Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management otázky na ústní

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (232.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Proces zdokonalování systému řízení – zvláštní stádium procesu řízení

- proces řízení může fungovat jen při jemo odovídající organizační struktuře

- reorganizace - když systém zaostává je třeba nový rozvoj (zastaralé metody říení atd.), znamená to vyoučit prvky staré a zavést prvky nové, změnit organizač í strukturu a uvést ji do souladu s procesem řízení.

MANAŽERSKÉ FUNKCE (H. FAYOL, 1916)

  • Typické úlohy manažera, které řeší v procesu své činnosti

  1. Sekvenční manažerské funkce– cyklický charakter

    1. Plánování (planning)- vytyčení cílů, prostředků k jejich realizaci

    2. Organizování (organizing) – uspo_ádání prvk_a vytvá_ení podmínek pro úsp_šné pln_ní úloh

    3. Výběr pracovníků (staffing)

    4. Vedení lidí (leading)

    5. Kontrola (controlling)

  2. Paralelní (průběžné) manažerské funkce

    1. Analyzování řešených problémů (analysis)

    2. Rozhodování (decision making)

    3. Implementace (implementation)

11. Organizování.

ORGANIZOVÁNÍ = Cílevědomá činnost (organizační proces) jejímž konečným cílem je uspořádat prvky v systému, jejich aktivity, koordinaci, kontrolu tak, aby přispěly maximální měrou k dosažení stanovených cílů systému.

  • Výsledek organizování jeorganizace.

ORGANIZACE =Organizace je celek utvořený z částí, které se společně podílejí na dosažení stanovenéhocíle

  • Organizace jako instituce (atributový význam) – objekt jehož prvky jsou lidé, kteří vykonávají společnou činnost zaměřenou na dosažení cílů (př. Podnik, vš, výzkumný ústav)

  • Organizace jako výsledek aktivity (aktivní význam)–činnost vyjadřuje proces organizování

  • Organizace jako uspořádání (věcný význam) - struktura

Organizace podle formálnosti

  • Formální organizace – tvořeny organizačními normami a předpisy , zásadou je její struktura (uspořádán útvarů a vztahy mezi nimi).

  • Neformální organizace – neformální vztahy, spojené určitými zájmy, vznikají a zanikají, jsou volné nebo těšně semknuty okolo svých vedoucích, podporují nebo ztěžují fungování. Neformální vtahy v podniku mohou ovlivňovat formální vztahy.

Vlivy na organizování

  • Prostředí – mechanická struktura, organická struktura

  • Strategie

  • Velikost

  • Technologie

  • Konkurence

ORGANIZAČNÍ STRUKTURA

  • Organizační struktura = struktura systému řízení organizace

  • lze vyjádřit organizačními schématy

  • Struktura procesní – vývojový diagram

  • Struktura útvarová – organizační schéma - prvky: pracovní místa a útvary;

TVAR A ČLENISTOST ORGANIZAČNÍ STRUKTURY

  • Vertikálního členění– stupně řízení

  • Horizontálního členění – dělba pravomoci a zodpovědnosti

  • Hierarchické uspořádání soustavy pracovišť seskupených do útvarů – pyramidové organizační struktury – tvorba nadřízenosti a podřízenosti.

  • Většinou organizační struktury nemají tvar pravidelné pyramidy ale rozšiřují se nebo zužují podle počtu pracovníků a stupňů řízení.

Témata, do kterých materiál patří