Management otázky na ústní
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
je funkcí výchozí, protože od jejího plnění se odvíjí celková innost podniku
počáteční etapa jakéhokoli řízení
Výsledek plánování – plán – CO, KDO, KDE, KDY, JAK
Hlavní činnosti:
Předvídání - stanovení cílů
Plánování – zabezpečení realizace cílů z hlediska věcného a časového, zabezpečení opatření.
Plánovací proces
Plánování
Analýza skutečného stavu – silné a slabé stránky podniku, okolí podniku (info o konkurenci a okolí – politika, zákonodárství, závazky).
Stanovení cílů SMART -S – cíle musí být specifické, M – měřitelné, A – dosažitelný, R – realizovatelné, T – time-bound (ohraničený v čase).
Vytvoření plánů
Implementace (realizace)
Kontrola
Klasifikace plánů
Časové hledisko (viz.úrovně řízení podniku)
strategické (dlouhodobé) – manažeři na vyšší úrovni, 5 a více let
taktické (střednědobé) – 1 – 5 let, spojuje strategické a každodení
operativí (krátkodobé) - 1 rok, vymezení specifických uloh, např. Časově omezený průzkum trhu pro každý výrobek spolu s rozpočtem, kalkulace výnosů a nákladů, plán práce...
Řídící úroveň
Objekt plánu
Prvky plánovacího procesu
cíle – konečný stav ke kterému by se mělo dojít
strategie – chováí podniku, dlouhodobý program podniku
plány –odvíjí se od strategie a určují jakým způsobem bude dosaženo cílů
pravidla –pravidla chování podniku
rozpočty – základní nástroj, který určuje příjyma výdaje
13. Kontrola.
Pojetí kontroly
=určení, zda bylo dosaženo shody ve vývoji kontrolované reality vůči specifikovaným požadavkům.
Závěrečná fáze cyklu řízení managementu, prostupuje všemi ostatními funkcemi řízení, hl. operativním.
Ekonomické aspekty kontroly
Typy kontrolních procesů
-
Interní kontrola(vykon pracovníků, vedoucích, kontrolní utvar) - Externí kontrola (praconíci státní správy, př.banka apod..)
-
Předběžná kontrola (vstupní, za učelem předejít nesprávným rozhodnutím) – průběžná kontrola (operativní, v průběhu, včasné odhalování dochylk a ejich příčin a zabezpečení odtsranění) – konečná kontrola(výstupní, zameřená na to jak se splnily cíle, plány, jaké byly odchylky, kdo je zavinil, přičiny, výsledky slouží ke zdokonalení metod řízení).
-
Přímá kontrola(vykonávaná bezprosředně na úseku) – nepřímá kontrola (z hlášní, záznamů a evidence)
-
Na vrcholovém vedení (kontrola na plnění cílů, strategie) – na nižších úrovních řízení(operativní úroveň, dílčí oblasti podniku – výroba prodej finance, inovace, personální a soc.oblast).
-
Na finanční hodnoty(kontrola rozpočtová) – na fyzické hodnoty(kvality, zásob, zařízení, dopravních prosředků).
Fáze kontrolního procesu
Určení předmětu kontroly – co s ebud ekontrolovat
-
Získávání a výběr informací pro kontrolu – z prostředí (region, stát, ve kterém je podnik), ze soustavy plánů které mají předpokládané rysy, informace o skutečném průběhu řídících a výkonných procesů.
Ověření správnosti získaných informací
-
Hodnocení kontrolovaných skutečností – měření splnění cílů, porovnání standardních výkonů se skutečnými zjištěnými odchylkami (ve výrobě, materiálu, růstu nákladů..)
Závěry a návrhy opatření
Zpětná kontrola