Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filozofie období baroka - Spinoza

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (29.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

„Kapitola 8. ...jestliže se vyskytuje něco, o čem soudíme, že je to dobré nebo užitečné k zachování našeho bytí a k rozumnému životu, je nám dovoleno zmocnit se toho a užívat to libovolným způsobem. A vůbec každému je podle svrchovaného práva přírody dovoleno konat to, o čem soudí, že je mu to prospěšné. – člověk by se mohl zmocnit toho, o čem usoudí, že je potřebné x řídí ho rozum, proto udělá správnou věc

Kapitola 9. ...Proto není dáno člověku k zachování jeho bytí a k jeho rozumnějšímu životu nic cennějšího, než opět člověk vedený rozumem. Dále, protože mezi jednotlivými věcmi neznáme nic cennějšího, než je člověk vedený rozumem, nemůže nikdo ukázat velikost svého umění a svého nadání lépe, než tím, že vychovává lidi tak, aby nakonec žili podle příkazů vlastního rozumu. – je důležité mít vedl sebe učitele, který je sám řízen rozumem

Kapitola 13. ...Lidé jsou totiž různí (těch, kteří žijí podle předpisu rozumu, je velmi málo), většinou jsou závistiví a mají sklon spíš ke mstivosti než k milosrdenství. Je třeba zvláštní schopnosti ducha, abychom se ke každému chovali podle jeho povahy a abychom se zároveň zdrželi napodobování jejich afektů. Kdo umí lidi jen napadat a pranýřovat jejich chyby, než aby je učil ctnosti, a neumí jejich ducha posílit, nýbrž pouze zlomit, je na obtíž sobě i ostatním. Tak by mnozí lidé z přílišné netrpělivosti a z falešné náboženské horlivosti žili raději mezi zvířaty než mezi lidmi.“ – je důležitý ten, kdo vede lidi při cestě hledání rozumu x je velmi málo lidí, co si tuto cestu zvolili, je to těžké → většina spíše podléhá pudům (bylo by lepší, kdyby někteří lidé žili se zvířaty, jelikož jen svádí ostatní)

3) Hodnocení Spinozy
  • uplatňování vlivu jeho učení není okamžité (Herder, Goethe, Schopenhauer, Nietzsche, Bergson)

  • Spinoza nedůvěřuje smyslům, nedůvěřuje instinktům, nepochybuje však o rozumu a jeho schopnostech poskytnout nezkalené poznání v nepodmíněnou jistotu

  • protože všechno, co je nutné, je boží vůle, je postupující poznání a schvalování nutného zároveň rostoucí láska k bohu, podrobení jeho vůli „amor Dei intellectualis“ = duchovní láska k Bohu (láska k nezměnitelnému osudu) → tím, jak člověk poznává rozum a poznává svět, tím více si uvědomuje zákonitosti světa → tím blíže je k Bohu – více věří, že Bůh řídí svět

„Tím jsem probral vše, co jsem chtěl dokázat o moci mysli nad afekty a o její svobodě. Je z toho zřejmé, jakou moc má moudrý člověk a oč zmůže víc, než člověk nevědomý, jenž jedná jen podle svých choutek. Nevědomý člověk kromě toho, že je všelijak zmítán vnějšími příčinami a není schopen dosáhnout pravé spokojenosti, žije navíc jakoby nevědom sebe, Boha a věcí, a jakmile přestane podléhat afektům, přestane i být. Naproti tomu moudrý člověk, pokud se o něm uvažuje jako o takovém, málo zakouší hnutí mysli, a vědom si sám sebe, Boha a jakési věčné nutnosti věcí, nikdy nepřestává být, nýbrž má vždy pravou spokojenost ducha. Ukázal jsem cestu, která k tomu vede, a třebaže se zdá neschůdná, je možno ji nalézt. A jistě je neschůdná, když bývá nalézána tak zřídka. Kdyby spása byla na dosah ruky a dala se nalézt bez velké námahy, což by se mohlo stát, aby ji takřka všichni lidé opomíjeli? Ale všechno vznešené je jak obtížné, tak vzácné.“ – chtěl ukázat, jakou roli má rozum proti afektům, pudům; člověk se má řídit rozumem → člověk si uvědomí, že na vrcholu je Bůh, z čehož se raduje; na cestu se vydá málo lidí – je to cesta odříkání

Témata, do kterých materiál patří