Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management otázky na ústní

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (232.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Škola lidských vztahů

  • Lidé – nejcennější kapitál podniku

  • Psychologické a sociální aspekty činnosti lidí(pokud má člověk dobré prac.podmínky, dokáže vydat nejlepší výkon a identifikovat se se společností).

  • Pracovník a sociální podmínky pro práci

  • Podmínky a atmosféra ve skupině – produktivita práce, identifikace s organizací...

  • Role neformálních vztahů....Human relations

  • Elton Mayo, Mary P. Folletová, Hugo Münsterberg

Škola správního řízení

  • Správa – celkové řízení jednotky – koncepce celistvosti

  • V centru pozornosti =činnost řídících pracovníků

  • Vymezení základních manažerských funkcí (Fayol)

  • Řízení podniku znamenáslaďování základní druhů činnosti – technické, obchodní, finanční, ochranné, účetní, správní.

  • Henri Fayol (1841 – 1925)

Škola byrokratického řízení

  • Jasně vymezená hierarchie moci a pořádku

  • Byrokracie – explicitně a pevně vymezené racionální uspořádání organizace

  • Klasickým východiskem pro dnešní pojetí managementu

  • Přeceňování formální stránky organizace - podceňování neformální stránky organizace

  • Max Weber (1864 – 1920) - základy „ideálního typu“ organizace – byrokratický model.

Tomáš Baťa (1876 – 1932)

  • Plánování veškeré činnosti – plánovací období pololetí – týdenní plány výroby;

  • Samosprávná hospodářská střediska – měření výkonů, vlastní rozpočet, vlastní podúčet;

  • Samospráva dílen – týdenní hodnocení (při splnění plánu obdrželo středisko podíl na zisku, při nesplnění penále) – účast na zisku.

  • Zavedená pravomoc a odpovědnost řídících pracovníků středisek;

  • Týdenní zúčtování a kontrola korunou;

  • Důraz na pořádek a disciplínu -Vštěpoval zam. myšlenky podnikat a zbohatnout. Proti propouštění a nezaměs. Jen za výkonnou práci může být odměna. Pokud je nedostatek práce, je třeba pracovat za nepříjemnějších podmínek, protože jen tak se lze dopracovat k lepším časům.

2) MANAGEMENT 40. – 70. LET 20. STOLETÍ(manažerská revoluce)

  • Růst velikosti a významu velkých korporací

  • Oddělování vlastnictví a řízení – profesionální řídící pracovníci (manažerská revoluce) - majitelé byli zároveň strat.manažeři-> podniky se zvětšují ->samostatný tok maagement

  • Speciální kvalifikace manažerů (speciální manažerské vzdělání)

  • Růst vlivu státu, především v centrálně řízených ekonomikách (stř.a vých.ekonomika)

Myšlenkové proudy

Psychologicko-sociální přístupy

  • Návaznost na školu lidských vztahů

  • Centrem zájmu jsou sociální systémy(podnik jako soc.systém, lidé na sebe působí, ovlivňují se)

  • Zabývají se vztahy v neformálních skupinách

  • Studium motivace

  • Hlavní představitelé:navázání na E.Maya

  • Abraham Maslow (1908 – 1970) - pyramida potřeb (musíte prvně uspokojit nejnižší potřeby, abyste se dále mohly rozvíjet -> fyziologické potřeby – existenční jistota a bezpečnost – sociální potřeba – osobní uspokojení z práce – potřeba seberealizace).

  • Douglas McGregor (1906 – 1964) - 2 modelové protikladné koncepce řízení – teorie „X“ (lidé jsou líní, musí být k práci pobízeni-trestáni, aby začali pracovat - uplatňování přímého řízení a kontroly, hierarchie, výrazné povyšování, odměny i tresty) a „Y“ (lidé jsou pracovití, milují svou práci , zdůrazňuje přístup k zaměstnanci jako potencion.aktivnímu tvůrci hodnot). Teorie „Y“ se stala základem pro doporučení dnešního manažerského jednání.

  • Frederick Herzberg (1932)

Témata, do kterých materiál patří