Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Regionální ekonomika a politika všechny přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.44 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Rozdíly ve schopnosti učit se a inovovat jsou považovány za klíčový mechanismus regionální diferenciace

  • 4 typy znalostí

    • Know what – znalosti o konkrétních příčinách, skutečnostech

    • Know why – znalosti o příčinách, mechanismech, pravidlech, zákonech organizace, fungování přírody, společnosti

    • Know how – dovednosti, schopnosti n ě co d ě lat, sdílet dovednosti

    • Know who – kdo co zná, co umí…Sítě kontaktů a regionální „zakořenění“

    • Učení a inovace neprobíhá izolovaně , závisí na formě vztahu, intenzitě, prostředím…

    • 4 formy učení

    • Učení praxí (výrobou n ě jakého zboží) – learning by doing

    • Učení užíváním – learning by using

    • Učení aktivním hledáním – learning by searching

    • Učení spoluprací learning by interacting – ten umožňuje získat nekodifikovatelné znalosti, od n ě koho, kdo touto znalostí disponuje

    • Samotná prostorová blízkost nezaručuje iniciaci procesu učení – nutná vzájemná blízkost sociálního, kulturního a organizačního prostředí

    • Prostředí – síť vztahů s dalšími firmami (tzv. institucionální hustota)

    • K učení, inovacím nedochází jen ve vyspělých oborech, ale ve všech odvětvích, na všech stupních (i u manuálních pracovníků, ve veřejném sektoru atd.)

    • Klíčem ke konkurenceschopnosti založené na znalostech a inovacích je tzv. Triple Helix – vzájemná spolupráce mezi 3 klíčovými subjekty – soukromý sektor, univerzity a výzkumné instituce, veřejný sektor

    Typické charakteristiky učících se region

    • 1)Vhodná ekonomická, odvětvová struktura regionu (dostatek obdobně

    • zaměřených firem – usnadňuje šíření informací, myšlenek…)

    • 2)Existence technologické infrastruktury – výzkumné instituce, vzájemná spolupráce

    • 3)Příznivá kulturní a institucionální konfigurace regionu – obtížně kvantifikovatelnécharakteristiky

    • identifikace (společná identita aktérů )

    • inteligence (dostatek informací a schopnost se učit)

    • instituce (silné podnikatelské asociace, inovační centra)

    • integrace (provázanost a koordinace se všemi institucemi, dohromady

    • organický celek)

    1. přednáška

    Prostorová ekonomie (Regionální politika EU)

    • Základní předpoklad – meziregionální rozdíly (disparity)

    • Přesun prostředků z bohatých regionů do regionů chudých

      • Zvyšování úrovně zaostávajících regionů

      • Zmírňování ekonomických a sociálních rozdílů

    • 1957- Římské smlouvy- FRA, SRN, ITA, BE, LUC, NIZ

    • základem vnitřní trh, odstraňování bariér, zmíňka o nutnosti harmonického vývoje ekonomiky integrovaného prostoru (článek 2)

    • cílem integračního procesu – snižování rozdílů v hospodářské úrovni regionů a členských států – nicméně bez praktické realizace – srovnatelná hospodářská úroveň členů - regionálně zaměřený přesah velmi omezený

    • potřeba řešení problémů regionů, vyrovnávání regionálních rozdílů – objevuje se ve Zprávách Komise, vyjádřeních (1964) a doporučeních (1969), vyjádřeních sněmu (dnešní Evropský parlament) v 60. letech.

    • první rozšíření (Irsko, Dánsko, Velká Británie) a cíl ekonomické a měnové unie vedlo k rozhodnutí založit v říjnu 1972 Evropský fond pro regionální rozvoj; viz článek 235 smlouvy (dnešní článek 308), rada přijala první dokument ERDF v prosinci 1974

    • s rozšiřováním rostou regionální ekonomické a sociální disparity (nerovnosti)

    Témata, do kterých materiál patří