Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vývoj osobnosti

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (34.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Mladší dospělost

20-35 let
Vrchol tělesné síly
Zpočátku studium VŠ nebo nástup do zaměstnání
Vstup do manželství, zakládání rodiny
Umí komunikovat a řešit případné konflikty
Nejvyšší úroveň paměti, inteligence

Střední dospělost

35-45 let
Vrchol produktivity
Rozumová a emoční zralost
Ke konci období krize středního věku (ptají se po smyslu života – určité výsledky v zaměstnání i v
osobním životě, ale co dál; nebo se nedaří realizovat cíle a nevidí cestu dál), (děti odrůstají,
jejich nezávislost), nutné hledat nový způsob trávení času
Často syndrom vyhoření

Starší dospělost

45-60/65 let
Zhoršené podmínky najít práci
Pokles výkonnosti, fyziologické změny (menopauza, pokles sexuální výkonnosti mužů)
Děti opouštějí domov, tzv. opuštění hnízda
Hledání nových zájmů
Výrazný ukazatel změn jsou kůže a vlasy
Role prarodičů

Stáří

Více než 60/65 let
Období vstupu do starobního důchodu (hledání nových koníčků, vyplnění volného času)
Vyrovnání se se ztrátou svého protějšku (vdova/vdovec)
Osamělost, vstup do domova důchodců (nové sociální prostředí/kolektiv)
Věk 90 let a více tzv. patriarchium – pocit výrazné osamělosti (vrstevníci jsou vzácností)
Věda zabývající se stářím je gerontologie

Co dokáže pozitivně ovlivnit stárnutí

Celoživotní aktivita psychická i fyzická; dobré psychosociální vztahy s rodinou; adaptabilita a pozitivní myšlení

Involuční změny

Zhoršení vnímání (zrak, sluch)
Pokles tělesné hmotnosti a výšky
Zhoršení paměti, pozornosti, výkonnosti
Změny v emočním reagování
Změny intelektu (vrozená klesá, ale naučená stagnuje nebo i vzrůstá)
Změny v sociálním zařazení (uzavření do sebe, navazování vztahů i milostných)

Dětská kresba

První znázornění postavy v kresbě je tzv. hlavonožec
Kolem 6. roku je postava realističtější, dítě se snaží vykreslovat detaily (prsty, boky, ramena,…)
Kresba vystihuje inteligenci, emoční rovnováhu dítěte
Kresba rodiny (kreslí postavy dle důležitosti v jeho životě, 1.máma,…)
Rozvržení kresby (levá strana listu-vztah k matce-minulost, střed je přítomnost, pravá část listu
příklon k otci a budoucnosti)
Levá – introverze, pravá – extroverze
Kresba situovaná ve vrchní části listu (pýcha), ve spodní části (realista)

Témata, do kterých materiál patří