Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Nepříjemné duševní stavy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.35 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

vypracovaná maturitní otázka

3. Psychózy

  • trvalé, neléčitelné poruchy vnímání reality

  • střídání období relativního klidu s obdobím ataku nemoci

  • schizofrenie (rozštěp osobnosti) – rozpad logického myšlení a vnímání, bludy, halucinace, ztráta kontaktu s realitou

  • maniodepresivní psychóza – chorobné změny nálad, střídání fáze manické a depresivní = bipolární porucha

  1. Poruchy osobnosti

  • dlouhodobé odchylky od běžných projevů

  • obsedantně kompulzivní porucha = nutkavé stavy něco vykonávat (kleptomanie – touha krást cizí věci)

  • narcistická porucha – chorobné sebeoceňování a totéž žádá od ostatních, arogance

  1. Poruchy pudů

  • poruchy příjmu potravy: mentální anorexie (odmítání potravy – zkreslené představy o vlastním vzhledu), bulimie

  • poruchy sebezáchovy (sebepoškozování), rodičovského pudu…

  1. Oligofrenie

  • mentální retardace

  • neschopnost dosáhnout odpovídajícího stupně intelektuálního vývoje (omezená schopnost učení)

  • může se pojit s dalšími postiženími: Downův syndrom (chromozom navíc)…

  • lehká (debilita): IQ = 69-50, zvládá jednoduché práce (mentální věk 10 let)

  • středně těžká (imbecilita): IQ = 49-35, vychovatelný, nevzdělavatelný (MV 5-6 let)

  • těžká (idiocie): IQ = 34-21, vychovatelný (MV 2-3 roky)

  1. Formy pomoci

  • Psycholog

  • humanitní vzdělání

  • pomoc psychologickými prostředky (naslouchání, doprovázení v krizi)

  • různé formy terapie

  • Psychiatr

  • lékařské vzdělání

  • možnost předepisovat léky (farmakoterapie)

  • Další formy

  • krizová intervence – zaměřena na akutní problémy (linka důvěry)

  • poradenství – krátkodobější forma pomoci: ped.-psych. poradny (zřízeny MŠMT), manželské poradny…

  1. Druhy lidské činnosti

  1. Hra

  • spontánní a dobrovolná činnost (radost, učení)

  • batole – rozvoj pohybových dovedností

  • předškolní věk – rozvoj sociálních vztahů

  • puberta – prostředkem (sebe)hodnocení

  • dospělost – hlavně relaxace

  • Druhy her

  • napodobovací (zkouška soc. rolí)

  • pohybové (sport)

  • didaktické (prostředek výuky)

  1. Učení

  • získávání nových zkušeností a znalostí (u člověka je komplexnější a vědomé)

  • v širším hledisku je to jakákoli trvalá změna chování

  • záměrné x nezáměrné

  • výsledkem jsou znalosti, dovednosti (praxe) a návyky

  • Fáze učení

  • motivační – nejlepší je střední úroveň

  • poznávací – hledání souvislostí

  • výkonná – intenzivní učení

  • kontrolní – ověření znalostí

  • interference = dosavadní znalosti komplikují získání nových

  • transfer = dosavadní znalosti pomáhají

  • Druhy učení

  • podmiňováním – na základě podmíněných reflexů (I.P. Pavlov)

  • učení se poznatkům – osvojování teoretických poznatků

  • řešením problémů – hledání řešení (známe cíl, ale ne prostředky)

  • sociální učení – začleňování jedince do společnosti (komunikace, kooperace…)

  • Zásady správného učení

  • porozumět tomu co se učíme

  • zapojovat smysly (číst nahlas), reprodukce naučeného

  • u dlouhých úseků věnovat pozornost střední části

  • střídat činnosti, pauzy

  • optimální prostředí

Témata, do kterých materiál patří