Regionální ekonomika a politika všechny přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
Infrastruktura – při jejím zakládání, výstavbě je nutno brát ohled na poptávku, prostorový aspekt – infrastruktura vyžaduje určité minimální množství poptávky
-
Letiště, rychlovlaku – ve velkých městech
-
ICT – nejdříve v místech největší koncentrace; digitalizace
-
Při větší koncentraci nižší náklady na pořízení
-
Uspořádání prostorové struktury je složitý systém, vliv různých faktorů
-
Nízká prostorová koncentrace průmyslu a řemesel obecně
-
Nicméně pro jednotlivé obory lze sledovat různé míry prostorové koncentrace
-
Také různé pohledy – z makropohledu – stravovací zařízení mají rozptýlenou prostorovou strukturu – z mikropohledu - silná koncentrace
C) Aglomerační efekty
prostorová struktura je výsledkem lokalizačního rozhodnutí podniků, domácností a veřejného sektoru
Prostorové rozložení aktivit v daném čase ovlivňuje lokalizační podmínky pro nové aktivity (atraktivita)
Cílem je pozorovat prostorové efekty, které vznikají při interakci podniků, domácností a veřejného sektoru – aglomerační efekty
Členění aglomeračních efektů
Interní efekty
Externí efekty
Lokalizační efekty
Urbanizační efekty
Interní efekty
závislosti/působení vzniká nejen mezi podniky, domácnostmi a veřejným sektorem (spotřebiteli), ale i uvnitř jednotlivých systémů – jde o interní efekty
nevyužitá výrobní kapacita/její využití/rozšíření výroby – pak každá vyrobená jednotka produkce je vyráběna s nižšími náklady než předcházející – využívání velikostní výhody podniku (tzv. výnosy z rozsahu – tzv. economie of scale)
efekt vyplývá z lepšího využívání strojů, půdy, lepší organizace, řízení, zásobování, lidských zdrojů
větší podnik umožňuje nákladově příznivější podnikovou organizaci či zavedení nové technologie
existují i nevýhody z rozsahu (tzv. diseconomies of scale)
např. – příliš dlouhá cesta pro výrobek z produkce na trh (překážky, byrokracie, vliv okolí)
Externí efekty
aglomerační efekty, které vznikají mezi hospodářskými aktéry (podniky, domácnosti, veřejný sektor)
- Ekonomie definuje externí efekty jako “vlivy, které spolurozhodují o hospodářském výsledku aktérů (zisk, výnos), ale jsou kontrolovány ostatními ekonomickými subjekty”
Mohou působit pozitivně i negativně
lokalizační efekty – vznikají mezi podniky jednoho oboru
urbanizační efekty – vznikají mezi podniky různých oborů
Lokalizační efekty
efekty vznikající mezi podniky jednoho oboru
externí pro podniky, interní z hlediska odvětví
-
pozitivní působení lokalizačních efektů (lokalizačních výhod)
koncentrace hutnictví v místech naleziště surovin (železářství, ocelářství)
vytváření speciálních dodavatelských odvětví (automobilový průmysl)
vznik specializovaných trhů práce
lokace výzkumných a vývojových institucí
odborné školy, univerzity
koncentrace podniků jednoho oboru vede ke vzniku specifické infrastruktury (speciální přístavy pro přepravu ropy) – velké množství ropy – nižší sazby za přepravu atd.
rozhodování o lokaci podniku podle lokalizačních podmínek závisí i na velikosti podniku