Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management otázky na ústní

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (232.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • je funkcí výchozí, protože od jejího plnění se odvíjí celková innost podniku

  • počáteční etapa jakéhokoli řízení

  • Výsledek plánování – plán – CO, KDO, KDE, KDY, JAK

Hlavní činnosti:

  1. Předvídání - stanovení cílů

  2. Plánování – zabezpečení realizace cílů z hlediska věcného a časového, zabezpečení opatření.

Plánovací proces

  1. Plánování

    • Analýza skutečného stavu – silné a slabé stránky podniku, okolí podniku (info o konkurenci a okolí – politika, zákonodárství, závazky).

    • Stanovení cílů SMART -S – cíle musí být specifické, M – měřitelné, A – dosažitelný, R – realizovatelné, T – time-bound (ohraničený v čase).

    • Vytvoření plánů

  2. Implementace (realizace)

  3. Kontrola

Klasifikace plánů

  1. Časové hledisko (viz.úrovně řízení podniku)

    1. strategické (dlouhodobé) – manažeři na vyšší úrovni, 5 a více let

    2. taktické (střednědobé) – 1 – 5 let, spojuje strategické a každodení

    3. operativí (krátkodobé) - 1 rok, vymezení specifických uloh, např. Časově omezený průzkum trhu pro každý výrobek spolu s rozpočtem, kalkulace výnosů a nákladů, plán práce...

  2. Řídící úroveň

  3. Objekt plánu

Prvky plánovacího procesu

  • cíle – konečný stav ke kterému by se mělo dojít

  • strategie – chováí podniku, dlouhodobý program podniku

  • plány –odvíjí se od strategie a určují jakým způsobem bude dosaženo cílů

  • pravidla –pravidla chování podniku

  • rozpočty – základní nástroj, který určuje příjyma výdaje

13. Kontrola.

Pojetí kontroly

  • =určení, zda bylo dosaženo shody ve vývoji kontrolované reality vůči specifikovaným požadavkům.

  • Závěrečná fáze cyklu řízení managementu, prostupuje všemi ostatními funkcemi řízení, hl. operativním.

  • Ekonomické aspekty kontroly

Typy kontrolních procesů

  • Interní kontrola(vykon pracovníků, vedoucích, kontrolní utvar) - Externí kontrola (praconíci státní správy, př.banka apod..)

  • Předběžná kontrola (vstupní, za učelem předejít nesprávným rozhodnutím) – průběžná kontrola (operativní, v průběhu, včasné odhalování dochylk a ejich příčin a zabezpečení odtsranění) – konečná kontrola(výstupní, zameřená na to jak se splnily cíle, plány, jaké byly odchylky, kdo je zavinil, přičiny, výsledky slouží ke zdokonalení metod řízení).

  • Přímá kontrola(vykonávaná bezprosředně na úseku) – nepřímá kontrola (z hlášní, záznamů a evidence)

  • Na vrcholovém vedení (kontrola na plnění cílů, strategie) – na nižších úrovních řízení(operativní úroveň, dílčí oblasti podniku – výroba prodej finance, inovace, personální a soc.oblast).

  • Na finanční hodnoty(kontrola rozpočtová) – na fyzické hodnoty(kvality, zásob, zařízení, dopravních prosředků).

Fáze kontrolního procesu

  1. Určení předmětu kontroly – co s ebud ekontrolovat

  2. Získávání a výběr informací pro kontrolu – z prostředí (region, stát, ve kterém je podnik), ze soustavy plánů které mají předpokládané rysy, informace o skutečném průběhu řídících a výkonných procesů.

  3. Ověření správnosti získaných informací

  4. Hodnocení kontrolovaných skutečností – měření splnění cílů, porovnání standardních výkonů se skutečnými zjištěnými odchylkami (ve výrobě, materiálu, růstu nákladů..)

  5. Závěry a návrhy opatření

  6. Zpětná kontrola

Témata, do kterých materiál patří