Regionální ekonomika a politika všechny přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Rozdíly ve schopnosti učit se a inovovat jsou považovány za klíčový mechanismus regionální diferenciace
4 typy znalostí
Know what – znalosti o konkrétních příčinách, skutečnostech
Know why – znalosti o příčinách, mechanismech, pravidlech, zákonech organizace, fungování přírody, společnosti
Know how – dovednosti, schopnosti n ě co d ě lat, sdílet dovednosti
Know who – kdo co zná, co umí…Sítě kontaktů a regionální „zakořenění“
-
Učení a inovace neprobíhá izolovaně , závisí na formě vztahu, intenzitě, prostředím…
-
4 formy učení
Učení praxí (výrobou n ě jakého zboží) – learning by doing
Učení užíváním – learning by using
Učení aktivním hledáním – learning by searching
Učení spoluprací learning by interacting – ten umožňuje získat nekodifikovatelné znalosti, od n ě koho, kdo touto znalostí disponuje
-
Samotná prostorová blízkost nezaručuje iniciaci procesu učení – nutná vzájemná blízkost sociálního, kulturního a organizačního prostředí
-
Prostředí – síť vztahů s dalšími firmami (tzv. institucionální hustota)
-
K učení, inovacím nedochází jen ve vyspělých oborech, ale ve všech odvětvích, na všech stupních (i u manuálních pracovníků, ve veřejném sektoru atd.)
-
Klíčem ke konkurenceschopnosti založené na znalostech a inovacích je tzv. Triple Helix – vzájemná spolupráce mezi 3 klíčovými subjekty – soukromý sektor, univerzity a výzkumné instituce, veřejný sektor
Typické charakteristiky učících se region
-
1)Vhodná ekonomická, odvětvová struktura regionu (dostatek obdobně
-
zaměřených firem – usnadňuje šíření informací, myšlenek…)
-
2)Existence technologické infrastruktury – výzkumné instituce, vzájemná spolupráce
-
3)Příznivá kulturní a institucionální konfigurace regionu – obtížně kvantifikovatelnécharakteristiky
identifikace (společná identita aktérů )
inteligence (dostatek informací a schopnost se učit)
instituce (silné podnikatelské asociace, inovační centra)
integrace (provázanost a koordinace se všemi institucemi, dohromady
organický celek)
-
přednáška
Prostorová ekonomie (Regionální politika EU)
Základní předpoklad – meziregionální rozdíly (disparity)
Přesun prostředků z bohatých regionů do regionů chudých
Zvyšování úrovně zaostávajících regionů
Zmírňování ekonomických a sociálních rozdílů
1957- Římské smlouvy- FRA, SRN, ITA, BE, LUC, NIZ
základem vnitřní trh, odstraňování bariér, zmíňka o nutnosti harmonického vývoje ekonomiky integrovaného prostoru (článek 2)
cílem integračního procesu – snižování rozdílů v hospodářské úrovni regionů a členských států – nicméně bez praktické realizace – srovnatelná hospodářská úroveň členů - regionálně zaměřený přesah velmi omezený
potřeba řešení problémů regionů, vyrovnávání regionálních rozdílů – objevuje se ve Zprávách Komise, vyjádřeních (1964) a doporučeních (1969), vyjádřeních sněmu (dnešní Evropský parlament) v 60. letech.
první rozšíření (Irsko, Dánsko, Velká Británie) a cíl ekonomické a měnové unie vedlo k rozhodnutí založit v říjnu 1972 Evropský fond pro regionální rozvoj; viz článek 235 smlouvy (dnešní článek 308), rada přijala první dokument ERDF v prosinci 1974
s rozšiřováním rostou regionální ekonomické a sociální disparity (nerovnosti)