Psychologie jako věda, paměť, učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2.etapa – věda o vědomí člověka, zahrnuje 5 hlavních proudů:
-
Hlubinná psychologie
-
Neobehaviorismus
-
Kognitivní psychologie
-
Humanistická psychologie
-
Transpersonální psychologie
PODMÍNKY EFEKTIVNÍHO UČENÍ (VŮLE, EMOCE, CITY)
Učení = psychický proces, při kterém získáváme vědomosti, dovednosti, návyky
-
vědomosti: teoretické - mají podobu zákonů, pravidel, pouček (vyjmenovaná slova)
-
dovednosti: uplatnění vědomostí v praxi (např. pravopis)
-
návyky: zautomatizované dovednosti (např. automatické psaní i/y ve slovech)
-
nežádoucí návyky označujeme jako zlozvyky, které můžeme odstranit vůlí
-
-
Základním procesem učení je tvorba asociací – spojení mezi jednoduchými zážitky, vjemy
Faktory ovlivňující průběh učení (efektivita učení):
-
vztah k látce
-
vztah k učiteli
-
prostředí
-
fyzický a psychický stav
-
denní doba a čas
-
technika učení
-
přestávky
-
motivace
Druhy učení:
-
motorické (senzomotorické) – učení se pohybovým návykům (např. plavání, držení tužky), má blízko k dovednostem
-
sociální - nejvyšší typ učení týkající se začleňování jedince do společnosti, tedy osvojování norem, pravidel
-
vědomostní – osvojování poznatků
-
intelektové – osvojování řešení problémů či úloh, rozvoj myšlenkových procesů a intelektových schopností
S učením souvisí pozornost
-
náhodná - bez záměru, přitahována silným neobvyklým vjemem, je intenzivnější než záměrná, např. při hře
-
záměrná - uvědomujeme si ji, člověk kontroluje pozornost na něco, je náročná, nedá se dlouhodobě udržet, dá se ovládat
Vůle = záměrné uvědomělé řízení činnosti, kdy si uvědomujeme, co děláme; u každého jiná - Pomocí vůle lze překonáva
City / emoce = psychické jevy, které hodnotí objekty našeho poznávání a psychickou činnost
Dělení:
-
Tělesné city:
-
setkáváme se s nimi jako s důsledkem ne/uspokojování biologických potřeb
-
např. napětí, uvolnění, rozrušení, ne/příjemné pocity …
-
-
Citové reakce:
-
vznikají při narušení vztahu organismu a prostředí, bouřlivé (kratší průběh)
-
-
a) obranné – strach, obava, úzkost
b) útočné – vztek a agrese, afekt (racionální chování potlačeno)
-
Citové stavy – nálady:
-
vycházejí z prožívání vlastního stavu, ovlivňují náš vztah k okolí
-
nemají bouřlivý průběh, ale trvají delší dobu
-
-
Citové vztahy:
-
vztah jedince k jinému člověku, předmětu či jevu
-
nejdelší doba trvání (až roky), po času však klesá intenzita
-
mateřská láska je nejpevnější, pak rodičovská a partnerská láska
-
patří sem také nenávist, přátelství však ne
-
-
Vyšší city:
-
důsledkem celoživotního procesu - socializace (=začlenění do společnosti)
-
vztah k lidem, hudbě, historii, kultuře, učení a tradicím
-
a) etické
b) estetické
c) intelektuální