Sociální psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
součástí je atribuce - zkoumá, jak si lidé vysvětlují vlastní jednání a jednání druhých
příčiny lidského chování a jednání
vnitřní = dispoziční příčiny - vlivy působící zevnitř; vlastnosti, hodnoty, postoje, vzpomínky apod.
vnější = situační příčiny - vlivy okolí; společenské normy, počasí, peníze apod.
základní chyby v sociální percepci
člověk má tendenci připisovat příčiny chování ostatních lidí pouze vlastnostem dané osoby a často neberou v úvahu situační příčiny
Ve vztahu k sobě samým činí obvykle pravý opak
pokud chování osoby neodpovídá našim předpokladům, máme tendenci přisuzovat ho situačním příčinám
Haló-efekt - zavedl Edward Lee Thorndike, chybné posuzování člověka na základě prvního dojmu, tvořen z 50 % vzhledem, ze 40 % hlasem a z 10 % obsahem sdělení
efekt pořadí/primarity - tendence vnímat dřívější informace (o určitém jevu, situaci či osobě) silněji než informace pozdější – často bývá první informace (typicky o osobě) zkreslena haló efektem (Solomon Asch – v roce 1946 provedl experiment, kterým dokázal, že první informace, kterou o dané osobě dostaneme, může určovat, jak budeme osobu vnímat, zvláště pokud je první dojem negativní)
efekt novosti - na formování dojmu mají větší vliv později získané informace (méně časté, opak efektu primárnosti)
efekt rozptýlení - vliv určitého chování je slabší v případě, že je informace podávána v kontextu dalších s ní nesouvisejících informací
sociální učení
Proces osvojování si sociálních norem příslušné společnosti
osvojování si sociálních dovedností a návyků, učení se sociálním rolím
dotváření osobnostních rysů
má blízko k procesu socializace
může být záměrné i nezáměrné
základní formy sociálního učení
přímé posilování, tj. využívání odměny a trestu, nutné vyjádření souhlasu či nesouhlasu jiné osoby s naším chováním
napodobování (nápodoba, imitace) - snaha chovat se, vnímat, cítit a jednat jako lidé zaujímající ve společnosti stejný nebo vyšší status, stejné nebo vyšší sociální role, lidé věkově starší, inteligentnější, disponující neformální autoritou
ztotožňování (identifikace) s určitým jedincem, převzetí většiny jeho základních individuálních charakteristik jako modelu. Zvolení tohoto modelu může být vědomé i nevědomé, ale vychází především z uznání společenské, morální a intelektuální hodnoty této osoby
další jevy v sociálním chování
difúze zodpovědnosti (efekt přihlížejícího) - v rámci skupiny dochází k rozdělení zodpovědnosti mezi všechny členy, jedinec má proto větší tendenci být pasivní a spoléhat na to, že už za něj jednal někdo jiný
konformita – ve skupině máme tendenci potlačit svůj odlišný názor
facilitace - přítomnost jiných lidí vede k podání lepšího výkonu v dané činnosti