Filozofická antropologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Filozofická antropologie
Charakteristické znaky
Zkoumá otázky týkající se člověka a jeho podstaty
Prolíná se s jinými filozofickými směry, které se zabývají člověkem (existencialismus, marxismus)
Navazuje na filozofii L. Feuerbacha, K. Marxe, S. Kierkegaara
Představitelé: Max Scheler, Arnold Gehlen, Helmuth Plessner, existencialisté
Max Scheler [šeler] (1874–1928)
Zakladatel filozofické antropologie, idealista
Německý filozof, lékař, spisovatel
Ovlivněn fenomenologií
Podstata a formy sympatie, Člověk a dějiny, Postavení člověka v kosmu
Řád lásky
Než se člověk stane poznávajícím jsoucnem, je milujícím jsoucnem (byli jsme nějak upoutáni předmětem, který jsme chtěli poznávat)
Jde o projev lásky, sympatie
Láska
Je citové pnutí, které rozhoduje o zaměření na věc, teprve po ní následuje poznání
Je dynamický proces, který není ukončen, je však uspokojen láskou k Bohu
Je to pohyb vlastní určitému jsoucnu, které se váže na jiné jsoucno
Ordo amoris
Vazby jednotlivých jsoucen vytvářejí určitý řád, který je spjat s osudem člověka – ordo amoris, tento řád je podstatou bytí
Je říší uspořádaných hodnot věcí:
Hodnoty příjemného a nepříjemného
Hodnoty životní
Hodnoty duchovní a náboženské
Hodnoty svatosti
Podstata člověka je vymezena i duchem
Arnold Gehlen (1904–1976)
Pojetí člověka
Člověk je zranitelná a slabá bytost
Po svém narození vyžaduje velmi dlouhou péči, než je schopen přizpůsobit se okolí
Tuto slabost kompenzuje technikou a kulturou
Je však zpětně technikou a kulturou ovlivněn a podléhá automatismům
(Celková primitivizace, ztráta bezprostřednosti, odpovědnosti, odcizení)
Helmuth Plessner (1892–1985)
Usiluje o zařazení člověka do organické přírody
Člověk nemusí být jedinou životní formou, která je vedena rozumem
Odmítá redukování člověka jen na bytost přírodní či duchovní
Postmoderní filozofie
Charakteristické znaky
Současný svět je pro člověka velmi složitý, je obtížné se v něm orientovat
Pro filozofii 20. století je charakteristická pluralita filozofických přístupů
Svět je mnohostranně propojen – ekologicky, ekonomicky, informačně
Mění se role filozofie v životě lidí
Mění se vzájemný vztah filozofie a vědy
Postmodernismus
Vzniká v 70. l. 20. století
Zpochybňuje intelektuální nadřazenost západní civilizace a racionality
Cíle moderny (novost, originalita, vůdčí postavení) jsou odmítány
Kriticky se obrací k rozumu
Hovoří o obnovení paměti (cesta zpět, do dětství)
Usiluje o spravedlnost přístupů a stanovisek
Svět bere jako hru, kterou neomezeně vymýšlíme
Odmítá transcendentální myšlení a jednání (ideje a cíle)
Strukturalismus
Je spojen s jazykovědou, estetikou a literární teorií
Vznik strukturalismu ovlivnil:
Ferdinand de Saussure [sosýr] – jazyk tvoří určitý systém, který se skládá z významových jednotek – znaků