Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Regionální ekonomika a politika všechny přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.44 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vliv velikosti podniku

  • efekty, které jsou pro malé podniky externími lokalizačními výhodami, jsou využívány velkými podniky jako interním výhody z rozsahu

  • neostrá hranice mezi lokalizačními efekty a výhodami z rozsahu

  • výhoda výhod z rozsahu u velkých podniků - jsou jimi kontrolovány (tedy ovlivnitelné)

  • za hospodářské krize se výhody mohou měnit v nevýhody – komplikovaná restrukturalizace…

  • Od 70., 80. let – v ekonomice se projevují dekoncentrační tendence

  • V 90. letech – obrat k podnikovým sítím jako forma kooperace mezi podniky – zvyšuje výnosy z rozsahu, působí proti rigiditě velkých podniků

  • Koncentrace jednoho oboru může vést i k lokalizačním nevýhodám – nakonec omezují prostorovou koncentraci aktivit daného oboru

    • Rostoucí mzdové náklady, ceny pozemků

    • Koncentrace cestovního ruchu vede v některých regionech k tomu, že regionální zvláštnosti, které původně přitahovaly turisty, jsou poškozovány nebo ničeny a v konečném důsledku dochází k poklesu poptávky cestovního ruchu

Urbanizační efekty

  • Urbanizační efekty vznikají mezi podniky různých oborů a mezi různými aktivitami

  • pozitivní nebo negativní vlivy působící na výsledky ekonomických subjektů

  • Vyplývají z celkového rozsahu ekonomických aktivit v daném regionu

  • Hranice mezi urbanizačními a lokalizačními faktory je neostrá – vždy závisí na definici daného faktoru

  • Pozitivní urbanizační efekty (urbanizační výhody)

  • velikost odbytového trhu

  • velký trh kvalifikovaných pracovních sil

  • existence výrobních služeb, výzkumných a vývojových institucí, dopravní infrastruktury

  • možnost přímých ekonomických a sociálních kontaktů s ostatními podniky a nositeli rozhodování

  • existence kulturních, volnočasových, sportovních zařízení (divadla, kavárny, sportoviště, speciální obchody…)

  • Mnohé efekty souvisí s velikostí a diverzifikací regionálních trhů

  • Při ztrátě dodavatele/odběratele může podnik snadno a rychle nalézt náhradu

  • Daná specializovaná služba je v regionu k dispozici pro více subjektů (poradenství, výzkum, finanční institutce atd.)

  • Urbanizační výhody se projevují zejména v období hospodářské restrukturalizace – období nejistoty – obory se stálou změnou zákazníků (poradenství, zpracování informací); mladé podniky, podniky s produkty v ranné fázi produkčního cyklu – silná tendence usídlování ve velkých městech (možnost využití pozitivních urbanizačních efektů)

  • Zda budou využity urbanizační efekty – závisí také na organizační struktuře regionální ekonomiky (málo na ní závisí lokalizační efekty)

  • Malé podniky – závislé na lokálních/regionálních trzích

  • Velké podniky – nižší závislost, možnost interního odbytu v rámci podniku – tím nemají vliv na ostatní podniky – tj. nejde o pozitivní aglomerační efekty

  • Velké podniky využívají svého postavení na trhu – brání se potenciální konkurenci tím, že minimalizují externí urbanizační efekty pro ostatní podniky v regionu

  • Problém starých průmyslových regionů – málo diverzifikovaná hospodářská struktura (několik velkých hráčů), silné odbory

  • Pozitivní urbanizační efekty působí ve prospěch koncentrace aktivit

Témata, do kterých materiál patří