Management otázky na ústní
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VYMEZENÍ POJMU MANAGEMENT, FUNKCE A POJETÍ MANAGEMENTU. ÚROVNĚ ŘÍZENÍ V ORGANIZACI.
Anglické slovo ,,MANAGE" - řídit, spravovat něco, zařídit, zvládnout, umět si poradit apod.
Souhrn všech činností, které je třeba udělat, aby byl zabezpečen chod organizace.
Obecným posláním manažerské činnosti je dosažení úspěšnosti uvažované organizační jednotky nebo procesu P. F. Drucker
Pár definic managementu
M znamená umění dosáhnout cíle organizace rukama a hlavama jiných. (American Management Association)
Management je funkcí, je disciplínou, návodem, který je třeba zvládnou a manažeři jsou profesionálové, kteří tuto disciplínu realizují, vykonávají funkce a z nich vyplývající povinnosti. (P. F. Drucker, 1970)
M lze chápat jako proces koordinování činností skupiny pracovníků, realizovaný jednotlivcem nebo skupinou lidí za účelem dosažení určitých výsledků, které nelze dosáhnou individuální prací. (Donnelly a Gibson, 1997)
Management je procesem, který probíhá mezi jednotlivcem/skupinou, který řídí (řídící subjekt) a jednotlivcem/skupinou, který je řízen (řízený subjekt). (Blažek, 2014)
Pojetí managementu
Management jako specifická aktivita (jako proces řízení)
Management jako skupina řídících pracovníků
Management jako vědní disciplína (jako soubor poznatků o řízení)
Management jako proces řízení
Vertikální a horizontální propojení organizace
Řízení – cyklicky probíhající proces – rozhodování, ovlivňování, kontrolování.
Přístupy, metody, doporučení užívané ke zvládnutí procesu řízení – koncepce manažerských funkcí
Dosažení stanoveného cíle.
Mobilizace a aktivizace zdrojů lidských i věcných s cílem.
Druhy managementu
Produktový management (jaké produkty vyrábět, rozvíjet)
Projektový management
Finanční management (proces řízení financí v podniku)
Management kvality (zajišťuje dlouhodobou udržitelnost kvality produktů a celk.organizace)
Management rizika (varuje podnik v případě neg.faktorů.)
Personální management (personalistika)
Marketing management (řídící práce s trhem)
Prostředí managementu
1. Vnější prostředí– mimo podnik
Makroprostředí - neovlivňuje mě (politické, demografické..) (širší okolí, neovlivníme ho jako manažeři- politika, sociální.. je dáno společností a daným vývojem, musíme ho respektovat).
Trh- kde se nacházejí subjekty trhu - je cílem je ovlivnit (bezprostřední okolí podniku- zákazníci, dodavatelé (můžeme toto prostř.ovlivnit,je naším cílem, musíme realizovat jeho potřeby).
2. Vnitřní prostředí –dánfinancemi, lidmi
Tvrdé prvky - stroje, auta (to co potřebuji k službám), to co podnik má ke své činnosti (také poskytování služeb), budovy, technika, stroje
Měkké prvky - způsoby jednání, (podniková kultura, to co v podniku je dáno z hlediska chování zaměstnanců (jako man.bychom to mohli změnit).