Management otázky na ústní
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Škola lidských vztahů
-
Lidé – nejcennější kapitál podniku
-
Psychologické a sociální aspekty činnosti lidí(pokud má člověk dobré prac.podmínky, dokáže vydat nejlepší výkon a identifikovat se se společností).
-
Pracovník a sociální podmínky pro práci
-
Podmínky a atmosféra ve skupině – produktivita práce, identifikace s organizací...
-
Role neformálních vztahů....Human relations
-
Elton Mayo, Mary P. Folletová, Hugo Münsterberg
Škola správního řízení
-
Správa – celkové řízení jednotky – koncepce celistvosti
-
V centru pozornosti =činnost řídících pracovníků
-
Vymezení základních manažerských funkcí (Fayol)
-
Řízení podniku znamenáslaďování základní druhů činnosti – technické, obchodní, finanční, ochranné, účetní, správní.
-
Henri Fayol (1841 – 1925)
Škola byrokratického řízení
-
Jasně vymezená hierarchie moci a pořádku
-
Byrokracie – explicitně a pevně vymezené racionální uspořádání organizace
-
Klasickým východiskem pro dnešní pojetí managementu
-
Přeceňování formální stránky organizace - podceňování neformální stránky organizace
-
Max Weber (1864 – 1920) - základy „ideálního typu“ organizace – byrokratický model.
Tomáš Baťa (1876 – 1932)
-
Plánování veškeré činnosti – plánovací období pololetí – týdenní plány výroby;
-
Samosprávná hospodářská střediska – měření výkonů, vlastní rozpočet, vlastní podúčet;
-
Samospráva dílen – týdenní hodnocení (při splnění plánu obdrželo středisko podíl na zisku, při nesplnění penále) – účast na zisku.
-
Zavedená pravomoc a odpovědnost řídících pracovníků středisek;
-
Týdenní zúčtování a kontrola korunou;
-
Důraz na pořádek a disciplínu -Vštěpoval zam. myšlenky podnikat a zbohatnout. Proti propouštění a nezaměs. Jen za výkonnou práci může být odměna. Pokud je nedostatek práce, je třeba pracovat za nepříjemnějších podmínek, protože jen tak se lze dopracovat k lepším časům.
2) MANAGEMENT 40. – 70. LET 20. STOLETÍ(manažerská revoluce)
Růst velikosti a významu velkých korporací
Oddělování vlastnictví a řízení – profesionální řídící pracovníci (manažerská revoluce) - majitelé byli zároveň strat.manažeři-> podniky se zvětšují ->samostatný tok maagement
Speciální kvalifikace manažerů (speciální manažerské vzdělání)
Růst vlivu státu, především v centrálně řízených ekonomikách (stř.a vých.ekonomika)
Myšlenkové proudy
Psychologicko-sociální přístupy
-
Návaznost na školu lidských vztahů
-
Centrem zájmu jsou sociální systémy(podnik jako soc.systém, lidé na sebe působí, ovlivňují se)
-
Zabývají se vztahy v neformálních skupinách
-
Studium motivace
-
Hlavní představitelé:navázání na E.Maya
-
Abraham Maslow (1908 – 1970) - pyramida potřeb (musíte prvně uspokojit nejnižší potřeby, abyste se dále mohly rozvíjet -> fyziologické potřeby – existenční jistota a bezpečnost – sociální potřeba – osobní uspokojení z práce – potřeba seberealizace).
-
Douglas McGregor (1906 – 1964) - 2 modelové protikladné koncepce řízení – teorie „X“ (lidé jsou líní, musí být k práci pobízeni-trestáni, aby začali pracovat - uplatňování přímého řízení a kontroly, hierarchie, výrazné povyšování, odměny i tresty) a „Y“ (lidé jsou pracovití, milují svou práci , zdůrazňuje přístup k zaměstnanci jako potencion.aktivnímu tvůrci hodnot). Teorie „Y“ se stala základem pro doporučení dnešního manažerského jednání.
-
Frederick Herzberg (1932)
