Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie osobnosti

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

vypracovaná maturitní otázka
  • Batolecí období (1. až 3. rok života)

  • zpomaluje se růst (kompletuje se mléčný chrup)

  • rozvoj chůze

  • zdokonalení jemné motoriky (věž z kostek, čmáranice…)

  • rozvoj komunikace – roste slovní zásoba (až 400 slov)

  • sebeuvědomování – používá já (po 2. roce)

  • období prvního vzdoru (3. rok)

  • učení nápodobou

  • Předškolní věk (3-6 let)

  • zlepšuje se pohybová obratnost, koordinace a manuální zručnost (stavebnice)

  • časté otázky „co je to“ a „proč“?

  • víra v nadpřirozené bytosti

  • život v přítomnosti (budoucnost není důležitá)

  • důležitý kontakt s vrstevníky (hry, sociální role)

  • připraven na vstup do školy

  • Mladší školní věk (6 až 11 let)

  • charakterizován jako období klidu a stability

  • dítě nemá vlastní kritický názor

  • osvojení nových dovedností (škola)

  • dítě se porovnává s ostatními (důraz na výkon)

  • první náznaky šikany nepopulárních dětí

  • zájmy dítěte mají široký záběr

  • Starší školní věk – pubescence (11 až 15 let)

  • proměna těla (pohlavní znaky) - důraz na zevnějšek

  • zvýšená kritičnost, revolta vůči autoritám, výkyvy nálad

  • vzrůstá význam vrstevníků

  • první zamilovanost

  • proměna vztahu k času – důraz na budoucnost (cíle…)

  • Adolescence (15 až 20 let)

  • ve znamení opouštění dětství a vstupu do dospělosti

  • typická kritičnost vůči dospělým

  • hledání sebe sama

  • potřeba vytvářet hlubší vztahy

  • Mladá dospělost (cca do 30 let)

  • základem je dosažení osobní zralosti

  • schopnost přijmout odpovědnost za sebe i druhé

  • umění odpouštět

  • vytváření stabilního partnerského svazku → (manželství) → založení vlastní rodiny → práce

  • člověk prožívá vrchol svalové síly

  • Střední dospělost (cca 30 až 45 let)

  • vrchol pracovní kariéry

  • odpovědnost

  • odlišný životní styl u vrstevníků

  • první projevy tělesného stárnutí – úbytek tělesné atraktivity

  • může se objevit tzv. krize středního věku

  • „loučení se s mládím“

  • Pozdní dospělost (cca 45 až 65 let)

  • viditelné změny vzhledu, pokles výkonnosti

  • „syndrom prázdného hnízda“ (odchod dětí) → nová role prarodiče

  • manželské krize

  • ukončení pracovní kariéry, zúžení sociálních kontaktů

  • období bilancování

  • Stáří (nad 65 let)

  • zhoršení krátkodobé paměti a smyslového vnímání

  • obtížnější orientace v nových situacích

  • změna identity, ztráta mnoha rolí

  • může se měnit osobnost člověka

  • ztráta partnera, závislost na jiných

C. Další vybraná pojetí VP

  1. Jean Piaget

  • švýcarský psycholog, rozdělil životní stadia z pohledu morálního vývoje:

    • heteronomní stádium – jednání je určováno normami zcela převzatými z okolí

    • autonomní stádium – jednání podle zvnitřněných norem; vzniká okolo 11 roku věku

  1. Sigmund Freud

  • zakladatel psychoanalýzy

  • vývojová stádia rozděluje podle vztahu k erotogenním zónám:

    • orální (0 až 1 rok) – slast spojená s přijímáním potravy

    • anální (2 až 3 roky) – slast = vyprazdňování, výchova k tělesné čistotě

    • falické (3 až 6 let) – zkoumání genitálií, zvědavost, může vzniknout Oidipův (Elektřin) komplex

    • latentní (vstup do školy) – útlum, energie (libido) soustředěna na práci ve škole

    • genitální (dospívání) – probouzí se sexualita, navazuje kontakty mimo rodinu

Témata, do kterých materiál patří