4. Psychické vlastnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Prenatální obd. (38-42 t. po početí) – vývoj ovlivněn chováním matky (preembryonální, embryonální, fetální obd,)
Novorozenec (do 6 t. po narození) – reflexy, reakce na podněty
Kojenec (do 1 roku) – práce s tělem, počátky chůze, mluvy
Batole (1-3 r.) – chůze, asi 1000 slov, hraní her, první fáze vzdoru
Předškolní věk (3-6 let) – rozvoj řeči a soc. dovedností (role, kooperace, morálka)
Mladší školní věk (6-11) – 1°, velký rozvoj řeči (50 000 slov), schopnost učit se
Starší školní věk/pubescence (11-15) – tělesné změny (rozvoj pohlavních org., mutace, menstruace), emoční labilita
Adolescence (15-20/22 let) – příprava na dospělost, konec tělesného vývoje, stabilizace emocí, odpoutání od rodiny
Mladá dospělost (20-30) – fyzická stránka i inteligence na vrcholu, sebevědomí, odloučení od rodiny
Střední dospělost (do 45 let) – první náznaky stárnutí, vrchol pracovní úrovně, krize středního věku
Pozdní dospělost (do 60) – pokles výkonnosti, zhoršení smyslů, odchod dětí, menopauza, pokles testosteronu u muž
Stáří – důchod, méně financí a soc. vztahů, zhoršení zdraví, smrt vrstevníků
JEAN PIAGET
Senzomotorické stadium (0-2 r.): smysly, vnímání a pohyb, předměty nejsou trvalé, egocentrismus
Předoperační stadium (2-7 let):
Etapa symbolického a předpojmového myšlení (2-4) – symboly (hra s panenkou – uvědomuje si, že to není opravdu)
Etapa názorného myšlení (4-7) – myšlení se řídí zkušenostmi, ne logikou, vyjadřování zákl. pojmy
Stadium konkrétních operací (7-11/12 let): logika, chápe příčiny,
Stadium formálních operací: užívání abstraktních pojmů
ZIKMUND FREUD
Orální, anální (1-4), falické (genitální, 4-5), stadium latence (6-11), genitální (11-12)
ERIK ERIKSON
Navazuje na Freuda – přidává vnitřní konflikty
Orálně-smyslové: do 1 r., vztah s matkou, důvěra
Muskulárně-anální: 1-3 r., pocit studu
Pohybově-genitální: 3-6, pocit viny
Latentní: 6-12, vstup do života
Adolescence: 12-19, dospívání, hledání totožnosti
Raná dospělost: hledání partnera
Střední dospělost: potřeba zplodit dítě
Pozdní dospělost: přijetí života a smrti