Filozofie 18. a 19. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
klade si stejnou otázku jako Hume: Je možné, aby vědecké poznatky byly všeobecně platné? je možné najít poznatky, které nám zkušenost nevyvrátí?
-
Kant odmítá metafyzika (nejistá věda) otevřeně říká, že se musíme zabývat pouze rozumovou činností člověka, ne empirií, lidé ho nikdy nepoznají
-
pojem: Svět pro nás - svět tak, jak se nám jeví
-
pojem: Svět o sobě - svět o své nezávislé existenci, nelze jej vnímat
-
je mezi nimi hranice, kterou nelze překonat, je nepoznatelný
-
apriorní schopnosti= přesahují skutečnost a zkušenost, jsou vrozené, přesahují realitu
-
zatímco my svět o sobě nemůžeme poznat, můžeme v něm jednat pomocí praktického rozumu
c) postkitické stádium - uvažuje o morálce
Kantova etika:
-
kritika praktického rozumu, objevují se názory Kanta na morálku, zastánce autonomní morálky (autonomní x heteronomní morálka)
-
heteronomní morálka: jedná podle nařízení autorit a nepoužívá vlastní rozum
-
autonomní morálka: jedná podle své vůle a svědomí, sám určuje co je morální
-
morálka není možná bez svobodného rozhodnutí (bez autonomity)
-
kategorický imperativ:pravidlo jednání “jednej vždy tak, aby tvé jednání mohlo být pravidlem jednání pro ostatní, přistupuj k lidství jako k účelu,ne prostředku
-
člověk upírající ostatním svobodu upírá i sám sobě svobodu (např. paranoidní diktátor)
Johann Gottlieb FICHTE
-
navázal na Kanta, ale také jej kritizoval
-
nesouhlasil s rozdělením světa na Svět o nás a Svět o sobě, vymyslel tzv. dialektickou triádu: 3 fáze vývoje jedince, máme dialektické protiklady
-
duch vytvořil přírodu
-
triáda -> existuje podle něj: teorie jak vzniká vnější svět
-
Teze (já - duch) svoboda
-
Antiteze (ne-já, příroda, projekce Téze do přírody) já sám sebe omezím
-
Syntéza (já + nejá) teze vytváří vnější svět, je výplodem vědomí teze
Georg Wilhelm Friedrich HEGEL (1770 – 1831)
-
představitel objektivního idealismu
-
základem světa myšlenka->označuje ji jako absolutní ideu (neboli duchovní princip)
-
vše ostatní je druhotné, méně významné=>materiální
-
samotná idea se mění->stádia:
čistá idea- jen myšlenka bez časového a prostorového vymezení
příroda- čistá idea spojená s časem a prostorem
duch- lidský svět, civilizace (spojení přírody a člověka)
-
pohled na logiku=učení o podstatě jevů
-
pohled na historii-ve svém díle Filozofie dějin říká, že vývoj je to, co tvoří dějiny
-vývoj tvoří velké osobnosti se svými mimořádnými schopnostmi (inteligence, schopnost předvídat, energičnost)
-osobnost se stane velkou, když bude své schopnosti využívat ve prospěch celé společnosti
Německo - 19.stoleti
Arthur SCHOPENHAUER
-
ctižádostivý, přehnaně sebevědomí (byl trochu génius, ale hlavně si to o sobě myslel)
-
představitel voluntarismu=směr, který zdůrazňuje úlohu vůle v životě člověka, u Schopenhauera vyúsťuje v pesimismus
-
základní myšlenkou, hnací silou je u člověka vůle k životu
-
díky vůli je člověk stále nespokojený (něco získá a chce něco dalšího)=>pesimismus
-
vůle se nejvíc projevuje v podobě rozmnožovacího pudu->hned jak může, snaží se postarat o zachování rodu- jak to splní, je zbytečný
-
jeho fie několikrát vyústila v sebevraždu (sebevražda=rezignace)
-
východisko: krátkodobé- obrat k umění (hlavně hudba) X dlouhodobé- přísný asketický život a snaha dosáhnout nirvány