6.a) Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
d) jsou přenosné, jsou navenek viditelné
- dětský prezentismus - není schopno vnímat minulost ani budoucnost, žije v přítomnosti
- utváření sebevědomí - období prvního vzdoru; uvědomění sebe sama; rozvoj řeči, negativismus(dítě nechce); jánství; kladení otázek
- hra – veškerý volný čas; napodobovací charakter, konstruktivní (primitivní, nesložité), pohybové hry se zpěvem, jednoduchá hračka
- sociální vztahy - hra mezi vrstevníky možná, ale bývá narušena konflikty o hračky, typický je dospělý rádce a společník ke hrám
Předškolní věk (3 roky - po vstup do školy)
- motorika - méně přebývá na váze a více roste
- schopno náročnějších pohybů
- sport (cyklistika, bruslení, lyžování…)
- jemná motorika - manipulace s předměty, zavázat si tkaničky, zapnout knoflíky, manipulace
s příborem, s nůžkami
- kreslení:
a) první pokusy kolem druhého roku života - čmárání
b) symbolické stádium - 3-4roky
- dítě něco nakreslí a teprve potom to pojmenuje
- kreslí osoby typem - "hlavonožec"
c) období, kdy kreslí rentgenové kresby a kresby s detaily - předškolní věk
d) naivní realismus - 6-8let
e) vizuální realismus - 8 let a výše = obrazy, které jsou plánovány a
zobrazované předměty jsou už v navzájem správném poměru; cit pro
perspektivu; jednoduché pracovní činnosti
- duševní vývoj – zrak - rozeznávání a pojmenování barev, rozeznávání odstínů
- zdokonalení sluchu a následnému zdokonalení řeči ( do vstupu do školy = fyziologický jev – neumí vyslovovat některé hlásky)
- vnímání prostoru - nevnímá hloubku, obrázky vnímá plošně
- vnímání času - vnímá pouze přítomný čas - dětský prezentismus
- rozvoj fantazie a paměti(krátkodobá, neúplná, mechanická paměť)
- rozvoj citů – intelektuálních a estetických, ovládání citových projevů
- hra - nejpřirozenější činnost, má velký význam pro vývoj dítěte
- námětové hry
- konstruktivní hry
- pohybové
- jednoduché didaktické hry
- hračka - nároky na reálnost a dokonalost hračky
- sociální vztahy - všichni dohromady (děvčata i kluci) – možná hra stejně starých dětí
- dospělý je rádce a pomocník(spoluhráč) ke hře
Mladší školní věk (vstup do školy - 10 až 12 let)
- konec her a začátek povinností
- vstup do školy = důležitý mezník v životě dítěte
- připravenost, kritéria: 1. tělesná zdatnost (věk)
2. rozumová - jazykové a vyjadřovací schopnosti, zvládnutí živelného chování, samostatnost
3. morální - plnění příkazů v určitém systému práce, denní řád
- motorika - zvládnutí komplikovaných pohybových situací, pohyb je jedna ze zákl. životních potřeb
- jemná motorika - psaní
- duševní vývoj - úmyslná pozornost
- paměť - mechanický, zvětšuje se rozsah a trvanlivost
- myšlení - konkrétní a názorné, vychází z bezprostřední zkušenosti