Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociální psychologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • součástí je atribuce - zkoumá, jak si lidé vysvětlují vlastní jednání a jednání druhých

    • příčiny lidského chování a jednání

      • vnitřní = dispoziční příčiny - vlivy působící zevnitř; vlastnosti, hodnoty, postoje, vzpomínky apod.

      • vnější = situační příčiny - vlivy okolí; společenské normy, počasí, peníze apod.

  • základní chyby v sociální percepci

    • člověk má tendenci připisovat příčiny chování ostatních lidí pouze vlastnostem dané osoby a často neberou v úvahu situační příčiny

    • Ve vztahu k sobě samým činí obvykle pravý opak

    • pokud chování osoby neodpovídá našim předpokladům, máme tendenci přisuzovat ho situačním příčinám

    • Haló-efekt - zavedl Edward Lee Thorndike, chybné posuzování člověka na základě prvního dojmu, tvořen z 50 % vzhledem, ze 40 % hlasem a z 10 % obsahem sdělení

    • efekt pořadí/primarity - tendence vnímat dřívější informace (o určitém jevu, situaci či osobě) silněji než informace pozdější – často bývá první informace (typicky o osobě) zkreslena haló efektem (Solomon Asch v roce 1946 provedl experiment, kterým dokázal, že první informace, kterou o dané osobě dostaneme, může určovat, jak budeme osobu vnímat, zvláště pokud je první dojem negativní)

    • efekt novosti - na formování dojmu mají větší vliv později získané informace (méně časté, opak efektu primárnosti)

    • efekt rozptýlení - vliv určitého chování je slabší v případě, že je informace podávána v kontextu dalších s ní nesouvisejících informací

  • sociální učení

    • Proces osvojování si sociálních norem příslušné společnosti

    • osvojování si sociálních dovedností a návyků, učení se sociálním rolím

    • dotváření osobnostních rysů

    • má blízko k procesu socializace

    • může být záměrné i nezáměrné

    • základní formy sociálního učení

      • přímé posilování, tj. využívání odměny a trestu, nutné vyjádření souhlasu či nesouhlasu jiné osoby s naším chováním

      • napodobování (nápodoba, imitace) - snaha chovat se, vnímat, cítit a jednat jako lidé zaujímající ve společnosti stejný nebo vyšší status, stejné nebo vyšší sociální role, lidé věkově starší, inteligentnější, disponující neformální autoritou

      • ztotožňování (identifikace) s určitým jedincem, převzetí většiny jeho základních individuálních charakteristik jako modelu. Zvolení tohoto modelu může být vědomé i nevědomé, ale vychází především z uznání společenské, morální a intelektuální hodnoty této osoby

  • další jevy v sociálním chování

    • difúze zodpovědnosti (efekt přihlížejícího) - v rámci skupiny dochází k rozdělení zodpovědnosti mezi všechny členy, jedinec má proto větší tendenci být pasivní a spoléhat na to, že už za něj jednal někdo jiný

    • konformita – ve skupině máme tendenci potlačit svůj odlišný názor

    • facilitace - přítomnost jiných lidí vede k podání lepšího výkonu v dané činnosti

  • Témata, do kterých materiál patří