Vývoj osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vývoj osobnosti
Pojem vývoj ve třech úrovních
Fylogenetický – prvoci až člověk
 Historický – vývoj společnosti a čl. v ní
 Ontogenetický – od narození po stáří a smrt
 Psychologie zkoumá především ontogenetický
Pojmy zrání a učení
Zrání = změny určované vnitřními biologickými činiteli (růst, zrání nervové soustavy,…)
 Učení = změny spojené se socializací a působení okolního prostředí
 Vzájemně jsou spjaty
Vývojové fáze
Prenatální období (od početí do porodu)
 Novorozeně (od narození do 1 měsíce)
 Kojenec (do 1 roku)
 Batole (1-3 roky)
 Předškolní věk (3-6 let)
 Školní věk (mladší a starší, 6-12 let)
 Puberta (někdy i prepuberta, 11/12-14/15)
 Adolescence (16-20/22 let)
 Dospělost (mladší, střední, pozdní; 20-65 let)
 Stáří (více než 65 let)
8 věků člověka podle Erika H. Eriksona
Psychosociální konflikt
0-1 rok – důvěra X nedůvěra
 1-3 roky – autonomie X stud
 3-6 let – iniciativa X vina
 6-12 let – snaživost X méněcennost
 12-19 let – identita X zmatení rolí
 19-25 let – intimita X izolace
 25-50 let – generativita X stagnace
 50 a více let – integrita X zoufalství
Prenatální období
Udává základní biologické a psychické předpoklady čl.
 3. týden – vznik srdce
 Embryo - 4.-12. týden, základy orgánů, spontánní hýbání
 končetin
 Fetální období – od 12. týdne, vyzrávání orgánů
 Od 1. měsíce utváření rukou, úchopové pohyby
 Od 5. měsíce – odlišení bdělého a spánkového stavu
 Od 6. měsíce vnímání zvuků, pohyby
 Vývoj ovlivněn životním stylem matky
Novorozenecké období
1. den po narození schopnost slyšet, vidět
 4. den pozoruje soustředěně svoji matku
 Reflexy – sací, hledací, polykací, kašlací, kýchací, vyměšovací, obranný
 Preference vyššího ženského hlasu
 Zaťaté pěsti
 Spánek kolem 20 h/den
 Reakce na podněty křikem
 Zrak – ostré kontrasty, 20-30 cm
 Nepatrné zvedání hlavičky
 Otáčí se za předměty
Kojenecké období
2., 3. měsíc reaguje na akustické podněty (světelné, barevné dojmy)
 2. měsíc zvedne a udrží hlavičku
 Úsměv
 3. měsíc opírá se o předloktí a pevně zvednutá hlava
 Zrak 15-50 cm
 Pohyb směrem k předmětu
 Reaguje na lidský hlas hrdelními zvuky
 Postupně mizí tonický šíjový reflex – asymetrické rozložení rukou = šermířská poloha, a objevuje se symetrické rozložení)
 Zlepšuje se periferní vidění
 Díky úsměvu komunikuje (hlasitý smích)
 4. měsíc – koordinace pohybu ruky a úst, produkce zvuků, broukání
 5. měsíc – sahá po věcech nad sebou
 Zrak max. 1 m
 6. měsíc – držení prstů lidí, přitahuje se do sedu (později sám – tzv. žabí pozice); koordinace obou
 rukou
 žvatlání
 7.-9. měsíc – poloha na břiše, stavění na dlaně a učí se lézt – pokouší se postavit na nohy
 Od 8. měsíce – strach z cizích lidí, rozumí významu slov, pije z hrnku za pomoci dospělého
 9.-10. měsíc – záměrně a opakovaně vyhazuje věci z postýlky
 Ke konci tzv. klíšťový úchop (mezi palec a ukazováček), orientační a pátrací reflex
 Lezení do schodů, hůře sestup
 Na konci období dělá první krůčky
 1. rok – ostrost vidění, používá gesta
 první slova
 komunikační prostředek je pláč
 sociální učení
