Nepříjemné duševní stavy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. Psychózy
trvalé, neléčitelné poruchy vnímání reality
střídání období relativního klidu s obdobím ataku nemoci
schizofrenie (rozštěp osobnosti) – rozpad logického myšlení a vnímání, bludy, halucinace, ztráta kontaktu s realitou
maniodepresivní psychóza – chorobné změny nálad, střídání fáze manické a depresivní = bipolární porucha
Poruchy osobnosti
dlouhodobé odchylky od běžných projevů
obsedantně kompulzivní porucha = nutkavé stavy něco vykonávat (kleptomanie – touha krást cizí věci)
narcistická porucha – chorobné sebeoceňování a totéž žádá od ostatních, arogance
Poruchy pudů
poruchy příjmu potravy: mentální anorexie (odmítání potravy – zkreslené představy o vlastním vzhledu), bulimie
poruchy sebezáchovy (sebepoškozování), rodičovského pudu…
Oligofrenie
mentální retardace
neschopnost dosáhnout odpovídajícího stupně intelektuálního vývoje (omezená schopnost učení)
může se pojit s dalšími postiženími: Downův syndrom (chromozom navíc)…
lehká (debilita): IQ = 69-50, zvládá jednoduché práce (mentální věk 10 let)
středně těžká (imbecilita): IQ = 49-35, vychovatelný, nevzdělavatelný (MV 5-6 let)
těžká (idiocie): IQ = 34-21, vychovatelný (MV 2-3 roky)
Formy pomoci
Psycholog
humanitní vzdělání
pomoc psychologickými prostředky (naslouchání, doprovázení v krizi)
různé formy terapie
Psychiatr
lékařské vzdělání
možnost předepisovat léky (farmakoterapie)
Další formy
krizová intervence – zaměřena na akutní problémy (linka důvěry)
poradenství – krátkodobější forma pomoci: ped.-psych. poradny (zřízeny MŠMT), manželské poradny…
Druhy lidské činnosti
Hra
spontánní a dobrovolná činnost (radost, učení)
batole – rozvoj pohybových dovedností
předškolní věk – rozvoj sociálních vztahů
puberta – prostředkem (sebe)hodnocení
dospělost – hlavně relaxace
Druhy her
napodobovací (zkouška soc. rolí)
pohybové (sport)
didaktické (prostředek výuky)
Učení
získávání nových zkušeností a znalostí (u člověka je komplexnější a vědomé)
v širším hledisku je to jakákoli trvalá změna chování
záměrné x nezáměrné
výsledkem jsou znalosti, dovednosti (praxe) a návyky
Fáze učení
motivační – nejlepší je střední úroveň
poznávací – hledání souvislostí
výkonná – intenzivní učení
kontrolní – ověření znalostí
interference = dosavadní znalosti komplikují získání nových
transfer = dosavadní znalosti pomáhají
Druhy učení
podmiňováním – na základě podmíněných reflexů (I.P. Pavlov)
učení se poznatkům – osvojování teoretických poznatků
řešením problémů – hledání řešení (známe cíl, ale ne prostředky)
sociální učení – začleňování jedince do společnosti (komunikace, kooperace…)
Zásady správného učení
porozumět tomu co se učíme
zapojovat smysly (číst nahlas), reprodukce naučeného
u dlouhých úseků věnovat pozornost střední části
střídat činnosti, pauzy
optimální prostředí