Regionální ekonomika a politika všechny přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vliv velikosti podniku
efekty, které jsou pro malé podniky externími lokalizačními výhodami, jsou využívány velkými podniky jako interním výhody z rozsahu
neostrá hranice mezi lokalizačními efekty a výhodami z rozsahu
výhoda výhod z rozsahu u velkých podniků - jsou jimi kontrolovány (tedy ovlivnitelné)
za hospodářské krize se výhody mohou měnit v nevýhody – komplikovaná restrukturalizace…
Od 70., 80. let – v ekonomice se projevují dekoncentrační tendence
V 90. letech – obrat k podnikovým sítím jako forma kooperace mezi podniky – zvyšuje výnosy z rozsahu, působí proti rigiditě velkých podniků
Koncentrace jednoho oboru může vést i k lokalizačním nevýhodám – nakonec omezují prostorovou koncentraci aktivit daného oboru
-
Rostoucí mzdové náklady, ceny pozemků
-
Koncentrace cestovního ruchu vede v některých regionech k tomu, že regionální zvláštnosti, které původně přitahovaly turisty, jsou poškozovány nebo ničeny a v konečném důsledku dochází k poklesu poptávky cestovního ruchu
-
Urbanizační efekty
Urbanizační efekty vznikají mezi podniky různých oborů a mezi různými aktivitami
pozitivní nebo negativní vlivy působící na výsledky ekonomických subjektů
Vyplývají z celkového rozsahu ekonomických aktivit v daném regionu
Hranice mezi urbanizačními a lokalizačními faktory je neostrá – vždy závisí na definici daného faktoru
-
Pozitivní urbanizační efekty (urbanizační výhody)
velikost odbytového trhu
velký trh kvalifikovaných pracovních sil
existence výrobních služeb, výzkumných a vývojových institucí, dopravní infrastruktury
možnost přímých ekonomických a sociálních kontaktů s ostatními podniky a nositeli rozhodování
existence kulturních, volnočasových, sportovních zařízení (divadla, kavárny, sportoviště, speciální obchody…)
Mnohé efekty souvisí s velikostí a diverzifikací regionálních trhů
Při ztrátě dodavatele/odběratele může podnik snadno a rychle nalézt náhradu
Daná specializovaná služba je v regionu k dispozici pro více subjektů (poradenství, výzkum, finanční institutce atd.)
Urbanizační výhody se projevují zejména v období hospodářské restrukturalizace – období nejistoty – obory se stálou změnou zákazníků (poradenství, zpracování informací); mladé podniky, podniky s produkty v ranné fázi produkčního cyklu – silná tendence usídlování ve velkých městech (možnost využití pozitivních urbanizačních efektů)
Zda budou využity urbanizační efekty – závisí také na organizační struktuře regionální ekonomiky (málo na ní závisí lokalizační efekty)
Malé podniky – závislé na lokálních/regionálních trzích
Velké podniky – nižší závislost, možnost interního odbytu v rámci podniku – tím nemají vliv na ostatní podniky – tj. nejde o pozitivní aglomerační efekty
Velké podniky využívají svého postavení na trhu – brání se potenciální konkurenci tím, že minimalizují externí urbanizační efekty pro ostatní podniky v regionu
Problém starých průmyslových regionů – málo diverzifikovaná hospodářská struktura (několik velkých hráčů), silné odbory
Pozitivní urbanizační efekty působí ve prospěch koncentrace aktivit