Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie jako věda, paměť, učení

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (193.46 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2.etapa – věda o vědomí člověka, zahrnuje 5 hlavních proudů:

  • Hlubinná psychologie

  • Neobehaviorismus

  • Kognitivní psychologie

  • Humanistická psychologie

  • Transpersonální psychologie

PODMÍNKY EFEKTIVNÍHO UČENÍ (VŮLE, EMOCE, CITY)

  • Učení = psychický proces, při kterém získáváme vědomosti, dovednosti, návyky

    • vědomosti: teoretické - mají podobu zákonů, pravidel, pouček (vyjmenovaná slova)

    • dovednosti: uplatnění vědomostí v praxi (např. pravopis)

    • návyky: zautomatizované dovednosti (např. automatické psaní i/y ve slovech)

    • nežádoucí návyky označujeme jako zlozvyky, které můžeme odstranit vůlí

  • Základním procesem učení je tvorba asociací – spojení mezi jednoduchými zážitky, vjemy

Faktory ovlivňující průběh učení (efektivita učení):

  • vztah k látce

  • vztah k učiteli

  • prostředí

  • fyzický a psychický stav

  • denní doba a čas

  • technika učení

  • přestávky

  • motivace

Druhy učení:

  1. motorické (senzomotorické) – učení se pohybovým návykům (např. plavání, držení tužky), má blízko k dovednostem

  2. sociální - nejvyšší typ učení týkající se začleňování jedince do společnosti, tedy osvojování norem, pravidel

  3. vědomostní – osvojování poznatků

  4. intelektové – osvojování řešení problémů či úloh, rozvoj myšlenkových procesů a intelektových schopností

S učením souvisí pozornost

  • náhodná - bez záměru, přitahována silným neobvyklým vjemem, je intenzivnější než záměrná, např. při hře

  • záměrná - uvědomujeme si ji, člověk kontroluje pozornost na něco, je náročná, nedá se dlouhodobě udržet, dá se ovládat

Vůle = záměrné uvědomělé řízení činnosti, kdy si uvědomujeme, co děláme; u každého jiná - Pomocí vůle lze překonáva

City / emoce = psychické jevy, které hodnotí objekty našeho poznávání a psychickou činnost

  • Dělení:

    • Tělesné city:

      • setkáváme se s nimi jako s důsledkem ne/uspokojování biologických potřeb

      • např. napětí, uvolnění, rozrušení, ne/příjemné pocity …

    • Citové reakce:

      • vznikají při narušení vztahu organismu a prostředí, bouřlivé (kratší průběh)

a) obranné – strach, obava, úzkost

b) útočné – vztek a agrese, afekt (racionální chování potlačeno)

  • Citové stavy – nálady:

    • vycházejí z prožívání vlastního stavu, ovlivňují náš vztah k okolí

    • nemají bouřlivý průběh, ale trvají delší dobu

  • Citové vztahy:

    • vztah jedince k jinému člověku, předmětu či jevu

    • nejdelší doba trvání (až roky), po času však klesá intenzita

    • mateřská láska je nejpevnější, pak rodičovská a partnerská láska

    • patří sem také nenávist, přátelství však ne

  • Vyšší city:

    • důsledkem celoživotního procesu - socializace (=začlenění do společnosti)

    • vztah k lidem, hudbě, historii, kultuře, učení a tradicím

a) etické

b) estetické

c) intelektuální

Témata, do kterých materiál patří