Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Regionální ekonomika a politika všechny přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.44 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Platební orgán

Úřad na ochranu hospodářské soutěže

  • Řeší veřejnou podporu (jakákoli forma podpory, výhod zvýhodňující podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná z veřejných zdrojů)

Samosprávné orgány krajů

  • Krajská zastupitelstva – základní článek politiky regionálního rozvoje na krajské úrovni

  • Koordinace rozvoje kraje, plnění programu rozvoje, hodnocení rozvoje, spolurozhodování o alokaci finančních prostředků; zřizují právnické osoby na podporu regionálního rozvoje (regionální rozvojové agentury)

Strategie regionálního rozvoje ČR 2007-2013

  • Základní dokument regionální politiky na úrovni státu

  • V gesci MMR

  • Obsah

  1. Analýza stavu regionálního rozvoje

  2. Charakteristika silných a slabých stránek jednotlivých krajů a okresů

  3. Strategické cíle regionální politiky ČR

  4. Vymezení státem podporovaných regionů

  5. Doporučení dotčeným státním orgánům pro zaměření rozvoje odvětví spadajících do jejich působnosti

  1. Přednáška

Prostorová struktura, aglomerační efekty, polarizace území

Rozptýlená koncentrovaná ekonomická struktura

Základní teze

  • Většina ekonomických subjektů (zejména služby) si vybírá takovou lokaci, aby ovládaly co možná největší tržní oblast (bez konkurenčního omezení)

  • Snaha subjektů dosáhnout pozice prostorového monopolu – tedy snaží se navzájem udržovat určitou vzdálenost

A) Rozptýlená ekonomická struktura

  • Spontánní mechanismus – pak vzniká rozptýlená prostorová struktura (disperzní)

  • Nabídka spotřebního zboží – v místech dostatečné koncentrace obyvatelstva (dostatečná poptávka) – odpovídá sídelní struktuře – jde o standardní zboží – tedy nedochází velké specializaci obchodů – spotřebitel upřednostňuje nejblíže ležící nabídku

  • Jednotlivé obchody nabízející spotřební zboží se pak lokalizují v co možná největší vzdálenosti od konkurence

  • Během socialismu – lokace u zastávek MHD, pěší dostupnosti; dominantní postavení městského centra

  • Vstup maloobchodní řetězců po 1990, globalizace, individuální motorizace společnosti – konzumní způsob života

  • Znamená decentralizaci maloobchodní sítě měst – základem tržní principy

-Předpoklady - přijetí konceptu supermarketu místním obyvatelstvem; dostatečná hustota městských dálnic (zejména v městech nad 90 tisíc obyvatel), dostatek volných míst podél těchto dálnic, jejich křížení, suburbánní lokace; blízká návaznost trhu nemovitostí

  • Mechanismy vedoucí k rozptýlené ekonomické struktuře

  • snaha vytvářet prostorové monopoly

  • konkurence zdrojů – surovinová odvětví volí svou lokace dle výskytu surovin (těžební, dřevozpracující, potravinářský průmysl)

- některá odvětví citlivě reagují na ceny výrobních faktorů – hledají místa pro lokaci s převisem nabídky nad poptávkou – tedy levnější daný výrobní faktor

Témata, do kterých materiál patří