Management otázky na ústní
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Styl vedení GRID
-
Manažerská mřížka se používá na hodnocení stylu řízení/vedení.
-
Mřížka se skládá ze 2 dimenzí -
-
Pozornost zaměřená na výrobu (výsledky)
-
Pozornost zaměřená na lidi
-
-
každá dimenze (osa) má 9 úrovní:
1.1 - „volný průběh“ - minimální řízení/vedení a minimální požadavky na splnění úkolu
1.9 - „venkovský klub“ - vysoká orientace na lidi a mezilidské vztahy, minimální orientace na splnění úkolu
5.5 - „kompromisní vedení“ - střední úroveň orientace na vztahy a orientace na uspokojivé splnění úkolu
9.1 - „autoritativní vedení“ - minimální ohled na lidi, vysoké požadavky na splnění úkolu
9.9 - „týmové vedení“ - nejvyšší orientace na lidi a vztahy i na splnění úkolu.
-
Využití mřížky v praxi: Původně se za nejlepší styl považovala varianta 9.9, později převážil názor, že pro různé typy organizací a typy úkolů jsou vhodné různé varianty. Například v krizovém řízení klesá význam orientace na lidi a prudce roste význam orientace na úkol.
Styl jednání podřízeného
-
Měkký přístup - opírá se o přátelství, podlézání, jedná se mu o získání osobích výhod.
-
Racionální – rac.argumenty, seriozní jednání, snaha získat přínos pro sebe ale i pro firmu
-
Tvrdý – vešekeré mocenské prostředky k prosazování svého názoru, očekáváme odpor nadřízeného
Motivace a stimulace
Motivace- vnitřní podněty _lov_ka vedoucí k ur_itému konání. Popuzuje psychickoua fyzickou aktivitu jedince ve směru k cíli. Motivy jsou vnitřní pohnutky, které podněcují člověka něco dělat. Zdrojem motivace je pot_eby (potrava, spánek, sex aj.biologické pot_eby, dále úcta, sounáležitost, uznání aj. spole_enské pot_eby),návyky, zájmy, ideály, touhy po dosažení vlastních cíl_, hodnot, postavení atd
Stimulace – vnější pobídky (aktivita) které působí na motivaci pracovníků a ovlivnují je tak,
Teorie motivace a stimulace:
Teorie zaměřené na poznání motivačních příčin
Teorie zaměřené na průběh motivačního procesu
Teorie zaměřené na speciální účely
Nové styly vedení lidí
-
Koučování - je metoda vzdělávání na pracovišti. Koučování lze chápat jako dlouhodobější dohled a podporu poskytovanou koučem.Kouč (na rozdíl od mentoringu) obvykle nemá expertní znalosti v oborné znalosti koučovaného, ale jeho znalosti jsou především v měkkých dovednostech - vedení lidí, psychologii, práce s lidmi a podobně. Kouč pomáhá koučovanému hledat jeho vlastní cesty a efektivní a správné postupy k dosažení jeho cílů. Je to dlouhodobý proces zlepšování manažerských a intepersonálních dovedností.
-
Mentorování- neformální způsob vzdělávání na pracovišti. Vzdělávající se pracovník si zvolí vedoucího svého vzdělávání - mentora - a volí si také intenzitu a formu vzdělávání. Mentor funguje jako pomocník a průvodce po celou dobu vzdělávání, motivuje vzdělávajícího se pracovníka a poskytuje mu také zpětnou vazbu.