Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6.a) Vývojová psychologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.43 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

d) jsou přenosné, jsou navenek viditelné

- dětský prezentismus - není schopno vnímat minulost ani budoucnost, žije v přítomnosti

- utváření sebevědomí - období prvního vzdoru; uvědomění sebe sama; rozvoj řeči, negativismus(dítě nechce); jánství; kladení otázek

- hra – veškerý volný čas; napodobovací charakter, konstruktivní (primitivní, nesložité), pohybové hry se zpěvem, jednoduchá hračka

- sociální vztahy - hra mezi vrstevníky možná, ale bývá narušena konflikty o hračky, typický je dospělý rádce a společník ke hrám

Předškolní věk (3 roky - po vstup do školy)

- motorika - méně přebývá na váze a více roste

- schopno náročnějších pohybů

- sport (cyklistika, bruslení, lyžování…)

- jemná motorika - manipulace s předměty, zavázat si tkaničky, zapnout knoflíky, manipulace

s příborem, s nůžkami

- kreslení:

a) první pokusy kolem druhého roku života - čmárání

b) symbolické stádium - 3-4roky

- dítě něco nakreslí a teprve potom to pojmenuje

- kreslí osoby typem - "hlavonožec"

c) období, kdy kreslí rentgenové kresby a kresby s detaily - předškolní věk

d) naivní realismus - 6-8let

e) vizuální realismus - 8 let a výše = obrazy, které jsou plánovány a

zobrazované předměty jsou už v navzájem správném poměru; cit pro

perspektivu; jednoduché pracovní činnosti

- duševní vývoj – zrak - rozeznávání a pojmenování barev, rozeznávání odstínů

- zdokonalení sluchu a následnému zdokonalení řeči ( do vstupu do školy = fyziologický jev – neumí vyslovovat některé hlásky)

- vnímání prostoru - nevnímá hloubku, obrázky vnímá plošně

- vnímání času - vnímá pouze přítomný čas - dětský prezentismus

- rozvoj fantazie a paměti(krátkodobá, neúplná, mechanická paměť)

- rozvoj citů – intelektuálních a estetických, ovládání citových projevů

- hra - nejpřirozenější činnost, má velký význam pro vývoj dítěte

- námětové hry

- konstruktivní hry

- pohybové

- jednoduché didaktické hry

- hračka - nároky na reálnost a dokonalost hračky

- sociální vztahy - všichni dohromady (děvčata i kluci) – možná hra stejně starých dětí

- dospělý je rádce a pomocník(spoluhráč) ke hře

Mladší školní věk (vstup do školy - 10 až 12 let)

- konec her a začátek povinností

- vstup do školy = důležitý mezník v životě dítěte

- připravenost, kritéria: 1. tělesná zdatnost (věk)

2. rozumová - jazykové a vyjadřovací schopnosti, zvládnutí živelného chování, samostatnost

3. morální - plnění příkazů v určitém systému práce, denní řád

- motorika - zvládnutí komplikovaných pohybových situací, pohyb je jedna ze zákl. životních potřeb

- jemná motorika - psaní

- duševní vývoj - úmyslná pozornost

- paměť - mechanický, zvětšuje se rozsah a trvanlivost

- myšlení - konkrétní a názorné, vychází z bezprostřední zkušenosti

Témata, do kterých materiál patří