6.a) Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- vzhled - velká hlava, tvoří 1\3 výšky
- lebka - nesrostlé lebeční kosti - fontanela
- páteř do oblouku
- činnost - spí, přijímá potravu, vylučuje; negativní pasivita - 20 hodin spí a 4 hodiny bdí;
- nekoordinované pohyby reflexního rázu
- reakce na podněty - světlo, hluk, změna polohy, bolest, dotyk, tlak - senzomotorické chování
Kojenec (1-2 měsíce - 1 rok)
- velký růst a přibývání na váze
- váží kolem 13kg, 75cm
- stavba těla – hlava tvoří ¼ celého těla; dlouhý trup a krtáké končetiny
- motorika - pohybový vývoj
- cefalokaudální postup - zvedá hlavu, převracení na bříško a zpět, vzpor na rukou, na čtyřech, sed (kolem půl roku), stání (3\4 roku), první kroky (kolem roku)
- jemná motorika - práce rukou - uchopovací reflex - dlaňové uchopení - prsty proti dlani
- nůžkové uchopení - palec a ukazováček
- palec proti prstům - pinzetové uchopení
- rozvoj smyslových orgánů - zrak- 2-3 měsíce- sleduje pohybující se předmět
- 4-6 měsíců- rozlišuje jednobarevné a pestrobarevné předměty
- sluch - 2-3 měsíce- registruje zdroj zvuku- zvuková dominance
- rozeznává známé hlasy kolem
- duševní vývoj - úmyslná pozornost
- paměť - mechanický, zvětšuje se rozsah a trvanlivost
- myšlení - konkrétní a názorné, vychází z bezprostřední zkušenosti
- city - intelektuální - radost z poznávání, estetické, morální, tzv. vyšší city
- vůle - vhodná motivace, splnitelné úkoly
- smyslové orgány - zrak – od půl roku rozeznávání barev - upřednostňuje červenou
- sluchová dominanta (2-3měs.) = první důkazy o sluchu dítěte
- rozvoj řeči - předřečové období (broukání, žvatlání), nejfrekventovanější je pro dítě samohláska „A“; jednoleté dítě zná v průměru 10 slov,které mají více významů
- první projevy myšlení – prostřednictvím účelových reakcí (k dosažení určitého cíle používá nějakého prostředku cílevědomně a záměrně)
- hra - nesleduje cíl, ale důležitá je činnost, jediným spoluhráčem je dospělý člověk
- manipulační a napodobovací (první hračkou je ruka)
Batole (1 - 3 roky)
- motorika - chůze: chůze do schodů a ze schodů; vylézání, prolézání, slézání, skákání
- jemná motorika - uchopování předmětů a manipulace s nimi
- vyhraňování - lateralita - dávání přednosti jedné ruky před druhou
- duševní vývoj - rozvoj řeči (kolem 3.roku 1000 slov, jednoduché věty)
- rozvoj paměti - neúmyslná = zapamatování špatných nebo kladných zážitků spojené s pláčem
- rozvoj citů - láska k rodičům, radost, smutek, strach z cizích lidí, ze tmy, změny prostředí, nepříjemný zážitek
- zlost ve formě afektu (omezování svobody, pohybu, neúspěchy činnosti)
- žárlivost = reakce na skutečnou nebo možnou ztrátu lásky
znaky citů: a) krátkodobé
b) přechod citů ve svůj protiklad
c) rychle vznikají a rychle zanikají