Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Regionální ekonomika a politika všechny přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.44 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • 1965 – první z dokumentů Evropské komise o regionální politice

  • 1968 – Evropská komise zřizuje Generální ředitelství pro regionální politiku

  • 1972 – v Paříži přijat dokument popisující regionální politiku, která je zásadním faktorem pro posilování soudržnosti Společenství

  • 1973Thompsonova zpráva(autorem George Thomson-komisař pro reg.politiku v letech 1973-1977) – publikována Evropskou komisí – konstatuje, že zatímco rozšiřování Společenství probíhá, harmonický ekonomický a sociální rozvoj, jak je uvedeno v Římských smlouvá, neprobíhá a nerovnosti se zvyšují

  • Zásadní legislativu pro regionální politiku EU však zavádí až Jednotný evropský akt (1986)

  • 1967-1988 – projekty jsou vybírány členskými státy a spolufinancovány fondy společenství

  • Evropský sociální fond, ESF (1958)přispívat k rekvalifikaci pracovní síly v postižených oblastech, řešit nezaměstnanost mládeže

  • Evropský zemědělský podpůrný a záruční fond, EAGGF (1962)

    • cílem financování zemědělské politiky

  • Evropský fond pro regionální rozvoj, ERDF (1975)

    • zavedení společné regionální politiky – její realizace

  • 1975 – vznik ERDF, rozpočet na léta 1975-1975 – 1,4 miliardy měnových jednotek (cca 4% rozpočtu rozděleno mezi 9 členských států. Finance maximálně 50 % nákladů projektu; projekty měly být lokalizovány v oblastech, které jednotlivé státy identifikovaly jako území, kde je potřeba pomoci.

    • 3 oblasti:

      • 1.investice do malých podniků, které vytvoří nejméně 10 pracovních míst

      • 2.investice do infrastruktury spojení s oblastí 1

      • 3.investice do infrastruktury v horských oblastí, které musely být také způsobilé pro podporu zemědělství

  • členský stát musel žádat o podporu na úrovni jednotlivých projektů rozhodovala komise členských států podle doporučení a návrhů Komise

Hlavní systém – kvót a dotací
2 regionální zaměření (typ regionů)
-1.zaostávající regiony
-2.upadající průmyslové regiony (vliv vstupu Velké Británie)

2 oblasti podpory
-a) infrastruktura
-b) investice do produkce


Jednotný evropský akt
(Single European Act) – 1986

  • definice regionální politiky (článek 130A)
    - pojem strukturální fondy
    - cílem jednotný trh, ekonomická a sociální soudržnost společenství
    - odstranění překážek pro volný pohyb osob, zboží, služeb, kapitál
    („Společenství rozvíjí a uskutečňuje aktivity vedoucí k podpoře celkového harmonického vývoje a k posilování své hospodářské a sociální soudržnosti. Společenství se zaměřuje zvláště na snižování nerovnoměrnosti mezi různými regiony a soustřeďuje se na zaostalé regiony, jimž se dostává nejmenší podpory“)

Politika hospodářské a sociální soudržnosti EU

Principy regionální a strukturální politiky EU

  • Princip koncentrace – zásada koncentrace úsilí; prostředky fondů musí být využívány pouze k realizaci předem stanovených cílů; účelnost, nerozmělňování; maximální prostředky do regionů s největšími problémy; projekty s maximálním užitkem

  • Princip partnerství – spolupráce mezi Evropskou komisí a orgány na nižších úrovních (státních, regionálních, lokálních) ve všech programech; na konkrétním rozdělení se podílí samotní příjemci (měst, obce, soukromé subjekty)

  • Princip programování – časový rozvrh pro alokaci pomoci; programovací období se shoduje s plánem na rozpočet EU (2000-2006, 2007-2013 atd.); důraz na komplexní přístup k řešení problémových regionů; prostředky jsou alokovány na základě dlouhodobých programů (víceletých, víceoborových), ne na základě jednotlivých projektů; prostředky jsou alokovány na schválené programy realizované konkrétními projekty

  • Princip adicionality (doplňkovosti) – prostředky EU mají doplňovat ostatní veřejné výdaje, ne je nahrazovat (spolufinancování); nelze využívat jako náhražku vlastních rozpočtových výdajů státu

  • Princip monitorování a vyhodnocování – průběžné sledování a vyhodnocování, efektivita prostředků; kontroly věcného i finančního plnění; před schválením projektu požadováno hodnocení dopadů projektu – realizace pak monitorována

  • Princip solidarity – základní filosofie integračního procesu; hospodářsky vyspělejší státy svými příspěvky do společného rozpočtu financují rozvoj státu ekonomicky méně rozvinutých

  • Princip subsidiarity – cíle by měly být plněny na co nejnižších možných úrovních rozhodování (zakotveno v Maastrichtské smlouvě) - rozhodování a zodpovědnost ve veřejných záležitostech se má odehrávat na tom nejnižším stupni veřejné správy, který je nejblíže občanům. Vyšší úrovně správy mají rozhodovat jen tam, kde si to povaha věci vyžaduje.

Témata, do kterých materiál patří