Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vývoj osobnosti

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Batolecí období

Období tzv. první emancipace
Zvedne z podlahy předmět, aniž by samo spadlo
Do dvou let mluví o sobě ve 3. osobě (Vojtíšek, Janička,…) – potom v 1. osobě (já)
Uvědomění si sebe sama ve 3. letech
symbolické hry
V 15. měsících – jí samo lžičkou, symbolické myšlení
Ve 2 letech – zvládá 200-300 slov
zvídavost, učení vhledem, síla slov „ano“ a „ne“
18. měsíc – chůze do schodů s pomocí, ve 3 letech i chůze ze schodů samostatně
Kolem 2 let skáče snožmo, skoky na místě
Rozlišuje význam slov
Ve 3 letech jízda na tříkolce
Ke konci sebeobsluha (v oblékání, WC, jídlo,…)
Vztahy k druhým dětem stejného věku – soupeřivost nebo spolupráce
2,5 let věk vzdoru, negativismu
Rozvoj manuálních dovedností (kreslení, stavění komínů,…)

Předškolní věk

Egocentrické, antropomorfické, animismus, magické
Chápání času (minulost, přítomnost, budoucnost)
Egocentrická řeč
Dítě rádo pomáhá
Názorové myšlení (intuice)
Schopnost vyjádřit kresbou vlastní představu
Umí vyvozovat závěry, ale závislé na názoru
Vývoj sociální kontroly, osvojení sociální role
„teorie mysli“ vědomí, že i ostatní lidé mají vnitřní prožitky
Souběžná hra – hra společná – hra kooperativní
Diferenciace role mužské a ženské
Ke konci období zkoumání školní zralosti a připravenosti (schopnost delšího soustředění, odpoutání
se od rodičů/matky, základní hygienické návyky, rozeznání barev, srozumitelná mluva, není
„ufňukané“…)

Mladší školní věk

6/7-8/9 let
Období střízlivého realismu
Skutečnost přijímá jako danost, nemá potřebu ji měnit
Ví, že je čas nevratný
Konkrétní logické operace
Uvědomuje si povinnost ve škole
Nový kolektiv, vztah k dospělým (autoritám)
Schopnost záměrného učení (získávání vědomosti)

Střední školní věk

8/9-12 let
Už nežaluje
Identifikace s vrstevnickou skupinou
Prepuberta (10.,11. rok, jiný vztah k sobě samému, rodičům, druhému pohlaví)
Zdokonalení jemné motoriky
Začíná zájem o opačné pohlaví
Důležité zvolit zdravý životní styl (jinak rizika obezity, cukrovky)

Puberta (starší školní věk)

11-15 let
Složitá etapa vývoje
Zvýšená uzavřenost, přecitlivělost (prudké výkyvy nálad)
Odmítá podřízenou roli
Zpochybňování jistot, vztahovačnost, rozpory a konflikty nejen s rodiči, i s dospělými
Formální logické operace
Významná je budoucnost
Schopnost introspekce
První životní rozhodnutí – kam po základním vzdělání (potřeba seberealizace)

Adolescence

15-20 let
Odpoutávání se od rodiny, snaha o osamostatnění (ale z počátku stále finanční závislost)
Vidí realitu „černo-bíle“
Ustupuje vliv rodiny, nastupuje vrstevnická skupina
Objevují se „skutečné“ vztahy chlapců a dívek
Ke konci období se záměrem založení trvalého partnerského vztahu (rodiny)
Kamarádství dlouhotrvající (na celý život)
Volba povolání (nutné znát sám sebe a své schopnosti)

Témata, do kterých materiál patří