Management otázky na ústní
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. a 3. = výkonný management.
MANAŽERSKÉ ROLE (H. MINTZBERG)
1. Interpersonální role – u manažerů spíše na nižších úrovních
představitel (figurka) - komunikuje s ním vnější okolí, je představitelem té organizace (u nás děkan, v Opavě rektor
lídr (vůdce) - využívá psychologii, vede lidi
spojovací článek (styčný důstojník) - zprostředkuje zam. kontakt s šéfem
2. Informační role- vychází z informací které dostal z interpersonálních vztahů
příjemce informací (sledovatel) – z hora
šiřitel informací – získané info předá zaměstnancům
mluvčí– mluví a zastupuje svou skupinu
3. Rozhodovací role- spojeny s tvorbou strategických organizačních rozhodnutí na základě přístupu k informacím a jeho autoritě.
Podnikatel - měl by být akční, nečeká , co přijde, je aktivní, vyhledává možnosti zlepšení
řešitel problémů (eliminátor poruch)
alokátor zdrojů – rozděluje zdroje
Vyjednávač -vyjednává podmínky pro své zaměstnance, zákazníky
3. MANAŽER A JEHO KOMPETENCE MANAŽERA. STYL MANAŽERSKÉ PRÁCE.
MANAŽERSKÉ KOMPETENCE
Jaké musí mít dovednosti
Kompetence – schopnost člověka chovat se způsobem odpovídajícím požadavkům práce v parametrech daných prostředím organizace a tak přinášet žádoucí výsledky
Základní složky manažerské kompetence:
-
Zkušenosti - zdroj poznatků manažera o světě
-
Znalosti - opakované a využívané informace
-
Povahové rysy - charakteristický způsob chování v různých situacích
-
Postoje - sklony ustáleným způsobem reagovat na osoby, předměty, situace a sebe sama
-
Dovednosti - schopnost vykonávat určité činnosti
Odborně technické dovednosti - znalost činností (metody, postupy a procesy), pracuje se specifickými nástroji a technikami.
Analytické a koncepční dovedností – schopnost rozeznat významné body určité situace. dovednost situaci zanalyzovat, dát dohromady a vytvořit vizi
Manažerské procesní a organizační dovednosti – efektivně řešit problémy, schopnost zorganizovat činnosti, řídit proces
Dovednosti v mezilidských vztazích na pracovišti – způsobilost práce s lidmi.
STYL MANAŽERSKÉ PRÁCE
Způsob činnosti manažera -postupy jeho rozhodování a zvolené metody dosahování vytýčených cílů v konkrétních podmínkách
Styl manažerské práce je determinován:
Charakterem okamžité situace
Závažností rozhodnutí
Postoji podřízených
Osobními vlastnostmi manažera
Styl manažerské práce I (R. Likert)
-
Autoritativní (já jsem manažer, o všem rozhoduju, poslední slovo mám já)
-
Benevolentní - ochota připustit jiný názor, ale sám se rozhoduje
-
Konzultativní – demokratický, spolupráce a diskuze se zaměstnanci, zasahuje do rozhodování, spolupracuje a někdy přihlédne k názoru podřízených
-
Participativní (liberální) - zaměstnanci rozhodují, spolupodílení na rozhodování
