Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Gnozeologie 20. století

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Gnozeologie 20. století

1. Pragmatismus

  • Název z řec. pragma = čin, jednání

  • Vzniká v USA ve 2. pol 19. století. Neřeší „problémy filozofie, ale „problémy člověka

  • Navazuje na empirismus (Hume) a pozitivismus (Comte)

  • Je ovlivněn moderní experimentální psychologií a Darwinovou evoluční teorií

  • Vyjadřoval morálku a světový názor moderní Ameriky

  • K. Čapek – literární dokumentace v trilogii – Hordubal, Povětroň, Obyčejný život

Filozofie

  • Řeší problémy z hlediska prospěšnosti pro praktický život

  • Zabývá se otázkou pravdy – všeobecně platná pravda neexistuje, co je prospěšné pro jednoho, druhému může škodit „Pravda je to, co člověka efektivně vede, co se nejlépe hodí.“

William James [džejms] (1842–1910)

  • Americký psycholog, lékař, profesor filozofie na Harvardu

  • Pragmatismus – soubor přednášek

  • Filozofii chápe jako záležitost jednání, v němž se uplatní rozum, emoce a vůle

  • Vůle k víře: „Přeji si, aby Bůh byl, pak věřím, a on je.“

  • Koncepce pravdy: Měřítkem pravdy je prospěch

  • Etika: „Největší ctností člověka je jeho schopnost jednat.“

John Dewey [ďjuj] (1859–1952)

  • Americký pedagog, sociolog, psycholog, filozof

  • Zakladatel pragmatické pedagogiky

  • „Není důležité mít znalosti, ale je třeba ovládat metody.“ (učení děláním)

  • Instrumentalismus – příroda, vzdělání, věda, výroba, ideje jsou pouhé prostředky (instrumenty) pokroku

  • Etika: Cílem života není dokonalost, ale neustálé zdokonalování (pokrok)

2. Fenomenologie

  • Z řec. fajnomenon = jev

  • Učení o jevech, o fenoménech, o zkušenostech

Edmund Husserl (1859–1938)

  • Německý filozof, matematik

  • Narozen v Prostějově

  • Ovlivněn Fr. Brentanem, později B. Bolzanem

Filozofie

  • Fenomenologii chápal jako vědu, která popisuje fenomény (zkušenosti) takové, jaké jsou ve své vlastní podstatě

  • Fenomény – jsou čisté stavy naší zkušenosti, které postihujeme bezprostředním zřením (intuitivně, bez účasti rozumu a smyslů) – fenomenologická deskripce (popis)

1. krok – epoché – fenomenologická redukce psychologického vědomí na vědomí transcendentální (vědomí nezávislé na smyslech) – uzávorkování – zdržení se otázek po podstatě objektivní reality

Význam

  • Myšlení tvoří jednotu s předmětem, který je vnímán (není rozdíl mezi subjektem a objektem poznání)

  • Etika: žít pravdivý a zodpovědný život, naplnění lidství

  • Ovlivnil: M. Heideggera, J. Patočku, existencialismus, filozofickou antropologii

3. Existencialismus

  • Charakteristické znaky:

- antropocentrismus, existence je individuální, skepse vůči vědě, metoda fenomenologie, časovost (Heidegger), spolubytí, pluralitnost pojetí, vliv Kafky, Dostojevského

- interpretace: teistický existencialismus

ateistický existencialismus

Teistický existencialismus

Sören Kierkegaard [kjerkegór] (1813–1855)

  • Dánský filozof, zabýval se praktickými otázkami – co má konat člověk v určité situaci

  • Svou pravou existenci (bytí) pozná člověk vůči věčnosti (Bohu)

  • Ovlivnil existencialismus 20. století

Témata, do kterých materiál patří