Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Regionální ekonomika a politika všechny přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.44 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Infrastruktura – při jejím zakládání, výstavbě je nutno brát ohled na poptávku, prostorový aspekt – infrastruktura vyžaduje určité minimální množství poptávky

  • Letiště, rychlovlaku – ve velkých městech

  • ICT – nejdříve v místech největší koncentrace; digitalizace

  • Při větší koncentraci nižší náklady na pořízení

  • Uspořádání prostorové struktury je složitý systém, vliv různých faktorů

  • Nízká prostorová koncentrace průmyslu a řemesel obecně

  • Nicméně pro jednotlivé obory lze sledovat různé míry prostorové koncentrace

  • Také různé pohledy – z makropohledu – stravovací zařízení mají rozptýlenou prostorovou strukturu – z mikropohledu - silná koncentrace

C) Aglomerační efekty

  • prostorová struktura je výsledkem lokalizačního rozhodnutí podniků, domácností a veřejného sektoru

  • Prostorové rozložení aktivit v daném čase ovlivňuje lokalizační podmínky pro nové aktivity (atraktivita)

  • Cílem je pozorovat prostorové efekty, které vznikají při interakci podniků, domácností a veřejného sektoru – aglomerační efekty

  • Členění aglomeračních efektů

  1. Interní efekty

  2. Externí efekty

    • Lokalizační efekty

    • Urbanizační efekty

Interní efekty

  • závislosti/působení vzniká nejen mezi podniky, domácnostmi a veřejným sektorem (spotřebiteli), ale i uvnitř jednotlivých systémů – jde o interní efekty

  • nevyužitá výrobní kapacita/její využití/rozšíření výroby – pak každá vyrobená jednotka produkce je vyráběna s nižšími náklady než předcházející – využívání velikostní výhody podniku (tzv. výnosy z rozsahu – tzv. economie of scale)

  • efekt vyplývá z lepšího využívání strojů, půdy, lepší organizace, řízení, zásobování, lidských zdrojů

  • větší podnik umožňuje nákladově příznivější podnikovou organizaci či zavedení nové technologie

  • existují i nevýhody z rozsahu (tzv. diseconomies of scale)

  • např. – příliš dlouhá cesta pro výrobek z produkce na trh (překážky, byrokracie, vliv okolí)

Externí efekty

aglomerační efekty, které vznikají mezi hospodářskými aktéry (podniky, domácnosti, veřejný sektor)

- Ekonomie definuje externí efekty jako “vlivy, které spolurozhodují o hospodářském výsledku aktérů (zisk, výnos), ale jsou kontrolovány ostatními ekonomickými subjekty”

Mohou působit pozitivně i negativně

lokalizační efekty – vznikají mezi podniky jednoho oboru

urbanizační efekty – vznikají mezi podniky různých oborů

Lokalizační efekty

  • efekty vznikající mezi podniky jednoho oboru

  • externí pro podniky, interní z hlediska odvětví

  • pozitivní působení lokalizačních efektů (lokalizačních výhod)

  • koncentrace hutnictví v místech naleziště surovin (železářství, ocelářství)

  • vytváření speciálních dodavatelských odvětví (automobilový průmysl)

  • vznik specializovaných trhů práce

  • lokace výzkumných a vývojových institucí

  • odborné školy, univerzity

  • koncentrace podniků jednoho oboru vede ke vzniku specifické infrastruktury (speciální přístavy pro přepravu ropy) – velké množství ropy – nižší sazby za přepravu atd.

  • rozhodování o lokaci podniku podle lokalizačních podmínek závisí i na velikosti podniku

Témata, do kterých materiál patří