Křesťánství, Islám a středověká filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
bůh je bytost s trojí podstatou (Otec, syn a duch svatý)
-
v člověku se odráží boží trojice (bytí, život a poznání)
-
člověk má věřit, aby rozuměl
Tomáš Akvinský
-
díla: Suma teologická, O bytí a bytnosti (fakt bytNosti)
-
ital patřící k dominikánskému řádu
-
ovlivněn Aristotelovou filozofií -> uvedl ji do souladu s křesťanským učením
-
inspiroval se i myšlenkami Platóna a Novoplatonismu
-
“tím, co opravdu existuje, je pouze bůh” každá věc je spojení látky a formy (vliv Aristotela), forma je duchovní princip, podstata věci, bez které by látka byla mrtvá
-
na každé věci se odehrávají změny (změny dvojího typu):
nepodstatné změny x substanciální (podstatné) změny
-
T. A. vychází z této teorie a začíná používat slova esence (bytnost, podstata věci) a existence (bytí)
-
umírněný realista realista: spor o univerzálie, podle něj existují obecné pojmy před věcmi, jako ideje (vzory věcí), existují ale i ve věcech samotných, podle něj existují obecné pojmy i poté co věci zaniknou
-
tvrdil, že člověk má svobodnou vůli, kdyby jí neměl, jednal by z nutnosti a nedopouštěl by se chyb, vůli je nadřazen rozum -> člověk se rozhoduje svobodně, často se ale mílí
-
byl to “umírněný determinista” člověk je bytost žijící svým způsobem, do jeho osudu ale vstupuje bůh
-
důkazy o boží existenci:
-
Důkaz z pohybu - všechno na světě co se pohybuje, musí být rozpohybováno, existuje nehybný hybatel -> bůh
-
Důkaz z řetězu příčiny -vše na světě má nějakou příčinu, prvotní příčina ->bůh
-
Důkaz nahodilého - musí existovat někdo, kdo s náhodou nemá nic společného, nutnost čerpá ze sebe sama -> bůh
-
Důkaz ze stupňovitého uspořádání světa - pokud jsou věci uspořádány stupňovitě, musí být nějaké nejvyšší, absolutní, dokonalé jsoucna -> bůh
-
Důkaz z účelu - všechno na světě má nějaký cíl a záměr, člověk žije pro to, aby se přibližoval bohu -> bůh existuje
Arabská filozofie
-
přijímali myšlenky Platôna a Novoltoniků
-
nejvíce je zaujaly myšlenky Aristotela, jehož učení šířili po Evropě
-
Al-Fárábí
-
Al-Ghazzálí
-
Avicenna
-
navázal na Aristotelovu filozofii - dává formě látku (už zase), spor o UNIVERZÁLIE
-
obecný pojem se nachází ve věci (myšlenka Abelára) -> bělost se nachází v bílých věcech, lidskost v lidech,...
-
obecný pojem je i v mysli boží před vznikem a po zániku je v lidské mysli
-
Averroes
-
jeho filozofie je výkladem Aristotelovy filozofie
-
formy jsou látce vlastní, jako její potence -> učení je proti Islámu, popírá zrození z ničeho
-
tvrdí, že duše není nesmrtelná, pouze duchová podstata lidského života
-
člověk má usilovat o dobro, aniž by očekával odměnu -> také proti Koránu, motivací by neměl být blahobyt za odměnu v posmrtném životě