9) Človek jako tvor společenský
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
řemeslníci a zemědělci
- starají se o výživu a rozmnožování
- manželé mohou existovat jen z řad řemeslníků a uzavírá se jen pro plození dětí
- děti jsou po narození odebrány a vychovávány společně
strážci a vojáci
- zajišťují bezpečnost státu navenek i zevnitř
- nesmí mít děti, vstupovat do manželství
- mohou si půjčovat ženy řemeslníků a mít s nimi děti
vládci
- mají vládnout a vymýšlet zákony atd…
- Platón neznává existenci rodiny
- manželství ve státě existuje, ale má divnou podobu
- manželství může existovat, ale jen z řad řemeslníků a uzavírá se jen kvůli dětem
- děti jsou rodičům odebrány a vychovány společně zejména ty představy o rodině a dobrý bylo to vzdělání
ANAMNÉSIS
= rozvzpomínání
- při dialogu mu přijde tzv. „vhled“ pochopil jsem to, je to pravda
- o to pochopení jsme se nezasloužili my sami
- naše duše žila v říši idejí, tělo ji zatemnilo a v dialogu se znovu „objeví“ (vzpomene si co ta duše měla v říši idejí)
- anamnésis chápe jako důkaz toho, že má pravdu
Platonova úsečka
- vychází z Parmenidova výroku “jsoucno je a nejsoucno není”
- přebral názory a dal je do úsečky
- JSOUCNO – to co je poznatelné rozumem – “Jedno”, klid, věčnost, pravda
- NEJSOUCNO – vnímatelné smysly – lidé, mnohost, pohyb, změna, vznik, zánik, mínění, klam
- Platon tohle od Parmenida převzal a vytvořil úsečku
- jsou to ideje a idea je vždy jen jedna, poznatelná rozumem
- ideje jsou věčné nevznikají ani nezanikají, rozumové spekulace
- Platon obohatil svoji úsečku o čísla a geometrické tvary
Aristoteles
- představitel geocentrismu
- vychovatel Alexandra Makedonského
- narodil se v Makedonské části města
- jeho otec působil jako lékař, byl lékařem celé vládnoucí rodiny
- Aristoteles byl spolužákem Filipa II. Makedonského a vychovatelem jeho syna
- byl žákem v Platonově akademii
- poté co se vrátil z Makedonie a přestal vychovávat Alexandra si založil vlastní školu
- založil filozofickou školu Lykeion
dnešní lyceum
20 let v ní přednášel a bádal
fungovala ještě několik století po jeho smrti
v 1. století n. l. zanikla
dvě základní filozofické školy Akademie (Platon), Lykeion (Aristoteles)
- byl obviněn z neuctívání bohů
- byl politicky nepohodlný, protože se k moci dostala protimakedonsky smýšlející strana
- Aristoteles odešel do vyhnanství, byl ale starý nemocný a téhož roku zde zemřel
- jeho filozofie je obsáhlá
- měl totiž díky Alexandrovi přístup k informacím
- dělal taky dialogy (podle svého učitele Platona) – žádný se nedochoval
- dochovala se etika a poetika
- protimakedonská strana je po jeho smrti zničila
- měly být zničeny i přednášky, které přednášel ve své škole, ale jeho žák je všechny ukradl a odešel s nimi do svého rodiště, kde je schoval
- po 200 letech byly objeveny a dostaly se do rukou Suli, ten nařídil, aby se upravily (byly to jen poznámky),