Psychologie osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Batolecí období (1. až 3. rok života)
zpomaluje se růst (kompletuje se mléčný chrup)
rozvoj chůze
zdokonalení jemné motoriky (věž z kostek, čmáranice…)
rozvoj komunikace – roste slovní zásoba (až 400 slov)
sebeuvědomování – používá já (po 2. roce)
období prvního vzdoru (3. rok)
učení nápodobou
Předškolní věk (3-6 let)
zlepšuje se pohybová obratnost, koordinace a manuální zručnost (stavebnice)
časté otázky „co je to“ a „proč“?
víra v nadpřirozené bytosti
život v přítomnosti (budoucnost není důležitá)
důležitý kontakt s vrstevníky (hry, sociální role)
připraven na vstup do školy
Mladší školní věk (6 až 11 let)
charakterizován jako období klidu a stability
dítě nemá vlastní kritický názor
osvojení nových dovedností (škola)
dítě se porovnává s ostatními (důraz na výkon)
první náznaky šikany nepopulárních dětí
zájmy dítěte mají široký záběr
Starší školní věk – pubescence (11 až 15 let)
proměna těla (pohlavní znaky) - důraz na zevnějšek
zvýšená kritičnost, revolta vůči autoritám, výkyvy nálad
vzrůstá význam vrstevníků
první zamilovanost
proměna vztahu k času – důraz na budoucnost (cíle…)
Adolescence (15 až 20 let)
ve znamení opouštění dětství a vstupu do dospělosti
typická kritičnost vůči dospělým
hledání sebe sama
potřeba vytvářet hlubší vztahy
Mladá dospělost (cca do 30 let)
základem je dosažení osobní zralosti
schopnost přijmout odpovědnost za sebe i druhé
umění odpouštět
vytváření stabilního partnerského svazku → (manželství) → založení vlastní rodiny → práce
člověk prožívá vrchol svalové síly
Střední dospělost (cca 30 až 45 let)
vrchol pracovní kariéry
odpovědnost
odlišný životní styl u vrstevníků
první projevy tělesného stárnutí – úbytek tělesné atraktivity
může se objevit tzv. krize středního věku
„loučení se s mládím“
Pozdní dospělost (cca 45 až 65 let)
viditelné změny vzhledu, pokles výkonnosti
„syndrom prázdného hnízda“ (odchod dětí) → nová role prarodiče
manželské krize
ukončení pracovní kariéry, zúžení sociálních kontaktů
období bilancování
Stáří (nad 65 let)
zhoršení krátkodobé paměti a smyslového vnímání
obtížnější orientace v nových situacích
změna identity, ztráta mnoha rolí
může se měnit osobnost člověka
ztráta partnera, závislost na jiných
C. Další vybraná pojetí VP
Jean Piaget
švýcarský psycholog, rozdělil životní stadia z pohledu morálního vývoje:
heteronomní stádium – jednání je určováno normami zcela převzatými z okolí
autonomní stádium – jednání podle zvnitřněných norem; vzniká okolo 11 roku věku
Sigmund Freud
zakladatel psychoanalýzy
vývojová stádia rozděluje podle vztahu k erotogenním zónám:
orální (0 až 1 rok) – slast spojená s přijímáním potravy
anální (2 až 3 roky) – slast = vyprazdňování, výchova k tělesné čistotě
falické (3 až 6 let) – zkoumání genitálií, zvědavost, může vzniknout Oidipův (Elektřin) komplex
latentní (vstup do školy) – útlum, energie (libido) soustředěna na práci ve škole
genitální (dospívání) – probouzí se sexualita, navazuje kontakty mimo rodinu