu, rychlost projevu apod.)

  • NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE

    • MIMIKA – výrazy obličeje

    • PROXEMIKA – vzdálenost mezi komunikujícími jedinci

      • Intimní zóna (0,5 m)

      • Osobní zóna

      • Společenská zóna (2 m)

      • Veřejná zóna

    • HAPTIKA – dotek (podání ruky, objetí apod.)

    • POSTUROLOGIE – postoj a držení těla

    • KINEZIKA – pohyby těla

    • GESTIKA – pohyby těla zastupující verbální komunikaci

  • DLE POČTU ÚČASTNÍKŮ:

    • Meziosobní/interpersonální – 2 lidé

    • Skupinová

    • Masová – oslovuje velké množství lidí – masy (např. prostřednictvím médií, přednáška apod.)

ASERTIVITA

  • Schopnost prosazovat své zájmy nebo názory, aniž by byla překračována práva ostatních lidí

Asertivní práva:

  1. Máme právo říci „já nevím“

  2. Máme právo říci „nerozumím“

  3. Máme právo změnit svůj názor

  4. Máme právo sami posuzovat – své vlastní chování, city a být za ně zodpovědný

  5. Máme právo posoudit, jestli jsme zodpovědní za řešení problémů dvou lidí

  6. Máme právo nenabízet žádné omluvy a výmluvy ospravedlňované naše chování

  • TECHNIKY:

    • POŠKRÁBANÁ GRAMODESKA – jasné a jednoznačné opakování požadavku stále dokola, vyžaduje klid a vytrvalost, není vhodná v dlouhodobých vztazích, dobře funguje jednorázově (např. př reklamaci zboží, pracovním jednání)

    • POŽÁDÁNÍ O LASKAVOST – pokud člověk něco chce, měl by o to umět požádat, nečekat, zda to ostatní dojde

    • PŘIJATELNÝ KOMPROMIS – dosažení oboustranné spokojenosti nabídnutím pro obě strany přijatelné možnosti

    • ODMÍTNUTÍ – právo říci „ne“ bez pocitu viny

    • OTEVŘENÉ DVEŘE – schopnost dát protivníkovi za pravdu, soustředění se na fakta, hledání pravdivé myšlenky, se kterou souhlasíme, protivník postupem času ztratí energii pro kladení dalších argumentů

    • SEBEOTEVŘENÍ – vyjádření vlastních prožitků, myšlenek, pocitů spojených s přijatými volnými informacemi

    • NEGATIVNÍ ASERTIVITA – akceptace vlastní chyby/omylu

KONFLIKT

  • Působení dvou sil s protichůdnými účinky

  • Komunikace není možná bez konfliktu

  • INTRAPERSONÁLNÍ – v sobě samém

  • INTERPERSONÁLNÍ – 2 a více lidé

  • SKUPINOVÉ – v sociálních skupinách

  • MEZISKUPINOVÉ – mezi sociálními skupinami

  • Racionální a emoční stránka věci

    • Jedinec si může uvědomovat, že rozumné je jedno, ale touží po druhém

Témata, do kterých materiál patří