6.a) Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- city - intelektuální - radost z poznávání, estetické, morální, tzv. vyšší city
- vůle - vhodná motivace, splnitelné úkoly
- neurotické projevy - bolest hlavy, poruchy spánku, žaludeční a střevní problémy, kousání nehtů, třes prstů, tiky
- psychomotorická instabilita – u hyperaktivních dětí, nepozornost
- mluvní neurózy - koktavost
- morální nedostatky - lhaní (strach, fantasie, projev falešné solidarity…)
- krádež (závist, sociální důvody, impulsivnost…)
- zájmy - málo ustálené, lehce se mění
- druhy zájmů - pohybové aktivity, sport, hry
- kulturní (četba - pohádky, příběhy o dětech, o zvířátkách, báje, pověsti,dobrodružná lit.)
- kulturní zájmy (filmy, počítače)
- výrobně-technické
- sběratelské
- modelářské
- sociální vztahy - diferenciace podle pohlaví, vztah k dospělému je kladný, je považován za rádce
Střední školní věk - puberta (10 až 12 - 15 let)
- pubescere = puberta = dospívání
- motorika - rychlý růst, mění se celkový vzhled těla, nešikovné, trhané pohyby; narušena pohybová koordinace, velká unavitelnost, pohlavní dospívání; nebezpečí růstových vad při velké zátěži!
- duševní vývoj - myšlení - přechod od názorného k abstraktnímu, snaha o samostatné řešení úkolů a problémů
- paměť- úmyslná ( s vynaložením vůle ) a logická ( rozumí souvislostem), mechanická
- pozornost- narušená- nesoustředěnost, nepozornost
- obdobní introverze- druhé období vzdoru (soustřeďuje pozornost na sebe, zájem o zevnějšek, snění…) může být narušena, neschopnost soustředit se
- morální nedostatky - kouření, alkohol, hrubost v řeči, sex
- zájmy – jsou již diferencovanější, bohatší a ustálenější
- druhy zájmů - výrobně-technické, hry, sport, kulturní a umělecké (vlastní tvořivost, film, televize, tanec, hudba), profesionální (povolání)
- sociální vztahy - diferenciace podle pohlaví, u dívek dvojice, u kluků převažuje spíše skupina
- dvojice opačného pohlaví, krize rodičovské autority, vznik konfliktů s rodiči, oslabení emociální vazby
- svůj ideál
Starší školní věk - adolescence (15 - 20 až 22 let)
- nejkrásnější období života
- kritéria psychické dospělosti - způsob vyjadřování, samostatnost
- vytváření vlastního názoru, zodpovědnost
- citová rovnováha, rozhodnost
- volba povolání, osamostatnění se od rodičovské kontroly
- motorika a psychika – dotváření a dozrávání; vrchol fyzické výkonnosti, pohyby jsou harmonické, laděné a koordinované
- duševní vývoj - intelektuální aktivita (diskuze, přemýšlení, názory)
- city – vyrovnanost (ztrácí se citová labilita), touha po originalitě a samostatnosti, utváření světového názoru
- zájmy - kulturní, sportovní, cestování, turistika, hudba, společenský život, profesionální
- sociální vztahy - dospělí se stává partnerem