Úvod do sociologie, socializace, kultura, sociologie rodiny
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
a) hmotné (vila Tugendhat, Praha, Český Krumlov, Telč, Kutná Hora) - 12
b) nehmotné (české loutkářství, slovácký verbuňk, sokolnictví, masopust, jízda králů)
- národní kulturní památka – cca 270
- kulturní památka místního významu
a) památková rezervace
městská = historické centrum Olomouce
vesnická = skanzen v Příkazech
b) městská památková zóna (historické jádro mnoha měst)
(městská – Olomouc, vesnická – Příkazy, archeologická – Břeclavsko – Pohansko, městská památková zóna – Šternberk – historická jádro, vesnická památková zóna – Palonín)
V naší zemi o památky pečuje Národní památkový ústav, ten má stupňovitou strukturu z pohledu pole působnosti – podobně jako ministerstva.
MASOVÁ KULTURA
- vychází z masové komunikace
- souhrn informací zprostředkovaných tak, aby je mohlo snadno konzumovat co nejširší okruh lidí
- zaměřuje se na velké množství lidí
- jednosměrná (bez zpětné vazby), její příjemce je anonymní, skupina příjemců je různorodá
- k šíření masové kultury slouží masmédia
Masmédia (hromadné sdělovací prostředky) slouží k předávaní informací najednou velkým skupinám lidí = k masové komunikaci, př. noviny, rozhlasové a televizní vysílání a internet
hlavní funkce masmédií (pozitivní i negativní hledisko):
- orientační a informační-masmédia jsou zdrojem informací, ale i dezinformací
- interpretační funkce-masmédia vykládají souvislosti a formují veřejné mínění, ale také s tímto veřejným míněním manipulují a nutí lidem, jak mají předkládané informace chápat
- kontrolní funkce-v demokratických společnostech dohlížejí masmédia na fungování veřejné moci – „hlídací psi demokracie“ a také na dodržování společenských norem; v totalitních režimech jsou masmédia přímo nástrojem vládnoucí moci
- socializační funkce-masmédia zprostředkovávají společenské normy a hodnoty, ale vybírají to, o čem a jak informují, čímž do jisté míry brání společenské změně a podporují konformismus – jednání usilující o dosažení cílů předepsaným způsobem
- zábavní a oddechová funkce-masmédia nabízejí člověku zábavu, ale podílejí se i komercializaci kultury, která s sebou přináší komerční přístup ke kultuře a snížení kulturní úrovně společnosti
Masmédia jsou také velmi důležitým nástrojem politického boje, osoby nebo politické strany se snaží pomocí prezentací v médiích získat veřejnost na svou stranu (předvolební kampaně).