Regionální ekonomika a politika všechny přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
Extrémní případ takového typu odvětví – zemědělství – citlivě reaguje na změny ceny půdy – tedy vykazuje extrémně disperzní prostorovou strukturu
-
Případně cestovní ruch – investice do daného typu atraktivní krajiny – obě odvětví jsou silné vázána na nemobilní a nerozmnožitelné zdroje (půda, krajina)
-
Také elektrotechnický, textilní průmysl patří do této kategorie – potřeba levné pracovní síly, vyhýbají se regionům s mnoha ekonomickými aktivitami – tedy drahou pracovní silou
B) Koncentrovaná ekonomická struktura
-
Prostorová koncentrace – negativní ovlivnění atraktivity regionů pro jiná odvětví, aktivity – dopravní zácpy, nedostatek volných pozemků, znečištěné životní prostředí, problém s odpady – má vliv na tlak na disperzi (dekoncentraci) ekonomických aktivit v daném regionu
-
Prostorová koncentrace pracovních sil (dle Maiera – Rakousko)
-
Pouze 3 odvětví jsou prostorově méně koncentrované než obyvatelstvo (stavebnictví, vzdělávání, cestovní ruch)
-
Většina odvětví je více koncentrovaná než obyvatelstvo – extrémní příklad věda a výzkum – případně kultura, banky, pojišťovny
Příčiny prostorové koncentrace
-
Dáno charakteristickými vlastnosti daných odvětví, nutné napojení na další specifické koncentrované aktivity
-
Abychom mohli prodávat určité zboží (se ziskem), je nutné určitě minimální množství poptávaného zboží – tedy budeme hledat místa s odpovídající, potřebnou velikostí poptávky
-
Další příklady – specializované banky, výzkum veřejného mínění, výzkum trhu, univerzity, výzkumné instituce, divadla – jak státní, polostátní, soukromý sektor
-
Jejich existence zvyšuje atraktivitu pro jiné aktivity – atraktivita univerzity pro studenty studovanou danou univerzitu – příklad UK
-
Koncentrace divadel – usídlují se herci, dramatici, umělci, umělecké agentury – zvyšuje atraktivitu území jako centra divadelního umění
-
Vzájemná provázanost jednotlivých aktivit – vyplývá z jejich specifik, charakteristik, trhů – vede ke vzniku koncentrované prostorové struktury
-
Koncentrace automobilového průmyslu (Detroit) – silná koncentrace subdodavatelů – lokalizační výhoda pro automobilový průmysl
-
Regiony podle funkčního hlediska – správní a podnikové centrály jsou lokalizovány ve velkých městech – to umožňuje koncentraci výrobních služeb (reklama, marketing…)
-
Specializované služby – externě mohou být nabízeny levněji, než kdyby je poskytoval sám podnik
-
Tedy prostorová koncentrace podnikových centrál vede nepřímo k nižším nákladům – čímž se tendence ke koncentraci dále zvyšuje – také významný vliv vztahů mezi podniky a spotřebiteli
-
Butiky a prodejny obuvi – tendence ke koncentraci – nabízí specializované výrobky, velmi diferencované; jejich hodnotu zjišťují spotřebitelé osobní návštěvou (prohlídka atd.) – tedy nutnost prostorové koncentrace – široká nabídka
-
Prostřednictvím koncentrace obchodů se pro spotřebitele zvyšuje atraktivita dané oblasti